"Златна зона" ли стана платеното паркиране в София?

  • 19 март 2015 08:41

  • 1544
  • 1
"Златна зона" ли стана платеното паркиране в София?
©

Платеното паркиране става бизнес в големите градове. Оказва се, че паркирането в столицата ни е най-евтино в Европа. Най-скъпо е в Лондон, следвано от Берлин, съобщи БТВ.

Лондон е градът с най-висока такса от почти 6 евро за час. Всяко районно кметство определя тарифите, но те варират в зависимост от квартала и вредните емисии на автомобила - между 165 и 280 евро годишно за кола. Има и изцяло забранени за паркиране зони. Абонамент се издава на собствениците на жилището. Необходимо е, както и в София, да бъдат платени всички местни данъци и такси по местоживеене.

В Париж паркирането в центъра струва близо 4 евро на час. В столицата на Франция има общо 160 малки зони за паркиране. Безплатно е паркирането през уикендите, празничните дни, както и през месец август. За да получи карта за паркиране, парижанинът трябва да удостовери, че живее на адреса, а колата му трябва да бъде регистрирана там. В Париж обаче паркирането в подземни гаражи ще ви излезе доста по- скъпо с цената си от близо 10 евро на час.

Платено е паркирането и в Берлин. Хората там могат да паркират автомобила си, след като са доказали с необходимите документи, че пребивават на адреса и са собственици на колата. Отделните райони отговарят за издаването на винетките, като стикерът струва 20 евро и важи за две години. Престоят за останалите хора, които не живеят в тези райони, се таксува на 15 минути и струва между 0.25 и 0.75 евро и достига до 3 евро на час.

Ако паркирате в централната зона на холандската столица Хага трябва да сте готови да извадите до 5 евро на час. Като паркирането в подземни и надземни гаражи е на същата цена. Освен, че таксите за паркиране в центъра са високи, а и глобите за неправилно паркиране в центъра са едни от най-жестоките в Европа. 59 евро за неправилно паркиране, а ако паяк ви вдигне колата, това ще ви струва 306 евро. За всеки 24 часа на наказателен паркинг се броят и по още 25 евро.

В Рим са решили проблема с притока на коли в центъра. Месната управа е обособила историческия център в „Зона за ограничено паркиране”. Зоната е с видеоконтрол като в нея се допуска само масов градски транспорт и таксита. При нарушение глобите са високи. Изключение се прави само за живущите в тази зона и паркоместата с платен абонамент. Като в града има и платени зони за паркиране. Таксите са най- високи в центъра и намаляват към периферията.


 

Копенхаген е разделен на „Pay and display”- или иначе казано „Заплати и покажи”. В тези зони купуването на билет е автоматично и се осъществява чрез специален автомат.Градът е разделен на три тарифни зони- червена, зелена и синя, за които таксита са различни.

Проблемът с паркоместата в София е изключително тежък и редовно хората са принудени да обикалят дълго време по улиците докато намерят къде да оставят колата си. От Центъра за градска мобилност обясняват, че свободни места в зоната има достатъчно, дори в пиковите часове. И се хвалят, че с въвеждането на „синята” и „зелената” зона, трафикът в центъра е намалял значително.

Управляващите се готвят да легализират платеното паркиране в София, след като години наред то бе незаконно. За целта ГЕРБ и Реформаторският блок внесоха промени в Закона за движение по пътищата.

С новите промени се дава право на общинските съвети да определят цена, а не такса за почасово паркиране. Сега в закона е записано такса, но не е ясно дали тя е според закона за местните данъци и такси - тоест нейният размер да се определя според разходите за предоставяне на определена услуга. Ако тя е такава, то парите от паркиране трябва да отиват в общинските бюджети.

По думите на депутата от Реформаторския блок Вили Лилков законопроектът няма да окаже влияние на цените. Не развързваме ръцете на нито една община да се превръща в търговец, каза той.

Столичната община е „престъпник”, който трябва да се даде на прокуратурата, контрира депутат от БСП Георги Кадиев. Таксата за „синя” и „зелена” зона в София за миналата година е донесла 22 млн. лева приходи, а разходите са за 11 млн. лева. Това означава, че таксата трябваше да падне два пъти. На всичкото отгоре всички пари отиват в Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Два пъти искахме одит на дружеството, два пъти ГЕРБ блокира в СОС инициативата, обясни Кадиев. Според него има потенциал тази дейност да се превърне в „златна кокошка”.

Вили Лилков от РБ посочи, че цените се определят от СО и няма причини да се променя. До сега повече от 10 години съм повтарял, че дейността на паяците работи в нарушение. Сега с новия закон това не е така.

В момента има такса - колкото са разходите, толкова трябва да е и таксата, приходите отиват в СО. Контролът е занижен, а приходите от събраните такси от "Паркинги и гаражи" отиват в градския транспорт. Това е частно дружество. Искането ни да се направи одит в него срещнаха съпротива от страна на ГЕРБ, посочи Георги Кадиев.

Законът вече е приет от предния парламент, отбеляза Лилков. Според него таксата отива в Столичния градски транспорт, за да компенсира ниската цена на билетите.

Кадиев отново съзря нередност в това решение.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
1544 1

Свързани новини

Коментари 1

Добави коментар
123

2015.04.13 | 14:59

1
вече всичко ни е по европейско,глоба 200 лв,минимална работна заплата също толкова

Добави коментар

Свързани галерии

Водещи новини