-
16 ноември 2018 09:59
- 1538
- 0
Когато при кампании от типа на „Черния петък“ търговците обявяват определен процент намаление, но поставят върху етикета на стоките само една цена, човек се чувства леко объркан и в крайна сметка не е сигурен – въпреки анонса за отстъпка, дали реално купува по-евтино. Това е така, защото е трудно да се ориентира дали въпросната цена е тази, на която може да си купи избрания артикул или ще трябва от нея да извади посочения процент намаление, за да разбере колко струва той в момента. Това заяви Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите (КЗП), по БНР в предаването „Радиоприемница“, което тази седмица е посветено на предстоящия на 23 ноември „Черен петък“.
Константин Райков посочи и коментира още „класически“ капани на „Черния петък“.
Има фалшиви намаления. Това са случаите на масирани рекламни кампании в електронни медии и с брошури за отстъпки при покупката на дадени стоки в определен ден или уикенд. Когато се отиде в магазина, те липсват, обясни Райков. „Така или иначе, потребителят вече е в търговския обект, разглежда другите видове стоки и – ако не е достатъчно чувствителен към тези хватки и ходове, винаги си тръгва с нещо, купено от там“, коментира той.
Друг трик са т.нар. недействителни отстъпки. „Търговецът обявява определен процент отстъпки, но те не са реални, тъй като стоката никога преди това не е продавана на по-високата цена“, посочи Райков. Съгласно закона, един месец преди кампанията тази стока трябва да е продавана на старата цена, за да се счита по-ниската за истинско намаление. Когато пък преди кампанията „Черен петък“ е имало някакво друго намаление от 20%, а след това за нея се добавят още 50% и нещата се представят така, че потребителят остава с впечатлението за отстъпка в размер на 70%, отново не са спазени основните законови изисквания. „За да бъдат съвкупни двете намаления, трябва във всеки случай стоката да се е продавала на съответната стара цена поне един месец“, разясни още Райков.
А има и реални намаления, от които обаче потребителят нищо не печели. Например, даден търговски обект поддържа доста по-високи цени и дори при сериозен процент отстъпки, стоките там остават значително по-скъпи, отколкото на друго място. „Затова е хубаво да се проучва цената при няколко търговеца, включително и ретроспективно, т.е. малко назад да се връщаме. Някои хора споделят, че отиват в даден магазин, виждат нещо, харесват си го и чак след един месец, например отиват да си го купят“, коментира Райков. „Това, че някои хора подхождат с известни резерви към кампаниите за намаления, означава, че не се хвърлят директно в покупките, когато видят -50%, -60%, -70% отстъпки, а разсъждават и преценяват дали имат необходимост от тези стоки“, каза още той.
„В онлайн пространството пък се появяват лица, които създават сайтове и целят чрез лъжливи реклами да „продадат“ стока, да получат плащането за нея и да не я доставят, което вече е чиста измама“, предупреди Райков. Много характерна е и т.нар. „техническа грешка“. „Рекламира се и се предлага стока на една цена, а след като я поръчате, се оказва, че е по-скъпа с десет лева, например“, допълни той.
Райков потвърди, че при подобни кампании инспекторите на контролния орган присъстват активно в търговските центрове, за да следят процеса, но и да реагират при необходимост. Той обясни, че при установяване на административни нарушения най-често се налагат санкции, които достигат до 3000 лв. При по-леките понякога се дават предписания на търговците да приведат дейността си в съответствие с изискванията на закона. За по-сериозните, нелоялните практики – когато търговецът с преддоговорната информация или чрез анонса е заблудил потребителя за характеристиките или за цената на рекламираните стоки, санкциите са от 1000 до 30 000 лв. Забранява се и прилагането на тази нелоялна практика в бъдеще, като при неспазване на забраната, глобата за търговеца може да достигне до 50 000 лв.
Последвайте канала на
Свързани новини
Внимание! Черен петък - какви са капаните? (видео)
14 ноември 201808:00
Внимавайте със „стоковите кредити” по време на „Черен петък”
12 ноември 201816:14
КЗП: Офертите на туроператорите и хотелиерите трябва да посочват коректно вида и категорията на мястото за настаняване
08 ноември 201810:12
КЗП: При подготовката на автомобила за зимата избягвайте сервизите в съмнителни гаражи
01 ноември 201810:13
КЗП: Качеството на туристическия продукт в България се подобрява
27 октомври 201813:06
КЗП със забрани към онлайн магазините!
02 октомври 201809:52
КЗП: Гражданите сигнализираха за нереални и завишени цени и за липсващи наличности в „Черния петък“
27 ноември 201810:31
Кукла се оказа по-скъпа по време на "Черния петък", отколкото преди седмица (видео)
26 ноември 201808:16
От КЗП разкриха колко са похарчили българите по време на "Черния петък"
24 ноември 201812:46
Директор в Порто: Емил Костадинов е голямо име в нашата история
Илиев: Националният отбор е върхът на пирамидата, не е нормално треньорът да проверява по стаите
Марица изпусна да вземе гейм на победителя в Шампионската лига
Левски стартира участието си в Шампионската лига срещу финалиста Ястрежебски Венгел
"Златна топка"х2: Стоичков изненада Оуен
Везенков изведе Олимпиакос към страхотен обрат в Евролигата
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Ген. Атанасов: Партиите не се харесваме, но някой трябва да поведе хорото
13 ноември 202408:32
Адв. Величков: Без избран председател не може да има Народно събрание
13 ноември 202407:36
Има ли изход от политическата криза?
13 ноември 202408:15
ИТН няма да подкрепи Борисов за премиер
13 ноември 202408:24
Васил Терзиев каза ще настъпи ли време разделно в коалицията със "Спаси София"
13 ноември 202408:10
Говори Мохамед Халаф: Вторият мандат на Тръмп ще е много по-различен от първия му като президент на САЩ
13 ноември 202407:52
Дебора за нарязаната жена в София: Всичко ми се върна, когато чух за случая
13 ноември 202407:56
Глобиха с 200 лева шофьор, пропаднал в необезопасена шахта в Гоце Делчев
13 ноември 202407:33
"Можело е да свърши фатално": Двама пребиха пенсионер заради кутия цигари и кибрит
13 ноември 202408:03