Нели Карипова от ДАМТН пред Novini.bg: Ще има внезапни проверки при сигнали за опасни асансьори

  • 25 май 2017 12:36

  • 7732
  • 4
Нели Карипова от ДАМТН пред Novini.bg: Ще има внезапни проверки при сигнали за опасни асансьори
© Булфото (архив)

От 1 януари 2017 г. влезе в сила специална наредба за техническа безопасност се въвеждат нови изисквания за поддръжка на асансьорите. Според изискванията между 85 и 90 процента от асансьорите в България може да спрат заради невъзможността да им бъде поставено аварийно-алармено устройство в кабинката. За това има ли опасни асансьори в страната и какъв е техният брой към днешна дата от Novini.bg попитахме Нели Карипова, гл. директор в Главна дирекция „Инспекция за държавен технически надзор“ (ДАМТН).

От 1 януари тази година влязоха в сила новите по-строги изисквания за асансьорите. Какъв е ефектът от промените? Въведен бе и електронен регистър, чрез който ще може да се следи в реално време състоянието на асансьори, ескалатори и ски лифтове.

Точно така – от 1 януари 2017 г. влязоха в сила нови изисквания към асансьорите, които целят повишаване на сигурността и са в съответствие с европейските препоръки. Едно от тях е задължителното монтиране на разговорно устройство в кабината на асансьора. Те трябва да гарантират повиквания към 3 предварително зададени номера на поддържащата фирма. Устройствата трябва да бъдат монтирани така, че да гарантират постоянно двустранен обхват. Това се налага с цел повишаване на сигурността и осигуряване на непрекъсната връзка между пътниците в асансьора и техниците от поддържащата фирма. Тези устройства са много важни в случай на засядане или друг подобен инцидент, особено когато хората изпаднали в такава ситуация имат някакъв здравословен проблем (клаустрофобия, страхова невроза, сърдечни проблеми, нужда от медикаменти, които се взимат на определен интервал от време или друго).

Анализите показват, че в подобни ситуации е от изключителна важност да се осигури бърза и надеждна връзка с поддържащата фирма, за да може да се гарантира своевременното изваждане на ползвателя от асансьорната кабина, а в някои случаи това може да спаси и човешки живот.

Тъй като получаваме много и различни сигнали, бих искала да използвам възможността и чрез Вашата медия да информирам хората, че разговорните устройства са направени така, че да сработват само когато асансьорът е заседнал между два етажа. Ако бъдат изпробвани при нормално спрян асансьор (в това число и със стоп-бутона) или при отворена врата, те няма да осъществят връзка с поддържащата фирма. Казвам това, защото има случаи, когато хората решават да изпробват разговорното устройство при нормално спрян асансьор и ни сигнализират, че то не работи. Нашата проверка след това, обаче показва, че устройството е изрядно.

Що се отнася до поставянето на разговорните устройства, мога да кажа, че проверките показват, че процесът по поставянето им продължава. ДАМТН извършва непосредствен контрол на асансьорите в административните сгради, докато при частните се осъществява надзор от частни фирми. Нашите проверки показват, че са единици административните сгради, които нямат монтирани разговорни устройства. На територията на цялата страна сме проверили 1999 асансьора, като на 75 от тях е установено, че липсва монтирано разговорно устройство. Всички те са били спрени до отстраняването на проблема.

Относно въпроса Ви, за регистъра, мога да кажа, че ДАМТН разполага с изграден и функциониращ единен електронен регистър на съоръжения с повишена опасност (СПО) в Република България. Регистърът е достъпен през интернет страницата на ДАМТН. Публичната част на регистъра включва информация за вид, тип, регистрационен номер и статус на СПО. Административната част на регистъра включва пълни подробни данни за съответните съоръжения. Също така вече сме създали възможност и лицензираните фирми сами да въвеждат информация в него като към момента тази част от модула се тества и се надявам, че скоро ще бъде и официално пусната.

Колко асансьора на територията на страната са в лошо техническо състояние и трябва да бъдат спрени?

Всеки асансьор, който е в лошо техническо състояние трябва незабавно да бъде спрян. Не съществува хипотеза тези съоръжения да бъдат оставени в експлоатация. Именно затова се правят годишни технически прегледи и периодични проверки, които трябва да гарантират това. Също така има много сериозни глоби към поддържащите фирми и тези, които осъществяват надзор, като при инциденти от тях се търси и съдебна отговорност. Не трябва да се допускат никакви отклонения, защото тук говорим за живота и здравето на хората.

Ние като администрация нямаме ресурс да следим постоянно всички асансьори на територията на страната. Това е задължение и на частните надзорни фирми. Но ние можем да правим внезапни проверки на тях и да реагираме при съмнения за нарушения. Затова и бих искала да се обърна към вашите читатели и да ги призова да сигнализират нашата агенция, когато имат съмнения, че даден асансьор е оставен в експлоатация и не е технически изправен или му е извършен фиктивен преглед.

Има ли все още опасни асансьори в София и какъв е техният брой към днешна дата?

Отново бих могла да цитирам данни, свързани с контрола на асансьорите в административни сгради. През първото тримесечие на 2017 г. са проверени 924 асансьора на територията на София, като от тях 13 са внезапни технически прегледи. В резултат 19 асансьора са спрени. Общият брой на издадените предписания в ревизионните книги от извършените проверки са 368 – това обикновено са констатирани нарушения, които трябва да се отстранят своевременно, но които не създават непосредствена опасност и затова съоръженията могат да продължат да се ползват в хода на отстраняването им. Разбира се за всяко подобно регистрирано несъответствие се дава срок за отстраняване. Ако той не бъде спазен, съоръжението може да бъде спряно. За същия период не са регистрирани аварии и злополуки с асансьори.

Като цяло статистиката сочи, че има спад на спрените асансьори, което показва и че има завишение на контрола от една страна и на грижите от поддържащите фирми, от друга. Това обаче не бива да ни успокоява и трябва да продължим с завишения контрол.

Досиетата на асансьорите, включващи техните чертежи и техническо състояние, на разположение ли са на фирмите, които ги поддържат или само на контролните органи?

Тук ще Ви цитирам конкретните текстове на Наредбата за безопасна експлоатация и технически надзор на асансьори (НБЕТНА), за да съм максимално точна.

Съгласно чл. 31 от нея органите за технически надзор и ползвателите на асансьори съставят досие на всеки асансьор и го съхраняват до бракуването му. Досието съдържа: 1. документите, представени при регистрацията; 2. актовете за технически прегледи, копия от платежни документи за извършването им и други документи, издадени от органите за технически надзор; 3. чертежи, изчисления, протоколи от извършени изпитвания и документи за извършени ремонти или преустройства, включително копия от платежни документи за извършването им.

Наредбата ясно посочва кои са органите за технически надзор. Това е от една страна Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и от друга – „лица и структурно обособени части на предприятия или организации, получили лицензия от председателя на ДАМТН по реда на Наредбата за условията и реда за издаване на лицензии на лица за осъществяване на технически надзор на съоръжения с повишена опасност и за реда за водене на регистър на съоръженията, приета с Постановление 187 на Министерския съвет от 2000 г.“

Поддържащи фирми, които са в процес на отнемане на удостоверението, могат ли да извършват дейности по поддръжка на асансьори?

Лицата, които са получили Заповед за обезсилване на издаденото им удостоверение трябва да преустановят дейността си по поддържане, ремонтиране и преустройване на асансьорите, за които имат сключен договор с ползвателите в 14-дневен срок от получаването на Заповедта. При положение, че оспорват получената Заповед в 14-дневен срок пред Административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс, лицата може да извършват дейността до произнасянето на съда със съответното съдебно решение. Ако в Заповедта за обезсилване на издаденото удостоверение е уредено предварително изпълнение на настоящата Заповед, лицата са длъжни да преустановят дейността си веднага след получаване на Заповедта. Разпореждането, с което се допуска предварително изпълнение, може да се обжалва чрез административния орган пред съда в тридневен срок от съобщаването му. Жалбата обаче не спира допуснатото предварително изпълнение.

Когато има отклонение над 20 мм при спирането на подемното съоръжение трябва ли то да бъде спирано?

Лицата, които поддържат асансьори, задължително уведомяват писмено ползвателите им, които с тяхно съдействие спират асансьорите при отклонение от точността на спиране на кабината съгласно инструкцията на производителя или ако няма такава – до ± 50 мм от нивото на етажната площадка.

Какви са техническите изисквания и нормите за безопасна експлоатация на асансьорите?

Отново ще цитирам Наредбата за безопасна експлоатация и технически надзор на асансьори, защото с нея се уреждат техническите изисквания, правилата и нормите за безопасна експлоатация на асансьорите и редът за осъществяване на техническия им надзор.

Съгласно нея, техническите изисквания за безопасна експлоатация на асансьор са : 1. да няма движение на кабината при отворена шахтна врата; 2. да няма движение на кабината при отворена кабинна врата при наличие на пътници или товар в нея; 3. да няма отворена (незаключена) шахтна врата и кабина, намираща се извън зоната на спирката; 4. да няма счупено или липсващо стъкло на шахтната врата; 5. да няма повреди на ограждането на кабината или шахтата; 6. да няма силен шум, вибрации или неравномерно движение на кабината; 7. да няма неправилно функциониране или неизправност на крайните прекъсвачи, ограничителя на скоростта,захващащия механизъм, бутона "стоп", устройствата за заключване на шахтните врати или на контактите за безопасност; 8. да няма шум в редуктора, сигнализиращ за неизправност на червячната двойка; 9. да няма износени над допустимата норма въжета или канали на триещата шайба; 10. да няма счупени плъзгачи или скъсани бандажи на ролкови водачи; 11. липса на осветление в кабината или осветеност на пода на кабината и кабинната бутониера, по-малка от 50 lx; 12. наличие на вода в шахтната яма и/или в машинното помещение; 13. да няма отклонение от точността на спиране на кабината съгласно инструкцията на производителя или ако няма такава – до ± 50 мм от нивото на етажната площадка; 14. да няма неработещо устройство за контрол на товара или сигнализация за претоварване; 15. да няма теч на масло от цилиндъра или маркучите - за хидравлични асансьори; 16. да няма напукана външна изолация на гъвкавите кабели към кабината на асансьора; 17. да няма нефункциониращо устройство за двустранна разговорна връзка между кабината на асансьора и лицето, което извършва аварийно обслужване на асансьора съгласно чл. 9, ал. 1, т. 5. 18. Да бъде сключен договор за поддържането им с лице, вписано в регистъра по чл. 36, ал. 1 ЗТИП като лице, което извършва поддържане на асансьори; 19. Да са регистрирани пред органите за технически надзор; 20. На асансьорите да бъде извършен технически преглед съгласно чл. 24, ал. 1; 21. В акта за първоначален технически преглед или в ревизионен акт да не е вписано заключение, че съоръжението не е годно за безопасна експлоатация; 22. Асансьорите или предпазните им устройства да имат нанесена маркировка за съответствие със съществените изисквания на приложимите наредби по чл. 7 ЗТИП.

Ще бъдат ли спирани асансьори без разговорно устройство вътре в кабината?

При проверките на ДАМТН от началото на годината са били спрени 75 асансьора, поради липса на монтирано разговорно устройство. На повечето от тях проблемът е бил своевременно отстранен и те отново са в експлоатация. Същите правила важат и за поддържащите фирми. В случай, че се установи, че това не е направено от нея, ѝ се съставя акт в размер от 100 до 2000 лв. Мога да кажа, че към момента са в ход проверките на асансьорите, чиито годишни технически прегледи изтичат или има подадени сигнали. Живеещите хора в жилищни блокове могат да проверят кога предстои проверка на асансьорите им, като видят срока на стикера за преминат годишен технически преглед, който задължително трябва да е поставен на видно място в кабината.

При констатирана нередност към кого можем да се обръщаме и да подаваме сигнали?

Поддържащата фирма е тази, която отговаря за изправността на асансьора. Лицата, които поддържат асансьора, задължително поставят в кабината му табела с номера на телефона, на който можете да се свържете с тях. Ако обаче имате съмнение дали и как те са свършили своята работа, можете да сезирате фирмата, осъществяваща технически надзор на асансьора. Нейното наименование се намира на стикера с информацията за периодичните прегледи на асансьора, който е залепен в кабината. От тази фирма може да се поиска извършване на технически преглед за установяване годността на асансьора за безопасна експлоатация. Разбира се, ние като контролен орган също сме на разположение и реагираме своевременно на всеки подаден сигнал.

В този смисъл искам още веднъж да призова хората, които имат съмнения да сезират Главна дирекция „Инспекция за държавен технически надзор“ в ДАМТН, за да можем да извършим независима проверка и при нужда да предприемем мерки.

Телефон за подаване на сигнали, получаване на информация и въпроси - 0700 111 88.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
7732 4

Свързани новини

Коментари 4

Добави коментар
теч

2018.02.07 | 21:13

4
и как разговорно устройство за 250 лв и такса за СИМ карта 12 лв на месец на точно определен оператор МТЛ ще ми направи асансьора по сигурен. ПРОДАЖНИЦИ
88

2018.02.07 | 21:12

3
Тази е много злобна жена! Парашутистка от Бобов дол! Протеже на Чиликов-Струмяни,тоже парашутист в ДАМНТ! Некадърници! Телефонни измамници!
валентин

2018.02.07 | 21:11

2
таз я изгониха ,бе драги зрители , като предишния началник ЗА НЕКАДЪРНОСТ И ЛОБИЗЪМ , стига с тия ПАРАШУТИСТИ ТАМ ,БЕ . тва е сериозна работа
Aufzhug technik

2017.12.11 | 22:56

1
И как точно Госпожа Карипова разговорното устройство повишава сигурността на асансьорите?!? За тези 300 лева ползвателите на редова 9 етажна панелка ще си сменят флексира или скоростният ограничител, и това ще изключи възможността асансьорът да причини злополука! Защо не ка

Добави коментар

Водещи новини