-
22 април 2015 21:44
- 2103
- 1
Редица нарушения, нередности и пропуски, свързани с режима на внос и транзит на акцизни стоки има на митница Свиленград, пише "Форум нюз".
В сигнал се посочват много конкретни проблеми, от които не са произлезли предвидените в закона действия и проверки.
Ето и целия сигнал:
В хода на разследването по д.п. № 49/2015 г. по описа на ОСО при ОП Пловдив /стар номер 161/2015г. по описа на отдел „ИП“ при ОД на МВР Пловдив/, пр.пр. № 2311/2015 г., по описа на ОП-Пловдив, до момента са установени следните нередности, пропуски и нарушения, свързани с режима на преминаване на товарни автомобили през ГКПП „Капитан Андреево“ от Република Турция към Република България:
1. На територията на ГКПП „Капитан Андреево“ Агенция „Митници“ не разполага с видеонаблюдение, в която и да е част от подлежащата на проверка територия. Единствените камери, от които могат да бъдат извлечени записи, са на Главна дирекция „Гранична полиция“, които обаче са само пет на брой, и само една от тях осигурява донякъде съвсем бегла представа за случващото се на първа бариера, вход „Товарни автомобили“, т.е. при навлизането в територията на Република България. След техния преглед за нуждите на досъдебното производство, се установи изключително лоша резолюция и видимост, като се наблюдават само бегли силуети на лица около пункта, където се извършва документална проверка на товарното МПС и документите на шофьора, като е невъзможно, т.е. няма видимост, за установяване дори на регистрационните номера на съответните МПС.
2. Констатирана е почти нулева регистрация в информационната система „Бимис“ на Агенция „Митници“ по отношение на товарните автомобили, които е следвало да бъдат регистрирани в тази система. От няколко години е въведена практика при наличие на високорискови стоки, правоохранителните служби на Р.Турция и Р.България да се уведомяват взаимно при наличие на товарни автомобили, превозващи високорискови акцизни стоки, с цел извършване на проверки за недопускане на контрабанда на такива стоки. В случая съответните органи на Р. Турция своевременно са уведомявали митническата администрация на Република България /конкретно митническите служители на ГКПП ,,Капитан Андреево“I/ чрез предаване на документите за извършената от тях проверка на такива високорискови акцизни стоки. Същевременно, след извършена документална проверка на ГКПП „Капитан Андреево“, е установено, че има налично едва едно-единствено копие от транзитна турска декларация за периода 01.01.2015г.-30.03.21015 г., от дата 22.01.2015 г., и то касае внос на цигари на фирма „Филип Морис“ – Турция, с получател „Филип Морис“ – България. Не са намерени други копия от транзитни турски декларации, въпреки че по делото е установено, че за периода 01.03.2015 г. до 30.03.2015 г., са преминали поне 15 товарни автомобила, съдържащи акцизни стоки без бандерол, за които митническите служители на Р. България са били надлежно уведомени от колегите им от Р. Турция.
3. Констатира се, че при предаването на описанитепо-горе документи, същите не се приемат срещу надлежен приемо-предавателен протокол от митническите служители при ГКПП „Капитан Андреево“ – нещо повече, по делото са събрани доказателства, че същите са били укрити от неизвестен към настоящия момент митнически служител или граничен полицай, с цел осуетяване на възможността за разкриване на контрабандния канал.
4. От всички събрани до момента доказателства е видно, че е налице неизпълнение на служебните задължения от страна както на служителите на „Гранична полиция“, така и на митническите служители към същия ГКПП. Установено е чрез свидетелски показания, претърсвания и изземвания, протоколи за доброволно предаване, огледи на съществуващи, макар и с лоша резолюция видеозаписи, обяснения на обвиняем, че е възможно, а и системно е било осъществявано, преминаването на товарни автомобили от Р. Турция към Р. България с високорискови акцизни стоки, като е твърде вероятно да са преминавали и товарни автомобили с други забранени вещества, вкл. и трафик на хора, поради следните причини:
а/ Преминаването на един товарен автомобил от представляващите предмет на изследване по досъдебното производство е ставало по следния начин: след преминаването от турска граница, при спирането на товарния автомобил, натоварен с акцизни стоки от българска страна, въпреки че граничните власти и митническите такива на този пункт са били уведомени надлежно, е била извършвана напълно формална проверка на документите на МПС и водачите им, без дори да бъдат изследвани със съответния уред – газ анализатор, който поне да установи дали в товарния автомобил не се намират хора, което е в нарушение на Инструкция № 1405 на МВР, касаеща дейността на „Гранична полиция“.
б/ След „преминаването“ на товарния автомобил и последваща дезинфекция, същият е преминавал през кантар. При претеглянето на теглото и габаритите на същия не се изискват каквито и да е документи от страна на водача за превозвания от него товар. След преминаването на кантара би следвало да бъде извършена митническа фактическа и документална проверка на съответния товар. Такава не е била извършвана, напротив, митнически и гранични служители са осигурявали в периода между предаването на първа и втора смяна – от 07,00 до 08,00 часа безпрепятственото преминаване на автомобила, не само без митнически контрол, но и при вдигната бариера от страна на последния пост – 3-ти, /бариера 3-та!/ на „Гранична полиция“.
5. Освен горепосочената фактология могат да бъдат изведени и други причини, които осигуряват изключително благоприятна основа за развитието на корупционни практики на територията на Митница – Свиленград и ГКПП „Капитан Андреево“, а именно: митническите служители към тази митница са разпределени на четири групи, но по една или друга причина в константен състав – без промяна на съответните служители в групите. Формално се е извършвало т. нар. ротиране на „случаен принцип“, т.е. избор на служителите, но само за конкретната група, кой да бъде на вход, и кой на изход, при определяне на работните места. При положение, че само за последния месец е констатирано преминаване на 15 товарни автомобила по посочения начин, в разрез с всички законови и подзаконови нормативни актове, практически означава, че случайното разпределение се извършва неефективно и между едни и същи лица, определени от началника на съответната митница. Обстоятелството, че тези 15 товарни автомобила, осъществили контрабанда към Република България, са преминавали само и единствено през първа група, обосновава в достатъчна степен наличието на корупционни практики. За това способства и решението за невъзможност, може би по преценка на съответния административен ръководител, за промяна на служителите от една група към друга.
6. На следващо място, макар и в начален етап от досъдебното производство е установено, че от първият метър, в който товарните автомобили влизат в Република България, т.е. първа бариера на „Гранична полиция“, през съответния „митнически контрол“, до преминаването през трета гранична бариера /крайна/, безпрепятствен достъп със свободно придвижване от един служител към друг имат така наречените представители на спедиторски дружества. Вероятно е такова и лицето, което осигурява в конкретната група или смяна възможността за преминаването безпрепятствено между различните звена на ГКПП „Капитан Андреево“ -гранични полицаи и митнически служители. Установено е, че по време на дежурство на всяка една от групите, които не променят своя състав, случайно или не, същите се обслужвали поотделно от различни представители на различни спедиторски дружества, като до момента доказателствата сочат, че именно такива лица осъществяват контакта, без да има вербален или визуален такъв между различните корумпирани служители на Гранична полиция и на Митницата.
7. Проблеми, свързани с обстоятелствата по предаването, съхранението и отчетността на митническите пломби, предназначени за влизащите в Р. България товарни автомобили.
Съгласно нормативната база, уреждаща митническия режим, се изисква при влизане на територията на страната да бъде извършвано разпломбиране, с последващо пломбиране с митнически пломби, от нашите митнически власти при следния ред: Със Заповед № РД-15-31/23.06.2004 г. на Началника на Митница Свиленград е въведен режим за работа на общо шест оперативни групи от страна на митническите служители, които работят на две смени – от 08.00 до 20.00 часа и от 20.00 до 08.00 часа на следващия ден. Според този ред на началник смяната /който на практика изпълнява през нощта функциите на началник на митническия пункт/, следва се предават 100 броя пломби с поредни номера, които на практика са на така нар. връзка или сноп с номера например от 501 до 600. Началникът на смяната от своя страна, трябва да предаде тези 100 броя митнически пломби на съответното длъжностно лице – митнически служител, който работи на гише „товарни автомобили“, а той от своя страна на митническите служители работещи на „платно“, които всъщност трябва да поставят митническите пломби на проверените от тях товарни автомобили. При поставянето на митническата пломба, номерът й се отразява в обходен лист, който следва да се предаде на митническия служител на гише, който да я подаде в базата данни към Агенция „Митници“. След приключване на работната смяна, при останали дефектни или неизползвани пломби, същите трябва да се предават на началника на смяната, който е длъжен да ги отчете в нарочен регистър и да ги предаде срещу подпис на следващия началник смяна. На практика обаче, от доказателствата по делото – писмени и гласни, категорично се установява пълното неизпълнение на нормативната база, в т.ч. и посочената заповед на началника на Митница Свиленград. Напротив – създадени са условия за това, раздадените митнически пломби да бъдат използвани дори и от митнически служители, неработещи на терминал „входящи товарни автомобили“ , а дори от такива от терминал „изходящи товарни автомобили“. Нещо повече, началникът на смяната не отчита пред когото й да било останалите неизползвани пломби от неговата смяна, а според твърденията на разпитаните до момента свидетели, пломбите биват поставени в незаключени шкафове на съответната смяна, а в някои случаи и предавани на ръка без опис на различни други митнически служители.
Според мнението на наблюдаващ прокурор, споделено и от оперативните работници и водещите разследването, неспазването на посочения ред е съвсем умишлено – стига се до установяване на множество липсващи пломби, дублиране на такива – някои пломби са отчетени в системата на товарни автомобили, различни от тези, на които са установени, един от които е и инкриминираният товарен автомобил по досъдебното производство. По разследването е установено, че въпреки положените множество усилия, към настоящия момент не може да бъде установено местонахождението на множество неизползвани пломби, като с голяма степен на вероятност същите са послужили за преминаването не по установения митнически режим на най-малко 20 товарни автомобила с контрабандни цигари.
Имайки предвид, макар и накратко изложените по-горе обстоятелства е видно, че се касае за неизпълнение на задължения от страна на гранични полицаи и митнически служители, което от една страна се дължи на технически причини – напр. липсата на видеонаблюдение, от друга страна се дължи на лошо създадена организация, а от трета поради упоритото нежелание на ръководството на митническата администрация за промяна на посочените по-горе порочни практики, наложили се на този граничен пункт.
Докладвано от е от наблюдаващия прокурор от ОП-Пловдив, че в хода на процесуално-следствените действия по образуваното досъдебно производство, от страна на представителите на Митница Свиленград и ръководството на ГПУ -Свиленград, не е било получено своевременно необходимата помощ и съдействие, като дори са се наложили множество разговори, писане на постановления и разпореждания по реда на НПК и ЗСВ, и според мнението на оперативните служители, разследващите полицаи и прокурорите, дори нежелание от тяхна страна за оказване на нужното съдействие.
Последвайте канала на
Свързани новини
Йънг Бойс се включва в битката за Сангаре
Георги Иванов направи равносметка за 2024 година
Куп пропуски не попречиха на Интер да направи коледен подарък на феновете си
Искренов: Генчев изглежда направи сам избора си! Нещата в Левски се оправят, дано ЦСКА направи хубав стадион
ЦСКА - София обяви лагер в Турция, "червените" уредиха контрола с участник в ШЛ
Цървена звезда отново опази крепостта си от Партизан въпреки загубата на ключова фигура
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Наталия Киселова: В момента е много трудно да кажем кои са на власт и кои са в опозиция
23 декември 202419:48
ДДС за ресторантьорите скача с 11% в полунощ на Нова година: значи ли това и по-високи цени за клиентите на заведенията?
23 декември 202417:48
Майката на изчезналия Ники: Отвлечен е, кучето му е прекалено чисто, за да е било в гората
23 декември 202418:59
Проф. Тодор Кантарджиев: Полово предаваните инфекции в 90% са причина за безплодие в семействата у нас
23 декември 202418:55
Кардиологът проф. Георгиев с призив: Махнете солта от масата си
23 декември 202417:54
Водещите новини! Съдия: Без ясен отговор за „Осемте джуджета“ не е приемливо Сарафов да бъде избран. Рюте вижда опасност за сигурността на НАТО
23 декември 202418:59
Германия даде на Украйна ракетни установки и системи за ПВО
23 декември 202419:15
Първата част от украинския легион, сформиран в Полша, замина за Украйна
23 декември 202419:29
Мат Гейц е плащал десетки хиляди долари за наркотици и секс, включително и на 17-годишна
23 декември 202418:47
2015.04.23 | 08:37