София остава без павета

  • 21 юли 2013 06:33

  • 3442
  • 9
София остава без павета
©

Паветата в София може скоро да отидат в историята. Настилката, която е положена върху голяма част от възловите булеварди още в края на XIX век, ще бъде подменена с асфалт, информира в. Монитор.

Такава ще е съдбата на едрия калдъръм от бул. „Прага” и на каменните блокчета по бул. „Монтевидео”. Тези шосета ще се ремонтират догодина. Асфалт вместо павета ще има и по бул. „Дондуков” в участъците, в които се движат автомобили. Паважът ще изчезне и от улиците „Богатица”, „Кумата”, „Нарцис”. Освен това калдъръм няма да има и по бул. „Овча купел” от ул. „Житница” до бул. „Президент Линкълн”, и от бул. „Президент Линкълн“ до бул. „Цар Борис III”. Асфалт ще залее и бул. „Шипченски проход” и неговото продължение ­ ул. „Искърско шосе”. Паветата са здрави, но пръстта под тях се е надигнала и улиците са станали на вълни. Това създава опасност за катастрофи и причинява замърсяване на въздуха с прах. През миналото лято при ремонта на бул. „Драган Цанков” паважът беше изваден и откаран на склад, а новите платна са от асфалт.

Един от символите на София ­ жълтите павета, обаче ще остане, защото порцелановите блокчета са част от културното наследство. Няколко са причините, поради които Столична община е решила да махне паважа от булевардите. Едната е, че шофьорите намаляват скоростта на движение и това води до забавяне на градския транспорт обясни зам.-кметът Любомир Христов. Като се положи асфалт, движението ще е по-бързо и автомобилите ще вдигат по-малко шум. Трудната поддръжка е вторият мотив за пенсионирането на паветата. „Старите майстори си отиват, а младите нямат умения да ги редят добре”, обясни Христов.

Заради нов паркинг ремонтът на бул. „Дондуков” се отложи за догодина. През следващите 2 месеца главният архитект на столицата трябва да подготви проект за подземния гараж в участъка от бул. „Васил Левски” до ул. „Бачо Киро”. Идеята е мястото да се отдаде чрез търг или конкурс по схемата инвестиции срещу отстъпено право за строеж за 35 г. Планирано е разширение на тротоарите по „Дондуков” и изграждането на велоалея, а целта е повече да няма паркирани автомобили по пътното платно на булеварда. Предвижда се още подмяна на релсовия път и реконструкция на трамвайните спирки.

За пълната промяна на шосетата в София общината води преговори за нов заем от ЕИБ от 50 млн. евро. С парите ще се ремонтират 20 от големите булеварди. Сред тях са „Цариградско шосе”, „Сливница”, „Арсеналски”, „Тодор Каблешков”, „Никола Мушанов”, „Раковски”, „Козлодуй” и др. Работата ще започне през пролетта, а до края на 2015 г. всички проекти трябва да бъдат приключени. С част от парите се планира и строежът на кръстовище на две нива при Лъвов мост.

Последвайте канала на

Филип Епитропов
3442 9

Свързани новини

Коментари 9

Добави коментар
Фандъкова да си ходи

2013.07.22 | 01:21

5
Голяма далавера се заформя. Ще се извадят паветата, ще се продадат за луди пари а на тяхно място ще се сложи некачествен асфалт който редовно да се ремонтира. Интересно как пък в Германия и Австрия са толкова глупави и още имат мнофо улици с паваж в градовете си

2013.07.22 | 12:00

9
Поредната гигантска далавера,облечена във витиевата грижа за хората.Ще положат асфалт(знаем всички,каква суха вафла става за 7-8 месеца), И- хайде Пешо,твой ред е,пускай валяците.Абсолютно дилетантски звучи,че не била добра и здрава настилка.Няма европейска столица и голям град,в който и към момента,да не са съхранили павираните си улици.Но там местната власт дори и на сън няма да си позволи подобна мисъл,защото ще ги изринат на първият час от кабинетите.При нашата тясна и свръх натоварена от автомобили инфраструктура,ще се появяват кратери,през 5-6 месеца,който само ще се кърпят,а знаеме какво представлява такъв път(Републ.пътна мрежа).Не говоря,за милионите броя павета,изработвани на ръка,който към момента са страшно скъпи и ги няма.Сигуренсъм,че 5-10% ще кацнат в именията на милионерите,а другите ще се изпарят навън,с участие на "свой човек",именно към столиците на "глупавите европейци",за подръжка на техният калдъръм.Ама кво да са прай,Ние сме си по,по,-най европейци.Ще ми бъде любопитно,постващите тук радетели за асвалт,какви ще ги дрънкат само след 2-3 години.Със сигурност,ще вдигат квартални протести,за лунният пейзаж,по който ще карат-Ако могат изобщо!

2013.07.22 | 01:20

4
Еми не е добре (за кметицата) да има почти неразрумими улици - как иначе ще папка? Аз казвам да ги изпреварим, ние самите да извадим паветата и да почнем да замеряме кметството

2013.07.22 | 10:57

8
Какви сте вие бе хора, искат да ви оправят улиците да не си чупите колите, вие ми обяснявате колко хубаво било павето... Не е хубаво! Улиците са за да се движат автомобилите по тях, а не да ги гледате и да им се наслаждавате, колко хубаво били наредени паветата и колко са евтини. На мен ми излизат скъпо, развалят ми окачването на колата и джантите. Аз искам равни асвалтови пътища, за каквито всъщност са измислени автомобилите. Който иска офроуд да хваща гората!
Айдееееееееее

2013.07.21 | 20:22

1
Ти може да искаш всичко ама като си отидеш на село в двора. И когато не разбираш грам от това какво ти гласи общината по-добре си мълчи. Защото в момента 99% от улиците в града са с асфалт а разходите на хората за ремонт на колите не са намалели. И да при добре нареден паваш колата не ти се троши
bobi

2013.07.22 | 01:21

7
Взима се заем а парите от продажбата на паветата в нечий джоб. И Софиянски ги правеше тези...

2013.07.22 | 01:21

6
Да, наистина усещането по жълтите павета е друго. Щом са културно наследство, нека да се подновяват навреме. Апелирам към шофьорите да карат много внимателно по тях (собено по време на първи капки дъжд).

2013.07.22 | 01:20

3
Хубава работа, ама българска.

2013.07.21 | 21:15

2
JALKO ! Jaltite paveta sa 4ara i istoriqta na Sofia

Добави коментар

Водещи новини