-
18 юни 2018 11:14
- 1648
- 0
Потребителите не са длъжни да преподписват срочните си договори, когато наближава датата на тяхното изтичане.
Това припомни председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по „Дарик” радио, съобщихаот пресцентъра на комисията.
И добави, че „в никакъв случай няма да загубят, ако откажат да го сторят, поискат други условия или не предприемат каквото и да било”.
Маргаритов обясни, че когато един срочен договор не бъде подновен за определен срок, то той се трансформира в безсрочен.
„Макар и да загубите някои от преференциалните условия, които сте ползвали, докато договорът е бил срочен, ако се трансформира в безсрочен и впоследствие имате атрактивна оферта за същите услуги при по-изгодни условия, винаги бихте могли да прекратите този безсрочен договор само с едномесечно предизвестие, без да дължите каквито и да било неустойки”, разясни той.
Председателят на КЗП цитира резултатите от наскоро проведено от националните органи проучване на територията на Европейския съюз, което очерта най-често срещаните неравноправни клаузи в договорни условия между потребители и доставчици на дигитални услуги.
„Някои от нарушенията сме откривали и при предходен анализ на общи условия на такъв тип компании. Това означава, че понякога част от проблемите са симптоматика не само в България, но и в други държави-членки и трябва да се мисли може би за по-интегрални подходи в решаването им.
Той даде пример с опитите на такъв тип търговци да спират услугата на своите клиенти по даден договор, ако не са си платили сметката по друг.
Или пък да отказват достъп до мрежата си, ако потребителят има задължения към друг оператор. Също и с обтекаеми формулировки да ограничават договарянето на потребителите с трети страни, ако това може да влоши финансовото им положение.
„Това е недопустимо, защото всяко договорно правоотношение има самостоятелен правен живот”, коментира Маргаритов.
Той разказа и за случаи, в които телекомуникационни оператори опитват при промяна на параметрите на тяхната мрежа – например, при въвеждане на нови технологии и несъвместимост на по-стари устройства с тази мрежа, да задължават клиентите си да закупят нови устройства за собствена сметка.
„Това категорично не може да бъде допуснато, защото потребителят няма как да бъде задължен за своя сметка да извършва подобрения, които произтичат от нещо, което едностранно е извършено от страна на оператора, макар целта да е по-високо качество на услугата”, категоричен бе председателят на КЗП.
Маргаритов посочи, че са несправедливи и уговорки, които задължават потребителя да заплати сметката си, дори когато я е оспорил или търговецът не му е издал фактура за нея. Той изрази мнение, че търговците, които все още не са премахнали тези клаузи, ще го направят.
„Имаме опит с подобен тип произнасяния и в други сектори и включително съдът е потвърждавал някои наши такива решения”, каза още той.
„Въпросът за очертаващите са като най-често срещани проблеми на пазара на телекомуникационните услуги винаги е интересен, но отговорът му е все по-сложен с течение на времето. Защото, от една страна, като процентно съотношение спрямо общия брой на постъпващите при нас жалби, тези срещу телекомите намаляват. Ако допреди година-две те бяха около 50%, сега са 30%, а очаквам в следващите периоди да стават все по-малък процент. Същевременно обаче този сектор си остава най-чувствителният и все още жалбите в него са най-много”, обобщи Маргаритов.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП: Внимавайте с какви условия се съгласявате при сключването на индивидуални договори
13 юни 201810:32
КЗП: Наблюдава се интересно преплитане при офлайн търговията
18 май 201810:06
КЗП: Производителите не трябва да бъдат поставяни от веригите в неблагоприятно положение
15 май 201811:10
КЗП обясни как биха се решили проблемите на потребителите с монополисти
15 май 201809:17
КЗП: Потребителите не са длъжни да пазят търговските опаковки на битови уреди и техника, за да предa
14 май 201809:26
КЗП: Рисковете от неизгодна покупка намаляват, когато потребителят има право да избира
12 май 201812:32
Константин Арабаджиев: Туристите могат да разчитат на съдействие от КЗП и ЕПЦ-България по време на почивките си у нас и в чужбина
05 август 201808:10
КЗП: Жалбите срещу фирми за бързи кредити зачестяват покрай празници и кампании за намаления
20 юли 201809:15
Научи ли се българинът как да не бъде удрян по джоба? (видео)
18 юли 201809:40
Ливърпул разпердушини Тотнъм със суперфутбол и дръпна на върха в Премиър лийг преди Коледа
Реал Мадрид изпрати триумфалната година с много красиви попадения и задмина Барселона
Борнемут прекърши Ман Юнайтед на "Олд Трафорд", "червените дяволи" с пореден исторически провал
Ювентус най-после спря серията от равенства и се поздрави с юбилеен успех
ЦСКА - София увеличи драстично капитала, за да реши сериозен проблем - собствениците наливат нови 20 млн. лева в клуба
Победната серия на Челси приключи на негостоприемния "Гудисън Парк"
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Делян Пеевски, председател на ДПС: Имаме историческия шанс да променим България! Най-хубавото предстои!
22 декември 202419:04
Кирил Петков: Довиждане, г-н Пеевски!
22 декември 202420:45
Евтим Милошев: Надявам се да има редовен кабинет, за да мога да карам ски
22 декември 202420:13
Проф. Кантарджиев с препоръка: Избягвайте кихащите и кашлящи "герои"
22 декември 202417:14
Андрей Райчев: Шансовете за правителство са 50 на 50, дори 60 на 40
22 декември 202418:23
Юлияна Дончева: Политиката е мястото, където трябва да прекрачиш принципите си. Краят бе разочарование
22 декември 202419:56
Дерайлира пътнически влак за Габрово
22 декември 202420:58
За пореден ден. Няма следа от изчезналото дете със Синдром на Даун от с. Конаре
22 декември 202420:28
Хиляди се събраха в Белград на протест срещу Александър Вучич
22 декември 202421:14