-
02 май 2012 11:57
- 1152
- 0
Образователната структура на населението на 7 и повече навършени години значително се подобрява през 2011 в сравнение с предходните години, следвайки ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя на хората с основно и по-ниско образование, сочат данните на родната статистика.
По данни от проведеното преброяване на населението и жилищния фонд към 1.02.2011 г. броят на лицата с висше образование е 1 348.7 хил., или всеки пети (19.6%) е висшист, a лицата, завършили средно образование, са 2 990.4 хил. (43.4%). Делът на лицата с начално и по-ниско образование е 13.9% (или всяко седмо на 100 лица).
Образованието на мъжете е малко по-високо от това на жените поради по-големия относителен дял на мъжете със средно и по-високо образование - 63.6 срещу 62.4%. За сметка на това обаче жените завършват значително по-често висше образование от мъжете, като към момента на преброяването с висше образование са 791.8 хил. жени (22.3%), а мъжете висшисти са съответно 556.9 хиляди (16.7%).
Значителни са и различията в образователната структура по местоживеене - почти три четвърти от жителите на градовете (71.6%) са със завършено най-малко средно образование, докато за жителите на селата този относителен дял е едва 40.3%.
През учебната 2011/2012 г. броят на самостоятелните детски градини с директор е 2 112, или с 26 по-малко в сравнение с 2010/2011 учебна година, като броят на детските градини в селата е намалял с 29. Броят на децата, настанени в детските градини за учебната 2011/2012 г., е 228.0 хил., което е с 20.3 хил., или с 9.8% повече от броя им през 2007/2008 г. и с 2.1% повече в сравнение с предходната година. Обхватът на децата в детските градини, изчислен чрез груповия нетен коефициент на записване , нараства значително - от 74.9% за 2010/2011 г. на 81.5% за 2011/2012 година. Постигнатият по-висок обхват на децата в детските градини е важен индикатор, който показва усилията на общинските администрации за по-пълно обхващане на децата в предучилищното образование.
Средният брой деца в една детска градина за страната е 108, като за градовете е значително по-голям - 154, отколкото за селата - 53. Средният брой деца, формиращи една група, е 24, като в градовете този брой е 25, а в селата - 20.
Педагогическият персонал, зает в детските градини, е 19.7 хил., от които 18.5 хил. са детски учители. В сравнение с предходната учебна година общият брой на педагогическия персонал се увеличава със 150 души, или с 0.8%.
Алтернатива за много малка част от родителите са частните детски градини. През 2011/2012 учебна година в страната функционират 50 лицензирани частни детски градини, посещавани от 1 821 деца, представляващи като относителен дял едва 0.8% от общия брой на децата в детските градини.
В началото на учебната 2011/2012 година учебни занятия се водят в 2 091 общообразователни училища , от които 155 - начални, 1 365 - основни, 10 - прогимназии, 161 - гимназии, и 400 - средни общообразователни училища (СОУ). В сравнение с предходната учебна година поради закриване или преобразуване общият брой на общообразователните училища намалява с 5.
През учебната 2011/2012 година броят на учениците във всички видове общообразователни училища е 608.8 хил., от които 109.3 хил. - в селата. В сравнение с предходната учебна година броят на учениците в общото образование намалява с 6.7 хил., или с 1.1%.
През учебната 2010/2011 година общообразователните училища са напуснали по различни причини 14.5 хил. ученици, от които 12.3 хил. са учащи в основното образование. Най-голям е относителният дял на учениците, които са напуснали по семейни причини - 6.9 хил., или 47.5% от общия брой на напусналите, следван от заминалите в чужбина - 31.8%, и на напусналите поради нежелание да учат - 14.9%.
Ранното чуждоезиково обучение все повече навлиза в началния етап на основното образование. Относителният дял на децата в общообразователните училища, изучаващи чужди езици в началните класове (I - IV), е 82.5%. Най-голям е делът на изучаващите английски език - 88.4% от тези, които изучават чужди езици.
През 2011 г. основно образование в общообразователните училища са завършили 45.4 хил. ученици. През същата година диплома за завършено средно образование в общообразователните училища са получили 32.0 хил. души.
Учителите (вкл. директорите и помощник-директорите с преподавателска заетост) в общообразователните училища през учебната 2011/2012 г. са 46.2 хил., или с 1.0 хил. по-малко в сравнение с предходната година. Учителите са високообразовани - 91.3% имат завършена образователно-квалификационна степен „бакалавър” или „магистър”, а 8.2% са завършили образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър” или еквивалентна в миналото степен.
В учителската професия преобладават жените - 84.5% от общия брой на учителите. На една паралелка в дневните общообразователни училища се падат средно по 22 ученици. Към 1.10.2011 г. в страната има 69 функциониращи частни общообразователни училища, от които 7 начални, 28 основни, 2 прогимназии, 27 гимназии и 5 средни общообразователни училища (СОУ). В частните
общообразователни училища се учат общо 6 257 ученици, което се равнява само на 1.0% от общия брой на учениците.
В училищата и паралелките за деца със специални образователни потребности се учат общо 4.4 хил. деца, или с 0.1 хил. (3.2%) по-малко в сравнение с предходната учебна година. За тяхното обучение и възпитание полагат грижи 940 учители специалисти и 427 възпитатели.
Общият брой на студентите в България през учебната 2011/2012 година, включващ записаните в четирите образователно-квалификационни степени („професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър” и „доктор”), възлиза на 285.0 хил., което е с 20.5 хил., или със 7.8% повече в сравнение с учебната 2007/2008 година.
През 2007/2008 г. общият брой на компютрите във висшите училища, използвани за учебни цели, е 17.4 хил., като на 100 студенти в редовна форма на обучение се падат по 10.1 компютъра. През 2011/2012 г. броят на компютрите за учебни цели се увеличава на 22.4 хил., от които 16.3 хил. са ползвани за обучение на студентите в рамките на аудиторната заетост и на 100 студенти в редовна форма на обучение се падат по 11.5 компютъра. Увеличава се делът на компютрите с достъп до интернет от 88.0% през 2007/2008 учебна година на 93.7% през последната учебна година.
Образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър”
През учебната 2011/2012 година за придобиване на образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър” се обучават общо 16.2 хил. души, от които български граждани са 16.0 хил., или 98.5%. От общия брой студенти в колежите 7.7 хил., или 47.7% са записани в частни колежи.
Наблюдава се спад на броя на студентите в колежи с 9.3 хил., или с 36.5%, в сравнение с предходната учебна година. Намалението на броя на студентите в частни колежи е 9.2 хил., или 54.4%. Това се дължи главно на преобразуването на самостоятелния частен колеж „Земеделски колеж” със седалище - Пловдив, във Висше училище по агробизнес и развитие на регионите и съответно презаписването на студентите от колежа за обучение в новообразувания университет за придобиване на ОКС „бакалавър“. През учебната 2010/2011 година студентите от преобразувания „Земеделски колеж“ формират близо 47% от всички студенти, обучаващи се в частни колежи в страната.
В структурата по области на образованието най-висок относителен дял заемат студентите от областта „Стопански науки и администрация” - 23.0%, следвани от „Технически науки и технически професии” - 13.9%, и „Науки за обществото и човешкото поведение“ - 12.3%. Най-малък е делът на студентите, обучаващи се в областите „Ветеринарна медицина” - 0.6%, „Природни науки“ - 0.5%, и „Математика и статистика” - 0.2%.
През 2011 г. у нас висше образование, степени „бакалавър” и „магистър”, са завършили 55.9 хил. студенти, от които 54.2 хил. са български граждани. Най-висок е относителният дял на дипломиралите се от следните области на образование: „Стопански науки и администрация” - 30.6%, „Науки за обществото и човешкото поведение” - 15.2%, и „Технически науки и технически професии” - 11.8%. От общия брой дипломирани студенти най-нисък е относителният дял в областите „Ветеринарна медицина” (0.4%) и „Математика и статистика” (0.3%).
В частните университети са се дипломирали 13.1% от всички дипломирани в образователно-квалификационни степени „бакалавър” и „магистър”.
Последвайте канала на
Свързани новини
Лудогорец се разделя със свой футболист до дни, обявиха къде отива
Русия поиска да се изправи срещу България във футболен мач през 2025 година
ЦСКА 1948 предлага нов договор на голямата си звезда, първите три нови попълнения са ясни
Ето как Стоичков, Кристиано, Меси и други футболни звезди посрещнаха Коледа
"Вабанк": Кой е с по-голяма заслуга за представянето на Ливърпул – Клоп или Слот
"Въпроси и отговори" с Майкъл Оуен
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Японският национален авиопревозвач съобщи, че е бил подложен на кибератака
26 декември 202406:07
Днес почитаме бащите
26 декември 202406:25
Какво време ни очаква днес
26 декември 202405:59
Не позволявайте на тъжни мисли да се загнездват у вас
26 декември 202405:49
„Българската Коледа“ събра над 3 млн. лв.
25 декември 202420:30
"Алфа Рисърч": Не "джендър идеологията" е проблем на българското образование, а агресията, липсата на интерес у учениците и наркотиците
25 декември 202421:32
В пет общини в Ловешко продължава да има населени места без електрозахранване
25 декември 202419:38
След пълното си присъединяване към Шенген. Румъния ще закрие над 30 гранични пункта от 1 януари 2025 г.
25 декември 202422:02
Вкараха в затвора собственика и архитекта на хотел, който се срути при земетресението през 2023 г. и уби 72-ма души
25 декември 202418:04