Какво е качеството на горивото, което зареждаме

  • 15 ноември 2018 08:42

  • 3774
  • 6
Какво е качеството на горивото, което зареждаме
© Pixabay

Бум на ремонти заради некачествени горива.  Монтьорите все по-често се натъкват на повреди на колите, причинени от некачествени горива  - запушени филтри, дефекти в горивните системи и дори повредени двигатели. Това показва проверка на Нова телевизия. От началото на годината са изтеглени над 1 млн. литра горива, които не отговарят на нормите, а наложените глоби на търговците вече минават 1 млн. лева.

Галин Белчов, шофирал 5000 км по пътищата на Европа, сподели в рубликата на Георги Георгиев, че в Австрия, в Германия, дори в една Румъния, където е на 250 км от България, горивото е в пъти по-добро. "Едно придърпване на колата се получава от горивото. При зареждане от Румъния няма шум, няма вибрация, придърпване”, заяви той. Според Галин разходът на гориво също е различен: „Като заредя в България, 100 литра ми стигат за 600км, а ако заредя в чужбина – 650-700 км”.

От Българското петролна и газова асоциация твърдят, че такова разминаване не може да има. „Не е възможно да има двоен стандарт, тъй като стандартите за качество на горива са разписани в европейска директива”, обясни Светослав Бенчев от асоциацията.

„Запушват се филтри, катализатори. Това в дългосрочен план води до големи повреди на целия двигател”,  каза обаче автомонтьорът Марио Арнаудов. И според него причината е една – горивата.

При тези данни от Асоциацията на търговците с петролни продукти са по-склонни да търсят причините в горивата. „Наистина може да се стигне до проблем, но това се случва при обекти, при които няма вътрешен контрол”, каза Светослав Бенчев.

Горивата се проверяват по няколко критерия, обясняват от „Контрол на качеството на течните горива”, ДАМТН – пламна температура, плътност, дестилационни характеристики, гранична температура, сяра, вода.

Контролиращите органи признават, че често откриват и проблеми при пробите. „Най-чести отклонения дават дестилационните характеристики при бензина и по-специално краят на кипене, както пък при дизела е пламната температура. Нарушение на всеки един от тях води до некачествено гориво”, обясни Росица Калоянова, ДАМТН.

От петролната асоциация твърдят, че многократно тестват продуктите си преди да стигнат до резервоарите на автомобилите ни.

Тестовете в някои от пробите показват и примеси в горивата.

„Не може да се каже, че това са някакви злонамерени манипулации на горивото”, смята Калоянова.

„Основният проблем, който се констатира на по-малките обекти, е смесването на бензин и дизел. Понякога се прави умишлено. Повече случаи е въпрос на грешка при доставката”, каза Бенчев.

Адвокат Румяна Желязова обясни, че може да се търси обезщетение при ремонт заради некачествено гориво.

Засега застрахователите не покриват щети, причинени от некачествено гориво.

Васил Нейчев от Държавната агенция за метеорологичен и технически надзор съобщи в ефира на „Здравей, България”, че през последните месеци са направени масирани проверки в над 12 общини на територията на страната. Проверени са над 170 бензиностанции, взети са проби от над 260 горива, като изследванията показват 12 несъответствия от изпитванията на тези проби. Основно несъответствията са пламна температура на дизеловото гориво и дестилационни характеристики на бензина.

„През годината сме проверели над 100 обекта, които разпространяват течни горива, установили сме 60 несъответствия съгласно закона за атмосферния въздух и 15 – за съдържанието на биокомпонент”, обясни Нейчев.

Последвайте канала на

Десислава Станева
3774 6

Свързани новини

Коментари 6

Добави коментар
до Ивох

2018.11.15 | 11:44

6

Устите на проверяващите качеството на гориво се запушват с резервоар гориво седмично

бг

2018.11.15 | 11:40

5

Да така е в Германия ми пада разхода с 1 л. от най еврината нафта, спрямо Макс Моулан на ОМВ. Горивата са ни пълен боклук.

Ивох

2018.11.15 | 09:20

1

Много ми е интересно, какво работят контролиращите органи и с какво им се запушват устите...нали и те сипват от тези горива!

Отговор

2018.11.15 | 11:25

4

Веднага се ориентираме - държавните агенции ползват държавни автомобили - съответно дреме им колко им струва поддръжката и ремонтите, плащат ги овцете, дето им викат избиратели. Затова и те проверяват много усърдно само дребните бензо-собственици, че ако расърдят някой голям собственик току виж са останали без държавен автомобил и гориво, а може и без работа. А другите независими играчи на пазара - сдружения, асоциации и т.н. будни обществени формации - на тях пък познай кои са им основните финансови спонсори - съответно: а си проверил ръката, дето те храни - а си останал гладен, жаден и бос на улицата (понякога може и малко нае...ан, ако много си си повярвал преди това).

леле мале

2018.11.15 | 10:31

2

Еми като зареждат от никому известни бензиностанции със съмнителен произход само защото горивото там е по-евтино с 10ст..

мале леле

2018.11.15 | 11:15

3

Ти си голям хапльо бе, да не мислиш, че горивото от големите вериги бензиностанции е читаво и в норми? Ами че те всички, от най-малкия до най-големия, купуват от едно и също място - от Нефтохим (май има едно изключение все пак). А там пък качеството на произведеното гориво е само като за нас - Нефтохим продава само за нашия пазар и частично за някои наши съседи на балканите, никъде другаде. Ама ти да не си помислиш че това е така, защото германците примерно реват за БГ бензин, ама Нефтохим им вика: йок, нема ви дадеме, щот сте мръсни капиталисти? Не, Нефтохим не продава никъде извън балканския полуостров, защото не искат да им купуват горивото - познай защо от три пъти! Дори рафинериите в Румъния произвеждат много по-качествени горива - затова имат пазари и на запад. Но ти си вЕрвай на нашенското, на нашенските агенции, сдружения и т.н. колко сме добре.

Добави коментар

Водещи новини