„Параходство Български морски флот“ чества внушителен юбилей - 125 години!

  • 13 септември 2017 17:33

  • 1669
  • 6
„Параходство Български морски флот“ чества внушителен юбилей - 125 години!
© Булфото(архив)

Най-голямата и най-старата българска шипингова компания – „Параходство Български морски флот“ АД (БМФ) посреща своя 125-годишен юбилей със стабилни финансово-икономически резултати и със затвърдени позиции на международните пазари.

Сега, независимо от дългогодишната световна финансова криза, дружеството оперира с 33 бълкера (кораби за насипни товари) и има още шест в постройка. Средната възраст на флота е 9 години, товароподемността е близо 1.1 милиона тона, което е съизмеримо с това, което бе при приватизацията (2008 г.), но тогава средната възраст на корабите бе над 28 години, а по-голямата част от тях бяха в негодно за търговска експлоатация състояние.

Тогава част от корабите са закотвени във Варненското езеро и започват да трупат сериозни загуби. Затова едно от първите решителни действия след приватизацията е освобождаването от тонажа, който никога повече няма да влезе в търговска експлоатация. Промените във Варненската корабостроителница след фалита от 1999 г. и настъпващата световна финансова криза карат мениджмънта на компанията да се ориентира към най-новите тенденции в развитието на корабостроенето и на корабоплаването. Приета е стратегия за развитие на исторически най-силния флот на компанията – корабите за насипни товари (бълкери).

Още през 2010 г. са инвестирани 227 млн. щатски долара за покупката на нови плавателни съдове. Закупени са 6 лейкъра (за плаване в големите езера на САЩ и Канада) и 2 супер модерни бълкера („България“ и „Родина“). Но кризата в шипинга продължава и към 2013 г. флотът се свива до 23 кораба. Взетите решителни мерки за ограничаване на дневните разходи на корабите дават резултат и през 2014 г. БМФ поръчва шест 42 300-тонни модерни бълкери в Китай, по проект Bluetech на финландски дизайнери. Едновременно с това е закупен втора ръка корабът „Мургаш“, който допълва флотилията на еднотипните „Българка“, „Стара планина“ и „Хемус“. Последва закупуването на още четири кораба, построени преди няколко години: „Белмекен“, „Персенк“, „Каменица“ и „Козница“. С това БМФ прави най-сериозната си заявка за оцеляване с възможности за по-нататъшно развитие и утвърждаване на международния пазар.

Въпреки че още през първите три месеца на 2016 г. се достигна до исторически най-ниските фрахтови нива, БМФ включва във флота си нови 4 кораба втора ръка (до 5-годишни, от които два лейкъра, един 37 000-тонен и един 32 000-тонен – в отлично състояние). В края на 2016 г. са договорени поредните 4 плавателни съда 37 000-тонни, произведени през 2012 г., а едновременно с това влиза в експлоатация и първият новопостроен 42 300-тонен бълкер – „Руен“. Отскоро към него се присъединява и еднотипният „Рила“, а до края на 2018 г. ще бъдат доставени още. През 2017 г. "Параходство Български Морски Флот" – АД сключи контракт за постройка на още нови кораби за насипни товари. Те ще бъдат от 4 до 6 на брой и ще са с дедуейт от 45 000 тона.

Компанията развива успешно и подразделенията на спомагателния си флот във Варна и в Бургас. През настоящата година българският корабостроителен завод МТГ „Делфин“ достави на БМФ първия от поръчаните общо три модерни портови влекача. Останалите два ще влязат в експлоатация догодина. Изпълнявайки международните ангажименти на българската държава, компанията продължава да поддържа в добро състояние и да експлоатира двата почти 40-годишни ферибота, с които оперира в региона на Черно море.

По този начин "Параходство Български морски флот" не само запазва, но и ускорено развива наследените традиции от създаденото през 1892 г. Българско търговско параходно дружество (БТПД). Предшествениците на компанията са изпълнявали функциите на национален морски превозвач, играели са ролята на фактор в осигуряването на националната ни сигурност, подпомагали са интензивното развитие на националната ни икономика, попълвали са валутните резерви на БНБ. През второто десетилетие на ХХІ век обстоятелствата са коренно различни, но традициите в българското търговско корабоплаване наистина не са забравени. Съществуващите в региона на Черно море подобни параходства в Русия, Украйна и Румъния останаха в историята. БМФ не само оцелява и се стабилизира, а смело прави планове за бъдещето.

На празненствата по повод 125-та годишнина на "Параходство Български морски флот" АД участват приятели, партньори и колеги от Китай, Япония, САЩ, Русия, Украйна и от повечето европейски държави. Това е още едно категорично доказателство за авторитета и възможностите на най-голямата и най-стара българска шипингова компания.

 

Последвайте канала на

Novini.bg
1669 6

Свързани новини

Коментари 6

Добави коментар

2017.09.14 | 13:56

6
Защо никой не разследва тези, така наречени олигарси, как са натрупали първоначалния капитал? Много са велики иначе. Защото са недосегаеми. Защото ни е такава държавата.
long live

2017.09.13 | 20:27

4
Да живее Думбусчиев - най-великият комунист-капиталист, създал БМФ с 10 ст. капитал. Чудотворец, с изскочили от бизнес-ярост очи.

2017.09.13 | 21:23

5
Фонд Напредък раздаваше цървули за бонови книжки!

2017.09.13 | 20:23

3
ето, така се перат милиони
гларус

2017.09.13 | 19:54

2
Най-голямата грешка бе, че се продаде и търговската марка "БМФ"- това бе гавра с морската ни общност . "БМФ" умря през 2008 год. .

2017.09.13 | 19:51

1
Цялото това ''възвание'' звучи като встъпителна реч на предстоящото дело 16-и октомври.Гледа да предвари Киро нещата.Да има хабер съда.Тъй де!

Добави коментар

Водещи новини