Ето какво показа проверката на депозитите на бизнеса в банките

Вчера на една от извънредните си възпродължителни пресконференции премиерът Бойко БорисовБойко Борисов Бойко Методиев Борисов е министър-председател на Република България. Роден е на 13 юни 1959 г препоръча на журналистите да разгледат данните на БНБ, за да проверят какви депозити имат фирмите в банковата система. Целта на упражнението е да се види, че предприятията имат пари и не може "всеки за каквото се сети да иска държавата да плати".

Премиерът е прав - не може всички да искат от държавата, особено в условия на пазарна икономика. Напротив - нормално работещият бизнес, който крепи печалбата си на упорита работа, инвестиции и грижа за работниците, предпочита да има колкото е възможно по-малък досег с държавата. Думите му обаче са знаменателни по три основни причини, пише в анализ clubz.bg. 

Борисов: Имам усещането, че някой в тази криза иска да забогатае повече и само вика - държавата да даде

Говори БНБ

В анализът са използвани данните на месец декември 2019 г. като отправен, защото би трябвало да отразява най-близо годишните данни на броя депозити на нефинансовите предприятия и тези на домакинствата, едноличните търговци и самонаетите. 

От тях се вижда, че броят на депозитите в нефинансовия сектор и в сектор "Домакинства" в България към края на декември на 2019 г. е около 10,2 милиона. 

Така общо депозитите на нефинансовите предприятия и домакинствата са равни на малко над 82 млрд. лв. (към днешна дата те достигат малко над 84 млрд. лв.). Числото наистина превишава много това на резерва, който по различни изчисления е някъде около 7 млрд. лв.

Нефинансови предприятия

В тази графа се вижда, че броят на депозитите в банките е малко над 600 000. В парични средства те достигат почти 24,5 млрд. лв. Това са всички компании в България с депозити в банки, които не са банки или други финансови компании. 

БНБ разбива тези числа на подкатегории в зависимост от това доколко пари са влоговете. Така виждаме, че от тези 600 000 депозита цели 345 000 са едва до 1000 лв. Тоест половината от спестяванията на бизнеса в България са на абсолютния минимум. Себестойността на тези депозити е за малко над 65 милиона лева. Големите депозити в банковата система са едва 3800. Те са за общо над 14 млрд. лв. 

Бизнесът настоява за държавна помощ за всички фирми със загуби от над 20%

Последващите графи за спестявания до 5000, до 20 000 и нагоре се колебаят между 40-50-60 хиляди депозита за по неколкостотин милиона лева на всяка графа. 

Простата сметка показва, че 550 хиляди депозита от общо 600 хиляди са тези до 50 000 лв. 

Домакинства и самонаети

В тази графа влизат депозитите на домакинствата, на едноличните търговци, на самонаетите лица и на нетърговските организации, обслужващи домакинствата. 

Брой влогове - 9,6 млн. Почти 6 милиона от тях отново - със спестявания до 1000 лв. - са на обща стойност от 930 млн. лв. Повече от половината са на или под минималния праг. 

Огромният брой депозити на домакинства - почти милион,  имат спестявания между 1000 и 2500 лв. В средната категория за депозити от 30 до 40 хиляди лева са записани 117 хиляди влога за 4 млрд. лв. 

Изводи

Това са сухите данни. Без да сме запознати с конкретната разбивка колко от тези пари са на малките фирми, на семейните, на средните предприятия и на големите, по колко точно депозита има всяка от тях, не можем да имаме представа за цялостната точна картина, но спокойно можем да направим предположения. Когато се разгледат данните по сектори в още по-подробната парична статистика на БНБ, се вижда ясно, че при почти всички икономически отрасли тенденцията е същата - близо половината от депозитите на компаниите, а в някои сектори и повече, са до 1000 лв.

Едно от предположенията е следното - след като 344 000 фирми имат спестявания до 1000 лв., то вероятно това са именно малките компании с до няколко служители. Според НСИ тези фирми в България са малко под 400 000. Тоест почти всички малки фирми са на абсолютния минимум от спестявания. 
 
В добрия случай средните по големина фирми имат до около 50 000 лв. Такива компании са с около 50 служители. При средна заплата от около 1300 лв. - колкото е тя според статистиката в София - парите няма да стигнат и за месец. Ако пък фирмата е извън столицата и вземем средното възнаграждение от 800 лв., то тя ще оцелее малко и след това. 

Обмислят временен мораториум за банковите кредити

Разбира се, същото важи и за домакинствата, където все пак задлъжнялостта е доста по-малка. Отново по данни на БНБ кредитните експозиции на фирмите надхвърлят спестяванията им с около 10 млрд. лв., докато домакинствата имат повече на депозит. Това обаче не е успокоително, защото няма логика в това да се иска от хората да теглят собствените си спестявания, за да спасят бизнеса. 

Коментари

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Икономика

още

Анкета

Пуснахте ли вашето дете/вашите деца на градина?

Пуснахте ли вашето дете/вашите деца на градина?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.