-
27 септември 2018 08:57
- 1372
- 0
Пътищата трябва да се проектират според интензивността на трафика за период от 30 години. Това предвижда новата Наредба за проектиране на пътища, която вече е обнародвана в „Държавен вестник“. Това съобщиха от пресцентъра на Министерство на регионалното развитие и благоустройството. С нея се въвеждат завишени изисквания за отводняване на пътното платно. Целта е да се избегне събирането на вода и създаването на условия за „аквапланинг“. В участъците с по-сложно движение ще се поставя осветление с цел осигуряване на по-голяма видимост и безопасност. Изискването се отнася за пътните възли на автомагистралите и скоростните пътища, както и за пътните възли и кръстовищата на първокласните пътища. Решението за прилагане на тази мярка ще се взима след технико-икономическа обосновка.
Наредбата ще бъде задължителна при проектирането на нова инфраструктура, както и при основен ремонт или реконструкция на съществуващата мрежа.
Дава се по-голяма свобода при определяне на проектна скорост за всеки клас път в зависимост от транспортните функции и особеностите на терена. Ако автомагистралата минава през равнина, проектната скорост е 140 км/ч, при хълмист терен – 130 км/ч, а при планински – 120 км/ч. При тежки теренни условия автомагистралите могат да се проектират с проектна скорост от 100 км/ч, а скоростните пътища с проектна скорост 90 км/ч. За първокласните пътища е посочена максимална допустима проектна скорост от 100 км/ч. (Проектната скорост е различна от максимално допустимата скорост на движение, определена в Закона за движение по пътищата, но не може да я надвишава).
Край магистралите и пътищата ще бъдат създадени зони за безопасност. Целта е при излизане на моторното превозно средство от пътното платно да се избегнат тежките последици за шофьора и пътниците от удар в стълбове, стени, сгради и други препятствия, или последствията за трети лица, които се намират на крайпътните паркинги, площадките за отдих, пешеходните площи и др. Обхватът на зоната ще се определя в зависимост от класа на пътя и допустимата максимална скорост на движение за автомобилите. Край магистралите тя трябва да е с ширина 16 м при допустима максимална скорост от 140 км, за скоростните пътища – 13 м при допустима максимална скорост 120 км/ч. При първокласните, второкласните и третокласните пътища са предвидени 8 метра. Ширината може да е и по-малка, ако в даден участък са въведени местни ограничения на скоростта.
В наредбата са категоризирани и опасностите. С най-голям риск за пътуващите в моторните превозни средства са стълбовете, дърветата, шумозащитните и подпорните стени, бетонните елементи и други. Опасност от тежки травми крият също реките и окопите с дълбочина по-голяма от 1 метър. Наредбата предвижда в зоната за безопасност да се избягва проектирането на рискови елементи и съоръжения. А ако това е невъзможно, те трябва да бъдат обезопасени съгласно стандартите.
Въвеждат се редица нови екологични изисквания при проектирането на пътища. Предвижда се изграждането на съоръжения от т. нар. „зелена“ инфраструктура - това са „зелени“ мостове, тунели и виадукти, които осигуряват безпрепятствено преминаване на животните по традиционните им маршрути. В момента също се изграждат тунели за мечки, язовци, костенурки или други животни, предимно по проектите с европейско финансиране. Но мярката досега не е била изрично залегнала в наредба.
За първи път се определят и обхватът, съдържанието и етапите на всеки пътен проект.
Според очакваните резултати наредбата ще позволи строителството на модерна и безопасна пътна инфраструктура и ще допринесе за намаляване броя на пътно-транспортни произшествия.
Последвайте канала на
Свързани новини
Ще има ли строителство край плаж „Силистар”
04 септември 201808:43
Столична община е инвестирала само за година 48 млн. лв. за строителство и модернизация на училища и детски градини
03 септември 201813:50
НКЖИ отваря оферти по обществена поръчка за строителство на тунели, мостове и виадукти
06 август 201807:15
Забраната за строителство в курортите край Варна влиза в сила от 15 май
30 април 201813:53
Идват исторически години за пътното строителство в България
11 април 201813:25
Подадени са 28 оферти за проектиране и строителство на тунел "Железница" на АМ "Струм
28 ноември 201719:15
Интензивен трафик по границите на страната
03 октомври 201807:08
Въвеждат по-тежки гаранционни срокове при изпълнение на пътна инфраструктура
02 октомври 201819:56
Интензивен трафик на ГКПП „Кулата“
02 октомври 201812:20
Невероятен Луукман разплака непобедения Байер и изведе Аталанта до исторически триумф
Норич се включва в битката за подписа на Хосе Кордоба
Берое ще прибере 1,5 млн. евро от Лудогорец за Вия
Битка с голям залог: ЦСКА - София и Черно море в директен сблъсък за второто място
Арда и Славия в лют спор за трите точки
ЦСКА 1948 няма право на грешка срещу Ботев, ако иска бараж за Европа
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Андрей Цеков, ПП-ДБ: Записите доказват, че у нас определени партии купуват гласове
23 май 202408:00
Предизборен дебат между кандидати за народни представители: Пари, ПВУ и инфлация
23 май 202408:19
И таксиметровият бранш застава зад Николай Рашков
23 май 202409:11
Как се реши проблемът на ГКПП Видин?
23 май 202409:01
ЦИК с важни уточнения за изборите 2 в 1 на 9 юни
23 май 202408:28
В навечерието на изборите: Сайтът на ЦИК е защитен
23 май 202408:45
Военен експерт: Украйна се нуждае от ударни дронове, а залага на тактиката "камикадзе"
23 май 202408:12
Васил Терзиев показа кадри след бурята снощи и отчете щетите
23 май 202409:19
Шефът на пожарната разкри как се събуди София днес
23 май 202408:21