Евростат: Българите имат сравнително най-ниски нива на потребителски цени в ЕС

Българите имат сравнително най-ниски потребителски цени на стоки и услуги сред държавите-членки на ЕС, показват последни данни на Евростат за класацията на най-високите и най-ниските ценови нива на близо 10 вида услуги и потребителски стоки в Евросъюза през 2018 г.

Страната ни държи най-ниски потребителски нива в близо 7 от 10 анализирани стоки и услуги в ЕС, като база за сравнение във всички категории е средният показател от 100 процентни пункта в ЕС. Така например показателят на разходите за поддръжка на дома у нас с включени отопление, осветление, вода и други плащания по поддръжката на жилището са 33 процента при среден показател за ЕС от 100 на сто.

Българите имат най-ниски разходи в ЕС за хотели, нощувки и пътувания - 46 на сто при среден показател за ЕС 100 на сто. Приблизително същият е показателят и за разходите за пътуване на българите с влак, автобус или самолет - 47 процента. Около 48 процента от разходите на българите са за обзавеждане на дома с мебели или друга битова техника при средна стойност за ЕС 100 пункта. Най-ниски в целия ЕС са и разходите на българите за алкохол и цигари - 58 процента, като приблизително толкова заделят сънародниците ни и за спорт и туризъм. Седмата категория, в която българите имат сравнително най-ниски разходи са плащанията за дрехи и обувки - 78 на сто.

По разходи за храна делим почти една и съща позиция с Румъния /65 процента/, а у нас - 72 процента при средни стойности за ЕС 100 пункта. Българинът заделя като разходи за кола 85 процента /в Словакия разходите са най-ниски - 79 на сто/. По разходи за интернет, компютри и телекомуникации показателят за страната ни е 67 процента при най-нисък дял в Полша - 44 процента.

Според актуални данни на НСИ най-големият разход за домакинствата у нас през 2018 г. е бил за храна - около 30 процента. За алкохол и цигари българинът е харчил 4 на сто от общите си разходи; за поддръжка на жилището - 13 на сто; за обзавеждане на дома - 4 на сто; за облекло и обувки - 3,4 на сто; за транспорт - 7,3 на сто; за свободно време, отдих и туризъм - 5 на сто и др.

Въпреки ниските нива на потребителските цени у нас, страната ни обаче остава в дъното на ЕС по един от най-важните параметри за икономическа активност - БВП на глава от населението - у нас през 2018 г. той е бил 7 829 евро на човек, докато в Люксембург параметрите са 8 пъти по-високи от близо 66 000 евро на жител, в Австрия - 33 000 евро, в Германия - 30 000 евро и др.

Исландия се очертава като най-скъпата страна и държи общо 3 "призови" места от 10 категории по най-скъпи стоки и услуги сред европейските страни. В Исландия заделят най-много средства за дрехи и обувки - 150 процента при среден показател за ЕС от 100 на сто. Най-скъпи са разходите за хотели и ресторанти отново в Исландия - 176 процента, а за спорт и туризъм исландците заделят 164 процента.

Най-скъпи разходи за храна /хляб, сирене, плодове, зеленчуци и други продукти/ са регистрирани в Швейцария - 163 процента при среден показател за ЕС 100 пункта. Пак в Швейцария е най-скъпа и поддръжката на дома - 174 процента. Най-много за алкохол и цигари се харчи в Норвегия - 226 процента при 100 процента за ЕС. Най-високи са разходите за кола и поддръжката й в Дания - 140 процента. В Гърция плащат най-високи цени за телекомуникации, интернет и компютри - 157 на сто, съобщи БТА. В Люксембург е отчетен най-висок дял разходи в целия ЕС за покупката на мебели и битова техника - 120 процента.

Както бе споменато, анализът не отчита в случая параметрите на действителната покупателна способност в страните на ЕС, които варират от 56 на сто в България /при среден показател за ЕС 100 пункта/ - до 132 процента в Люксембург. В най-развитите страни на ЕС стандартите за действителната покупателна способност са следните: Германия - 121, Австрия - 116, Дания - 115, Великобритания - 113, Холандия, Финландия и Белгия - по 112 и др.

На този фон страната ни е с доста ниски показатели за покупателна способност - 56 пункта, като при съседите ни ситуацията е: Румъния - 70 пункта, Гърция - 76 пункта, Турция - 68 пункта, Сърбия - 48 пункта, Северна Македония - 41 пункта. Освен това по БВП на глава от населението като мярка за икономическа активност страната ни има сравнително нисък показател от 50 пункта /при средно ниво за ЕС от 100/, докато в Люксембург БВП на глава от населението е 254, в Австрия - 127, в Дания - 126 и в Германия - 123 пункта.

Коментари

  1. 2019.07.01 | 10:03

    Заплатите няма ли да сравнят?

  2. 2019.06.25 | 08:56

    Преди няколко дена бях в Марсилия и Монпелиер - цините в супермаркетите са като тези у нас а някой дори по ниски при минимална заплата €1500 ! А ние продължаваме да си трайкаме вместо да ги избесим тия от парламента по стълбовете !

  3. 2019.06.25 | 08:31

    нз ама в германия храната е по-евтина, в англия също та тая фалшива новина знаете къде да си я заврете!

  4. 2019.06.25 | 08:15

    А някой пита ли ни, че имаме и най-ниските заплати вЕС?!

  5. 2019.06.25 | 07:25

    А нека да пробват да изравнят цените с тия в Западна Европа при тия доходи , ако им стиска на гробарската шайка
  6. 2019.06.25 | 07:14

    Сравнено с какво и кого???

  1. 1

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Икономика

още

Анкета

Трябва ли да спрем Северна Македония по пътя ѝ за началото на преговори за членство в ЕС?

Трябва ли да спрем Северна Македония по пътя ѝ за началото на преговори за членство в ЕС?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.