-
24 май 2016 06:49
- 5416
- 9
Над 1500 лева заплата вземат професионалните шофьори у нас, но браншът изпитва сериозен дефицит на кадри, алармираха от транспортните фирми. Около 1500 лева е възнаграждението и на водачите в градския транспорт, но и там проблемът стои с пълна сила. В същото време тираджиите, работещи зад граница получават най-малко 3000 лв. Заради липсата на шофьори голяма част от превозвачите започват да намаляват оборотите си, защото имат камиони, но няма кой да ги кара, пише "Монитор".
Търсенето е много голямо, като според Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), само за транспортни фирми, регистрирани в София, са нужни около 3000 шофьори. За цялата страна се търсят 5000-6000 шофьори, като в тях влизат и тираджиите, и водачите на автобуси за междуградски превози и градски транспорт.
Според Столарски обаче заплатата не е водещ фактор за липсващите кадри. Една от основните причини за липсата на кадри е, че средната възраст на професионалните водачи е много висока - около 50 години. След 10 години няма да има шофьори у нас, смята Миролюб Столарски. По думите му причината за това е, че няма подготовка и повечето от действащите водачи в момента ще са пенсионирани. Шефът БАСАТ коментира още, че възнагражденията са доста над средното за страната като има дори лекари с по-ниски доходи. Високата първоначална инвестиция в курсове е един от факторите влияещи на кризата с шофьорите. По данни на превозвачи сумата за обучение може да достигне до 3500 лв. Браншът обаче е готов да осигури стипендии за желаещи да се квалифицират. Но интерес няма и в училищата да обучават, категоричен е Столарски. И допълни, че няма на кой да се плаща, защото няма къде да се учи. В България работят около 16 хиляди транспортни компании, които имат 65 000 регистрираните камиони. 84% от превозвачите са на мнение, че недостигът на шофьори е най-големият им проблем, сочат още данни от бранша.
Близо 20% ръст в превоза на товари ще се постигне, ако се върне възможността професионални шофьори да се обучават в училище, смятат от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт. Според отделни фирми от бранша увеличението може да е дори 30 на сто.
Освен това фирмите в сектора са готови да внасят кадри, но процедурата е много тежка. Според превозвачите най-близките възможности за внос на шофьори са бесарабските българи. След протести преди месец се водеха преговори за облекчаване на процедурата, но все още няма конкретни действия по опростяване на правилата.
С проблема „липсващи кадри“ се зае преди време и социалното министерство, като пое ангажимент да стартира обучение на шофьори за камиони и автобуси. Очаква се квалификацията да започне от 2017 г., като средства за нея ще се отпускат от бюджета на социалното министерство по Националния план за действия по заетостта. Курсисти ще могат да се обучават за професионални водачи за вътрешни и международни превози както на пътници, така и на товари. Условието към желаещите да се включат в курса е да имат завършено средно училище и книжка за любители шофьори. Единствената особеност е, че след обучението не може директно да се получи свидетелство за управление, заради което трябва да се полага допълнително изпит за книжка. Но към момента все още няма конкретни дейности в тази посока, информират от бранша.
Последвайте канала на
Свързани новини
931 лв. е средната месечна работна заплата през първото тримесечие на 2016 г.
16 май 201612:28
Физическото ви състояние влияе на работната заплата
12 март 201610:10
КНСБ: 1260 лв. стартова заплата за доктор, 840 лв. за медсестра
27 февруари 201610:56
Работата не гарантира отърваване от бедността за българина
22 януари 201620:42
Професията, от която жените печелят повече от мъжете
16 януари 201609:37
80% от работодателите ще дадат коледни бонуси
16 декември 201512:08
Средната заплата в Хърватия през април е била 750 евро
04 юли 201614:35
Средната заплата в Старозагорско за първото тримесечие е 903 лева
03 юни 201610:00
Коментари 9
Добави2016.05.30 | 11:57
2016.05.30 | 11:56
2016.05.30 | 11:56
2016.05.30 | 11:56
2016.05.30 | 11:54
2016.05.30 | 11:54
2016.05.26 | 15:24
2016.05.26 | 08:07
Добави коментар
Водещи новини
Нейнски очаква положителен отговор за Шенген по суша днес, но свободното преминаване може да се забави
22 ноември 202407:49
Ще се откаже ли Виена от ветото си за Шенген?
22 ноември 202408:27
Борислав Цеков: Радев ще катастрофира тежко
22 ноември 202408:31
Харизанов: Радев започва да задава темпа на събитията, може да работи в различни сценарии
22 ноември 202408:46
Първан Симеонов: Христо Иванов никога не е затварял вратата към Борисов
22 ноември 202408:22
Проф. Огнян Герджиков: Промените в Конституцията - аматьорщина
22 ноември 202407:45
Костадинов: Кирил Петков ми звъня 2022 година, за да ги подкрепим
22 ноември 202407:53
Красимир Георгиев: България има нужда от нов Закон за движение по пътищата
22 ноември 202408:24
Екшън с преследване и арести: Задържаха контрабандни цигари за 2 милиона лева в Пловдивско
22 ноември 202408:10
2016.05.30 | 11:57