-
05 юни 2024 14:16
- 1581
- 6
“За голямо съжаление сегашната ситуация с Шенген граничи национална криза.“
Това каза по време на провелия се на 4 юни форум ШУМЪТ НА ПАРИТЕ Николай Рашков Николай Рашков е български делегат в Експертната група за международен транспорт към, делегат в Експертната група за международен транспорт към ЕК и главен оперативен директор на EuroSpeed.
Фокус на разговора му с модератора Веселина Петракиева беше икономическата роля на българския транспортен сектор, за чийто растеж пълноправното членство в Шенген е от ключово значение.
Относно забавянето на влизането на страната ни в Шенген по суша Рашков заяви, че това са „поредните невидими граници за транспортния бранш и икономиката“.
„Ние много умело като общество успяхме да запечатаме този процес като преходен, като нещо, което трябва да изстрадаме. Молбата ми е, ако имате път през сухопътната граница с нашата съседка Румъния, спрете и попитайте нашите колеги какво е тяхното мнение за този „преходен период“, каза Рашков и добави, че средното чакане между България и Румъния на граничен пункт Видин е 17 часа.
На въпрос на модератора Веселина Петракиева какво е необходимо, за да се промени това, Рашков отговори:
„Това, което трябва да се случи, е воля от европейските институции, които ясно казват на какви критерии трябва да отговаря една държава, за да бъде пълноправен член на шенгенското пространство. Смело мога да твърдя, че България към днешна дата отговаря на всички тези изисквания, контролът ни по границите е достатъчно сигурен и нашите съседи биха могли да се доверят на експертизата, която слагаме на масата“.
Според Рашков страната ни има нужда от силно правителство и ясна политическа воля, която да припознае транспортния бранш като стратегически национален приоритет.
„Много хора не си дават сметка, но нашият сектор измина изключително дълъг път през последните 30 години. В момента сме лидер в транспортните услуги в Европа. На този фон обаче ние продължаваме да се борим за едно от основните ни права – достъп до единния пазар и свободното движение на стоки.“
На въпрос за присъствието и значението на българско лоби в Брюксел Рашков поясни, че представителството на сухопътния транспорт е важно по простата причина, че то свързва всички нас като европейски граждани.
"Изготвихме доклад, който ясно показва, че българската икономика губи над един милиард лева годишно заради липсата на пълноправно участие в Шенгенското пространство. Това на практика се изразява във факта, че ние, българските граждани, плащаме между 15 и 18% по-скъпи стоки за бита с всяко едно влизане в магазина. Това е причината, за нуждата от представителство на нашия бранш.“
Само и единствено когато имаме стратегическа визия за транспорта, той може да се развива правилно и да подкрепя българската икономика, добави Рашков.
„Трябва да има здрав разум, всички да седнем на масата и да погледнем изискванията на ЕС. В Брюксел има доклади, ясно показващи, че отговаряме на всички показатели и сме осигурили защитата на външните ни граници“, заяви експертът.
Попитан дали само Шенген е проблем пред транспортния бранш, Николай Рашков Николай Рашков е български делегат в Експертната група за международен транспорт към отбеляза, че ако това беше единственото препятствие пред българската икономика, ситуацията щеше да бъде доста по-позитивна.
„Имаме наличието на пакет мобилност, който драстично рестриктира транспортните компании. Също така има и една голяма сянка, седяща в дъното на стаята, която се нарича „Зелена сделка“. Инфлацията в Европа пада, но зад това понижение се крие изключителна сериозна криза в нашия бранш. Той успя да покрие тази разлика между цените на транспорта, нарастващите разходи и падащата икономика, която ние поехме за наша сметка. В момента работим на операционна печалба в рамките между 2 и 5%. Това означава, че един цял бранш работи на границата на фалит.
В същото време зелените политики на ЕС ни задължават да продължаваме с намаляването емисиите. Начинът по който това може да бъде постигнато е чрез инвестиции. Как и откъде ще дойдат те, ако ние имаме варварско прилагане на Зелената сделка без никаква икономическа мисъл?“, заяви Рашков.
Той завърши с обръщението, че липсата на силно правителство и силна политика, която да ни води напред, е болката на всеки един български гражданин.
Последвайте канала на
Свързани новини
Николай Рашков: Миналата седмица бях на ГКПП "Видин" и днес отново ще бъда там, за да се запозная на място със ситуацията
22 май 202418:05
Николай Рашков за проблемите на ГКПП Видин: 13 км е опашката от камиони от румънска страна
22 май 202414:54
Николай Рашков: Трябва да защитим правата на българските превозвачи
20 май 202407:53
Николай Рашков: Сектор "Транспорт" свързва всички икономически елементи на нашия живот в Европа
09 май 202411:41
Николай Рашков: Загубите от неприемането ни в Шенген по суша са стряскащи
21 април 202416:29
Николай Рашков: Транспортният бранш има нужда от представителност и хора с експертиза по темата
20 април 202408:10
Съдът на ЕС отмени изискването за връщането на камионите на всеки 8 седмици
04 октомври 202415:47
Замеделците остават без производство, а разходите им се трупат
21 юли 202409:19
Унгария очаква решение за отпадането на сухопътните български и румънски шенгенски граници до края на годината
05 юли 202410:57
ЦСКА - София увеличи драстично капитала, за да реши сериозен проблем - собствениците наливат нови 20 млн. лева в клуба
Усик отново подчини Фюри и вече няма какво да покорява
Кметът на София подписа договора за "Герена"
На почивката: Предимство за Балкан
Ето кой е най-вероятният следващ съперник на Александър Усик
Тайсън Фюри: Може би ще се бия отново, но е възможно да не се случи повече
Коментари 6
Добави2024.06.05 | 17:30
2024.06.05 | 14:59
2024.06.05 | 14:27
Добави коментар
Водещи новини
На конференцията на ДПС: Новото начало е факт, предстоят да се случат още много хубави неща за хората
22 декември 202412:10
Вътрешният министър: Предприети са мерки за спокойни и сигурни коледни и новогодишни празници
22 декември 202412:46
Златанов: Готови сме да посрещнем предизвикателството за опазване на границите по нов начин след приемането ни в Шенген
22 декември 202412:23
Орбан: Унгарска компания иска да купи „Лукойл-Нефтохим“
22 декември 202411:18
Министър Найден Тодоров в "Пирогов": Скоро пак ще съм на въртележката
22 декември 202412:29
Етнолог: На Бъдни вечер не се събираме да ядем и пием
22 декември 202413:14
Путин: Русия е готова да нормализира отношенията със САЩ, но без да накърнява интересите си
22 декември 202412:47
Защо руският генерал Игор Кирилов беше легитимна мишена за Киев
22 декември 202413:13
Жълт код за валежи в 9 области
22 декември 202412:41
2024.06.05 | 14:59
2024.06.05 | 17:43
2024.06.05 | 16:27