Крадците се възползват от голямото струпване на хора, дебнат ни в молове и пазари

Едва 22% от извършените джебчийски кражби са разкрити, показват данни от Главна дирекция „Национална полиция“.

Престъпленията от този вид бележат значителен спад от 33% от началото на годината до края на месец октомври. Броят им за този период е 850, в сравнение с 1272 от първите десет месеца на 2018 г. Въпреки това обаче разкриваемостта остава ниска. Причината за това е, че трудно може да се докаже извършителят на криминалното деяние, пише Монитор.

Джебчийте действат тихомълком и трябва да бъдат хванати в момента, в който отнемат портмонето или чантата на жертвата, а когато бъдат заловени, заявяват, че са намерили парите на земята и органите на реда не могат да докажат по никакъв начин, че това не е вярно. Най-често този вид кражби се извършват на места като молове, големи магазини, пазари, обществения градски транспорт, също и в заведения, където се краде от оставени на закачалка без охрана връхни дрехи или чанти.

Повишава се рискът от кражби: Как да се предпазим?

Големите разпродажби като „Черен петък“ са сред най-предпочитаните дни за атаки от джебчии, които се възползват от навалицата, както и от разсеяността и невниманието на хората около празниците. От полицията подчертават, че джебчийските кражби се извършват по всяко време на годината и на всяко място, но е факт, че струпване на подобни престъпление има най-вече при тълпи в търговски обекти и храмове около светлите християнски празници като Коледа и Великден. Те очакват, че потребителите носят големи суми пари в себе си за подаръци за близките си.

Празничното настроение и коледните емоции също така намаляват бдителността на гражданите, като от това може да се възползват именно джебчиите, предупреждават от полицията. Най-много подобни кражби се регистрират в градовете София, Бургас, Велико Търново и Пловдив, а често извършителите не се различават от обикновените клиенти в търговските обекти. Крадците най-често са от провинцията или от други балкански държави, но престъпната си дейност извършват предимно в столицата и по-големите градове.

Цветелин Кънчев: Българските джебчии са най-некадърните в Европа

От полицията съветват гражданите да имат постоянен надзор над личните си вещи, за да се избегнат подобни кражби. Те препоръчват на хората да не си записват на лист и да не носят ПИН кодовете си в чантата или в портмонето, където държат дебитните или кредитните си карти. Съветва се да не се използват цифри от ЕГН-то за ПИН код, защото крадците се възползват и от останалите документи в портмонето, като често те пробват комбинации от цифрите от ЕГН, за да отключат картата и да теглят пари.

Според разказите на местни стари полицаи в горнооряховския кв. "Калтинец", където е Меката на телефонните измамници, има училище за джебчийки. Там бащите водят малките си дъщери и те се обучават как да крадат. След това онези, които покажат най-добри умения, се пускат на "специализация" по улиците в Търново. И ако покажат уменията си, стават гордостта на рода и освен това се харчат много скъпо за булки.Във Велико Търново през последните години джебчийските кражби намаляват. Една от причините за това е, че големите ромски кланове от Самоведене и Горна Оряховица, които подготвяха и изпращаха мургавите крадли на печалба в старата столица, се преориентираха и вече ги изпращат към европейските страни. Тук идват предимно индивидуални джебчийки, които са мултифункционални, три в едно. В зависимост от ситуацията те могат да бъдат джебчийки, да гледат на ръка или карти за 20 лв. или да въртят френска любов в храстите по парковете за същата цена.

Джебчии бродят в зоопарка

Класическата схема, по която действаха обиграните джебчийки в Търново, които сега заработват успешно в чужбина, е да се движат в пакет по 2, 3 или дори 4. Първата минава и с ловко движение отваря чантата на жертвата, която най-често я носи през рамо. Втората върви на няколко метра след нея, минавайки с два пръста бърка и изважда отвътре портмонето. След което вади отвътре парите и ги дава назад по веригата на третата. А самото портмоне веднага изхвърля, за да не бъде открито като улика у нея. Тази третата жена в повечето случаи е по-възрастна и държи в ръцете си бебе. Тя скрива парите в пелените на бебето или в пазвата си, където е доста трудно да бъде пребъркана. Така, ако обраната жена се усети и започне да вика, дори и да дойде полиция, в повечето случаи задържаната е втората по веригата, у която няма ни пари, ни портмоне. А жената с бебето и парите тихомълком се изнася встрани.

Млади и добре облечени девойки, които вървят една до друга и носят големи дамски чанти. Така изглеждат напоследък джебчийките, които тарашат клиентите на магазини в големите търговски центрове, разказаха криминалисти. Момичетата не са от малцинствата и по нищо на външен вид не им личи, че са крадли. Често пъти те са придружавани от по-възрастна жена, която ги чака на няколко метра пред магазина, за да им вземе "печалбата". Понякога двойките крадци са сформирани от момиче и момче, които се правят на влюбени. Те могат да бъдат разпознати лесно, ако започнат да се блъскат или да побутват някой клиент в мола. Това често става пред пробните, като се правят, че уж много бързат. Така клиентът, който излиза или влиза в пробната и е натоварен с няколко ката дрехи, за част от секундата може да остане без портфейл, мобилен телефон или скъпи очила. Когато ужиленият се обърне към управата на магазина с апел за помощ, обикновено получава отказ и съвет да се обърне първо към полицията, преди да иска да види камерите за видеонаблюдение. В масовия случай на хората просто не им се занимава и се отказват да подават жалби в районното полицейско управление.

"Откраднаха ми скъпи очила за около 700 лева. Излизах от пробната и в мен се блъсна младеж, който беше много добре облечен и не беше ром. Минута по-късно установих, че слънчевите очила ми липсват. Веднага се върнах до пробната, където се засякох със същия младеж. Той беше толкова любезен, че дори ми съдейства да търсим заедно изчезналите ми очила. Естествено, че не ги открихме. На момента изобщо не се усъмних в него. Няколко часа по-късно, когато вече бях мислил много по въпроса как са изчезнали очилата ми, се сетих, че именно този добре облечен и любезен младеж се беше блъснал в мен на излизане от пробната. Не получих абсолютно никакво съдействие от този магазин в мола. Дори ми се подиграха", се оплака пловдивчанин.

Летният сезон е магнит за всички крадци и обирджии край морето. Освен местни "знаменитости", в курортите и туристическите градове и села пристигат и гастрольори. По 5-6 кражби на туристи по Добруджанското Черноморие на седмица регистрират в ОД на МВР, твърдят криминалисти от Добрич. Най-много са набезите в хотелски стаи на първия етаж, кражби от колите по паркингите в близост до плажа и във вилните зони на Балчик, Каварна и Шабла. Крадците не подбират националността на жертвата, но най-често потърпевши са чужденците. Туристите олекват обикновено с пари, часовници, мобилни телефони, таблети, документи. Хит този сезон в Добричко са обирите от паркирани автомобили край плажовете. Колите се разбиват със специализирани устройства или ключалките направо се трошат, докато собствениците им плажуват. Крадците прибират всичко, което намерят не само в купето на автомобила, но и в багажника.

Статистиката сочи, че най-много са разбитите автомобили край малките и закътани плажове или места за къмпингуване, а сред потърпевшите най-много са румънците.

Коментари

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Криминално

още

Анкета

Очаквате ли водната криза да се разрасне предвид сухото време, което завладя България?

Очаквате ли водната криза да се разрасне предвид сухото време, което завладя България?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.