-
14 септември 2024 12:07
- 11880
- 12
L-39 е лек учебно-тренировъчен самолет, изключително разпространен. Мисля, че над 30 държави в света имат от него. Това е самолет, който се е доказал с времето. Самият самолет има специфики. Той е проектиран преди около 50 години в Чехия, когато не е имало компютърни мощности, които да направят по-съвършена аеродинамика. И естествено самолетът си носи тези белези и тези трудности.
Това коментира пред камерата на БТВ авиоинженерът д-р Недислав Веселинов, който е преподавател в Техническия университет. „Една от особеностите на самолета е, че той е неустойчив в по-големи ъгли на атака“, обясни той и допълни, че тогава може да се случи срив на потока.
„Ако се стигне тъй наречения критичен ъгъл на атака, се получава този срив на потока. Естествено конструкторите са предвидили това, когато са проектирали самолета, и са направили края на крилото с ъгъл, малко по-голям от този, който е в основата на крилото“, обясни авиоинженерът.
„По този начин, когато се доближим до критичен ъгъл на атака, потокът се срива първо в края на крилото. Сривът постепенно се движи към основата на крилото, преди да пропадне изцяло“, поясни още той.
По думите му започва и вибрация, която се предава към тялото на пилота. „Въпросът е тези критични режими да не се достигат, защото самолетът се срива и сте в режим, в който трудно може да оказвате влияние върху него. Можете да го изкарате от такъв режим, но не и от ограничена височина“, посочи д-р Веселинов.
Той коментира любителска снимка, която е видял. Според него самолетът прави боен завой, който е с много малък радиус. „Опитали са се да постигнат максималното от самолета. И това е една от вероятните причини – да са влезли в критичен режим на полет, струята да се е сринала и самолетът да се е сринал“, заяви експертът.
Д-р Недислав Веселинов използва терен, който се доближава до терена на авиобаза „Граф Игнатиево“. В авиосимулацията самолетът е с начална скорост 450 км/час и 300 метра височина. Посоченото време е 12:00 часа. „Когато не са големи ъглите на атака, самолетът си завива и си лети спокойно. Няма вибрации. При критичен ъгъл на атака, се усеща как трепери“, коментира д-в Веселинов.
„Резките движения, които се случват, реално не са мои движени. Те се получават заради нестабилност в струята. Машината става неконтролируема. В част от секунда на невнимание на пилота може да се стигне до критичен ъгъл на атака“, допълва той.
Според авиоинженера пилотите са супергерои. А загиналите майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин вероятно са насочили машината към мястото, на което се е разбила, за да избегнат жертви извън летището.
Д-р Недислав Веселинов също смята, че възможните грешки са две – неочаквана техническа грешка или грешка в пилотирането. Какво се е случило – ще стане ясно от данните на черната кутия.
Последвайте канала на
Свързани новини
Майор Анчев: Работи се по три версии за трагедията в "Граф Игнатиево"
14 септември 202410:42
Кадри показват самолетната катастрофа в авиобаза "Граф Игнатиево"
14 септември 202406:46
Ето кои са загиналите пилоти в "Граф Игнатиево"
13 септември 202417:25
Млада надежда на ВВС и един от най-опитните ни летци са загиналите при самолетната катастрофа в "Граф Игнатиево"
13 септември 202416:00
Инцидентът край "Граф Игнатиево": Сложна маневра на ниска височина
13 септември 202415:34
Военна прокуратура разследва инцидента с разбилия се самолет в авиобаза „Граф Игнатиево“
13 септември 202414:37
Проверяват командването на ВВС и на авиобазите в Долна Митрополия и Граф Игнатиево
17 септември 202419:27
Бившият военен министър Ангел Найденов изказа "малко по-различно мнение" за авиокатастрофата в "Граф Игнатиево"
16 септември 202417:53
Кой е отговорен за трагичната авиокатастрофа край "Граф Игнатиево"
16 септември 202408:54
Лудогорец 1:0 Атлетик (Билбао), страхотен гол на Маркус
ЦСКА - София и Томаш изнесоха лекция на ЦСКА 1948, Коялипу попиля слисаните домакини
Лига Европа: Осимен разпилява Тотнъм в Истанбул
Томаш похвали Купър и каза: Не съм се съмнявал в победата, можеше да вкараме още три гола
Левски с късмет при жребия за Sesame Купа на България, Томаш се завръща на "Коритото", Лудогорец гостува в Бистрица
Карлос Насар няма да подкрепи нито един от кандидатите за президент на БФВТ
Коментари 12
Добави2024.09.14 | 14:36
2024.09.14 | 14:48
2024.09.14 | 13:08
2024.09.14 | 14:35
2024.09.14 | 14:30
2024.09.14 | 13:48
2024.09.14 | 13:49
2024.09.14 | 13:30
2024.09.14 | 12:23
2024.09.14 | 12:41
Добави коментар
Водещи новини
Румен Радев в Будапеща: Европа навлиза в нов етап на развитие, в който идеята за стратегическа автономия и глобална конкурентоспособност изискват конкретни действия
07 ноември 202417:33
Първан Симеонов: Борисов се уплаши за правителство, победата на Тръмп не е добра новина за Пеевски
07 ноември 202417:52
Кметът на Хитрино: Ако някой докаже или каже, че съм му купил вота, си подавам оставката
07 ноември 202418:02
Директорът на Народния театър Васил Василев: Постановката на Джон Малкович ще се играе само за журналисти
07 ноември 202418:31
Напрежение пред Народния театър преди премиерата на постановката, режисирана от Джон Малкович
07 ноември 202418:11
ПП: Погромът пред Народния театър е нападение срещу свободата на словото
07 ноември 202419:36
Гледайте постановката на Джон Малкович „Оръжията и човекът“
07 ноември 202420:12
Джо Байдън: Ние загубихме тази битка. Но Америка на нашите мечти ни зове да победим
07 ноември 202418:24
Зеленски в Будапеща: Необходим е мир със сила
07 ноември 202417:05
2024.09.14 | 15:05
2024.09.14 | 15:41