-
22 януари 2015 15:30
- 1942
- 1
Комисията за защита на потребителите забрани на „Теленор България” ЕАД да подвежда възрастните хора да подписват нови срочни договори за нови продукти, без те да разбират, че правят това, какви услуги ще им се предоставят по тези договори и колко ще плащат за тях, съобщиха от комисията.
В нея са постъпили множество жалби на потребители във връзка с този проблем срещу „Глобул”, чийто правоприемник е „Теленор България” ЕАД.
От жалбите и от събраните по време на проверките на КЗП доказателства става ясно, че не само липсва разбиране от страна на търговеца за хората от т.нар. „трета възраст” като самостоятелна, уязвима група поради тяхната възраст, доверчивост и евентуални здравословни проблеми, а нещо повече – умишлено се използва тяхната уязвимост. Не се вземат предвид и реалности като ограничените доходи и свитото потребление на тази група потребители, отбелязват от КЗП.
Когато възрастните потребители посетят офисите на телекома да заплатят месечните си такси, консултантите успяват да ги уговорят за промени при предоставянето на услугите, като ги уверяват, че това ще доведе до намаляване на таксите им. Едва при получаването на месечните сметки потребителите разбират, че са обвързани с нови срочни договори, често при по-неизгодни за тях условия, обясняват от там.
Тази практика се реализира чрез редица некоректни и съзнателни действия от страна на търговеца. Договорната информация, която изисква повече време за прочитане и разбиране поради своя характер и обем (най-често надхвърлящ 30 страници с дребен шрифт), се предоставя по сложен и труден за възприемане начин. Експертите на КЗП са категорични, че потребителите „трябва да са напълно концентрирани върху изписаното в документите и да вложат неимоверни усилия да разберат и осмислят предложеното им съдържание, както и да преценят изгодно ли е за тях”, а условия за това липсват.
В документите се цитират пакети с думи на чужд език, за които няма информация в договорите и тя следва да бъде открита на интернет страницата на оператора, което на практика е невъзможно да стане в търговския обект и е непосилно за по-голямата част от хората от „третата възраст” да го направят самостоятелно в дома си или на друго място. Възрастните хора подписват поднесените им документи „на доверие”. Оказва се, че те действително са удостоверили волята си с положен подпис, но е трудно да се докаже какъв точно разговор е проведен и с какъв стимул са били подведени, подтикнати или заблудени, се посочва още в съобщението.
Следва да се подчертае фактът, че тази използвана практика не е единствен случай на търговеца, при който възрастен потребител подписва няколко договора в един ден, без да му е предоставена възможност да се запознае подробно и оцени условията по тях, както и приложимите им общи условия. Очевиден е компромисът с етичните принципи, тъй като търговецът е наясно, че договорът може да бъде разтрогнат само по съдебен ред и разчита на доверчивостта на възрастните хора, на това че са изпълнителни и не разполагат със средства за водене на съдебни дела, пишат от КЗП.
Една от постъпилите в КЗП жалби по този проблем е от 66-годишен потребител. При плащането на месечните сметки по два свои договора той е бил подведен от консултант с аргумента за намаляване на таксите да подпише, без да разбере, два нови договора за други тарифни планове и сертификат за пакетни услуги, който автоматично подновява срока на двата му действащи договора за две години, като му дава отстъпка от 10% (поради действащи едновременно четири абонаментни плана), дават пример от комисията.
На практика потребителят е дължал сумата от 17,89 лв. за месечните такси по двата си стари договора, а по сключените два нови следва да заплаща още 16,89 лв. и така месечните такси за четирите ползвани услуги нарастват на 31.30 лв. с отстъпката. Възрастният човек е останал с впечатлението, че с подписите си върху поднесените му документи ще получи отстъпка от месечните такси по двата съществуващи договора, без да разбере че може да ползва тази отстъпка едва при сключването на два нови договора за конкретни абонаментни планове.
След като е разбрал, че е сключил неизгодни за него договори и е пожелал да ги прекрати, търговецът се е съгласил да анулира само единият от тях. Тогава потребителят се е обърнал към КЗП за съдействие да му бъде прекратен и другият договор.
Друг потребител на възраст 72 години посочва в жалбата си до КЗП, че е бил подведен да сключи нов договор с обещанието, че ще получи голям брой безплатни минути, които впоследствие не са му предоставени и сметките му са надвишавали 50 лв. Потребителят твърди, че не се е подписал на предоставения му екземпляр от договора и не знае дори какви са условията и за какви услуги трябва да заплаща.
Проверката на КЗП по случая установи, че потребителят е подписал четири документа, сред които още един договор за предоставяне на мобилни услуги, допълнително споразумение и две заявления за смяна на СИМ карта (2 в 1). От представеното становище на търговеца става ясно, че от датата на подписване на новия договор до момента на проверката няма потребление на предоставяните мобилни услуги по него, което потвърждава, че потребителят не е осъзнал, че е подписал още един договор, който е по друга програма и за друг мобилен номер.
Освен това, обслужилият го служител на телекома не е изискал клиентът да се подпише на предоставения му екземпляр от договора, което предполага, че сделката е сключена много бързо и без да е предоставена необходимата предварителна информация.
С последните промени в Закона за защита на потребителите в сила от 25.07.2014г. се дава възможност да бъде развален договор, сключен в условията на прилагане на нелоялна търговска практика, завършват съобщението си от КЗП.
Последвайте канала на
Свързани новини
Мъж подаде жалба срещу проститутка
27 февруари 201411:51
Лекар опипвал медицинска сестра по време на дежурство
07 януари 201419:51
Камен Ситнилски се жалва в Страсбург
03 януари 201414:29
КЗП: Има 35 постъпили жалби за цялото българско Черноморие
16 август 201210:31
КЗП забрани на телеком да премълчава информация
15 май 201510:31
Ботев се върна на победния път след силно второ полувреме срещу Локо (София)
Арда уверено крачи към челните позиции след комфортен успех над Ботев (Враца)
Панатинайкос - Олимпиакос, кош и фал на Везенков за край на полувремето
Генчев: Мачът е изключително важен за нас, за да си върнем поне малко от позагубеното самочувствие
Майкъла: Бихме ЦСКА 1948, но този отбор не е критерий! Левски само ще се снима с титлата
Ботев с изявление за Зингаревич, входира писмо до две институции
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Георг Георгиев към ПП-ДБ: Сега компромисът е на върха на копието и за него ще трябва да се преборите
08 ноември 202421:32
Ивайло Мирчев, ДБ: Бездействието на полицията пред Народния театър беше умишлено режисирано, същото беше в "Росенец" преди 4 години
08 ноември 202421:28
Бурни аплодисменти за Джон Малкович, залата е пълна
08 ноември 202420:11
"В културата няма място за политика, но в политиката има спешна нужда от култура"
08 ноември 202420:18
Кирил Петков: Хора, не можем да се будим в държава с купени избори и да гледаме подобни нахлувания в Народния театър!
08 ноември 202419:04
Атаката срещу Народния театър
08 ноември 202418:44
Доц. Киселова: Видя се кой от Радев и Пеевски е по-опасен
08 ноември 202419:03
Джон Малкович: Всички неща, които се казват за пиесата, нямат нищо общо със самата нея, а с българската тема за политическата власт
08 ноември 202419:39
TIME: Посланието на Путин за Украйна е: "Ако искате споразумение, ще пълзите за него на колене“
08 ноември 202419:58
2015.01.24 | 04:22