Маргаритов посочи, че при възникване на потребителски спор, основната цел на Комисията е да помогне на засегнатите граждани да получат точно това, за което са си платили или поне някакъв вид компенсация за разминатите очаквания.
Маргаритов призова търговците към лоялност и коректност, за да може натрупаните през последните години положителен ефект и развитие да се запазят и задълбочат.
По думите му все по-често се налага намесата на ЕПЦ поради зачестилите напоследък неприятни случаи на отменени или забавени полети.
„Ако на територията на Европейския съюз български граждани срещнат проблем с туристическа услуга, със закъснял или отменен полет, загубен багаж и т.н., функциониращият към Комисията за защита на потребителите Европейския потребителски център би могъл да бъде полезен. Той осъществява координация със съответното бюро в държавата, в която се е случил проблемът. И по същия начин, по който ние бихме реагирали тук, ако става въпрос за чуждестранен гражданин, така и колегите от съответната държава реагират, за да се притекат на помощ на българските граждани”, разясни Маргаритов.
Повече проверки, по-малко нарушения и спад на оплакванията от туристи отчита Комисията за защита на потребителите (КЗП) в последните периоди. Тези данни са в унисон с различните статистики, които говорят за подобряване качеството на туристическия продукт в България. Коментарът е на председателя на Комисията Димитър Маргаритов в предаването „Туризъм БГ” по БНТ. По негови думи все по-рядко се среща предоставянето на туристическа услуга в т.нар. некатегоризирани обекти за разлика от минали години, когато това е било честа практика.
Все още при анализа на оплакванията от туристите, включително през последния туристически сезон, на преден план се откроява разочарованието на хората от разминаването между описаното в офертата и обективната реалност. „Има обещание за много услуги, които ще се предоставят на място, а впоследствие се оказва, че една част от тях изобщо не могат да се предоставят, а друга част пък могат, но в някакъв ограничен обем”, обясни Маргаритов. „Имали сме случаи, в които се оказва, че басейнът е в съседния хотел, а СПА-центърът е в по съседния, паркингът е общински и т.н.”, даде примери той. Председателят на КЗП каза още, че понякога търговците хитруват, като не посочват цените на различните услуги и ги определят в движение за всеки отделен потребител.
Маргаритов коментира и спецификата на зимния сезон в страни като България. „Той е много по-кратък и с много по-малък обем, отколкото летния. Има по-рискова група обекти – те са сезонни и работят за два-три, най-много четири месеца. Тези обекти се намират в курортите и селищата, които предлагат планински и ски туризъм. Сезонно се набира персонал, поддържката на такъв обект може да има някои слабости”, поясни той. „Нашата задача ще бъде още преди началото на сезона, както и в предишни години, да извършим проверка на проблеми обекти, за които сме констатирали различен тип нарушения и сме имали оплаквания на потребители в минали периоди, за да установим дали са преодолени и могат ли да започнат нормално да работят”, каза още председателят на КЗП.
Ол-инклузив пакетите невинаги осигуряват безплатно ползване на чадър и шезлонг, тъй като няма такова нормативно задължение. Но много често в офертата това се обещава, а на място се изисква за тях да бъде заплатено. „Тук има заблуда на потребителя и нелоялна търговска практика”, обясни председателят на КЗП.
Според Маргаритов положителното развитие на сектора е свързано с две основни обстоятелства. Първо, желанието на самите търговци да повишат качеството на предоставяната от тях услуга. И второ – бдителността на потребителите, които все по-често сигнализират при проблем, цитираха от пресцентъра на КЗП.
5 декември 2025 г. в 09:08 ч.
)