Николай Рашков: Забавянето на членството ни в Шенген по суша граничи с национална криза

  • 05 юни 2024 14:16

  • 1581
  • 6
Николай Рашков: Забавянето на членството ни в Шенген по суша граничи с национална криза
© Владимир Иванов

“За голямо съжаление сегашната ситуация с Шенген граничи национална криза.“

Това каза по време на провелия се на 4 юни форум ШУМЪТ НА ПАРИТЕ Николай Рашков Николай Рашков Николай Рашков е български делегат в Експертната група за международен транспорт към, делегат в Експертната група за международен транспорт към ЕК и главен оперативен директор на EuroSpeed.

Фокус на разговора му с модератора Веселина Петракиева беше икономическата роля на българския транспортен сектор, за чийто растеж пълноправното членство в Шенген е от ключово значение.

Относно забавянето на влизането на страната ни в Шенген по суша Рашков заяви, че това са „поредните невидими граници за транспортния бранш и икономиката“.

„Ние много умело като общество успяхме да запечатаме този процес като преходен, като нещо, което трябва да изстрадаме. Молбата ми е, ако имате път през сухопътната граница с нашата съседка Румъния, спрете и попитайте нашите колеги какво е тяхното мнение за този „преходен период“, каза Рашков и добави, че средното чакане между България и Румъния на граничен пункт Видин е 17 часа.  

На въпрос на модератора Веселина Петракиева какво е необходимо, за да се промени това, Рашков отговори:

„Това, което трябва да се случи, е воля от европейските институции, които ясно казват на какви критерии трябва да отговаря една държава, за да бъде пълноправен член на шенгенското пространство. Смело мога да твърдя, че България към днешна дата отговаря на всички тези изисквания, контролът ни по границите е достатъчно сигурен и нашите съседи биха могли да се доверят на експертизата, която слагаме на масата“.

Според Рашков страната ни има нужда от силно правителство и ясна политическа воля, която да припознае транспортния бранш като стратегически национален приоритет.

„Много хора не си дават сметка, но нашият сектор измина изключително дълъг път през последните 30 години. В момента сме лидер в транспортните услуги в Европа. На този фон обаче ние продължаваме да се борим за едно от основните ни права – достъп до единния пазар и свободното движение на стоки.“  

И таксиметровият бранш застава зад Николай Рашков

На въпрос за присъствието и значението на българско лоби в Брюксел Рашков поясни, че представителството на сухопътния транспорт е важно по простата причина, че то свързва всички нас като европейски граждани.

"Изготвихме доклад, който ясно показва, че българската икономика губи над един милиард лева годишно заради липсата на пълноправно участие в Шенгенското пространство. Това на практика се изразява във факта, че ние, българските граждани, плащаме между 15 и 18% по-скъпи стоки за бита с всяко едно влизане в магазина. Това е причината, за нуждата от представителство на нашия бранш.“

Само и единствено когато имаме стратегическа визия за транспорта, той може да се развива правилно и да подкрепя българската икономика, добави Рашков.

„Трябва да има здрав разум, всички да седнем на масата и да погледнем изискванията на ЕС. В Брюксел има доклади, ясно показващи, че отговаряме на всички показатели и сме осигурили защитата на външните ни граници“, заяви експертът. 

Попитан дали само Шенген е проблем пред транспортния бранш, Николай Рашков Николай Рашков Николай Рашков е български делегат в Експертната група за международен транспорт към отбеляза, че ако това беше единственото препятствие пред българската икономика, ситуацията щеше да бъде доста по-позитивна.

„Имаме наличието на пакет мобилност, който драстично рестриктира транспортните компании. Също така има и една голяма сянка, седяща в дъното на стаята, която се нарича „Зелена сделка“. Инфлацията в Европа пада, но зад това понижение се крие изключителна сериозна криза в нашия бранш. Той успя да покрие тази разлика между цените на транспорта, нарастващите разходи и падащата икономика, която ние поехме за наша сметка. В момента работим на операционна печалба в рамките между 2 и 5%. Това означава, че един цял бранш работи на границата на фалит. 

В същото време зелените политики на ЕС ни задължават да продължаваме с намаляването емисиите. Начинът по който това може да бъде постигнато е чрез инвестиции. Как и откъде ще дойдат те, ако ние имаме варварско прилагане на Зелената сделка без никаква икономическа мисъл?“, заяви Рашков.

Той завърши с обръщението, че липсата на силно правителство и силна политика, която да ни води напред, е болката на всеки един български гражданин.

Последвайте канала на

Novini.bg
1581 6

Свързани новини

Коментари 6

Добави коментар

2024.06.05 | 14:59

2
САЩ и НАТО дори и КРЪВТТА СИ ДА ИС СЕ РАТ НЕ МОГАТ ДА СПРАТ ИЗЛИЗАНЕТО НА ИЗТОЧНА ЕВРОПА И БАЛКАНИТЕ ОТ ЛАЙНЯНОТО ВЪЖЕ ПРИМКА на САЩ и ЗАПАДНА ЕВРОПА! ИЗТОЧНА ЕВРОПА И БАЛКАНИТЕ ОТНОВО ЩЕ СА НЕЗАВИСИМА и В ДОБРИ ОТНОШЕНИЯ С РУСИЯ, ИЗТОКА и ЮГА...

2024.06.05 | 17:43

6
мислене на олигофрен.В 21 ВЕК ДА МИСЛИШ ПО ПОДОБЕН НАЧИН Е БОЛЕСТНО СЪСТОЯНИЕ ГРАНИЧЕЩО С ШИЗОФРЕНИЯ. СЛАВА НА УКРАЙНА. СКОРО КРИМ ЩЕ БЪДЕ ТАМ КЪДЕТО МУ Е МЯСТОТО. А ПУТЯ В АДА.

2024.06.05 | 16:27

4
ТОЧНО ТАКА !
ne

2024.06.05 | 17:30

5
za kakav suhopaten shengen govorish bre maloumnik kato za da otidesh vav shengen triabva da minesh prez dve darjavi sarbuia i ungaria koito ne sa shengen i pak shte visish bokluk sas dni po tazi granici

2024.06.05 | 14:59

3
САЩ и НАТО дори и КРЪВТТА СИ ДА ИС СЕ РАТ НЕ МОГАТ ДА СПРАТ ИЗЛИЗАНЕТО НА ИЗТОЧНА ЕВРОПА И БАЛКАНИТЕ ОТ ЛАЙНЯНОТО ВЪЖЕ ПРИМКА на САЩ и ЗАПАДНА ЕВРОПА! ИЗТОЧНА ЕВРОПА И БАЛКАНИТЕ ОТНОВО ЩЕ СА НЕЗАВИСИМИ и В ДОБРИ ОТНОШЕНИЯ С РУСИЯ, ИЗТОКА и ЮГА...
Пунта Мара

2024.06.05 | 14:27

1
А,КОЙ,КОЙ,КОЙ е ВИНОВЕН за ЗАБАВЯНЕТО ???? КОЙ????

Добави коментар

Водещи новини