Иван Игов: Резултатите от външното оценяване на учениците са добре скалъпена стъкмистика

  • 05 юни 2012 08:08

  • 1444
  • 0
Иван Игов: Резултатите от външното оценяване на учениците са добре скалъпена стъкмистика
©

Резултатите от изпитите за външно оценяване са ужасно измислени и дори не искам да ги коментирам. Това заяви в "Денят започва" по БНТ Иван Игов, училищен психолог.

Предварително зададените критерии за оценяване са относителни, а резултатите се правят на средни данни и ние можем да си поставим летвата на успеха, където си искаме. Когато обаче дойде докладът с анализ от Европейската банка, той показва съвсем други и много негативни резултати, коментира Игов, който бе съветник на Йорданка Фандъкова, докато бе министър на образованието. Според психологът резултатите са една добре скалъпена стъкмистика.

Когато дойде едно истинско външно оценяване, независимо от нашата образователна система, се оказва, че голяма част от ученици са функционално неграмотни. Ние имаме един от най-големите проценти на функционално неграмотните деца на 16-годишна възраст. Тези ученици излизат от системата на образованието абсолютно неграмотни, обясни Игов. Според него системите за оценяване показват, че децата се справят чудесно в четвърти клас, след седми клас, но излизат от образователната системата неготови за живота. Уж образованието ни е добро, но работодателските организации алармират, че не успяват да намерят подготвени кадри за бизнеса.

Психологът определи като нелепа практиката на системата да се самооценява чрез подобни изпити. Световната банка прави външни независими оценявания, в много държави такава оценка се прави също от независими организации, разказа Игов. Сега показваме добри резултати, но да не се срамуваме, когато след три години дойде анализа на Световната банка, заключи експертът.

Целта на външните оценявания е да се диагностицират пропуските в системата. Това има значение за всички участници в оценяването – ученици, учители, училище, система на обучение, контрира Евгения Костадинова, директор на Дирекция "Образователни програми и образователно съдържание". Татяна Предова, главен експерт в МОН, отдел "Достъп до образование", сподели, че предстои промяна в образователната политика на страната.

Последвайте канала на

1444 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини