-
03 юни 2013 20:48
- 1696
- 1
Щети за около 266 млрд. долара годишно причиняват задръстванията по улиците в мегаполисите, сочат изчисленията на международна консултантска компания. Очаква се ситуацията да се влоши, тъй като тенденциите са градското население да се увеличи с още 20%.
Мащабите в България са несравними с най-големите градове по света, но е факт, че трафикът и тук води до т. нар. пропуснати ползи. Икономистите изчисляват, че всеки ден задръствания в столицата нанасят щети за 1 млн. лв.
Автомобилите със софийски номера са около 800 000. По улиците на столицата обаче по неофициални данни има поне още около 300 000 приходящи коли. В пиковите часове това води до изнервящи задръствания.
Една от тапите е на бул. „Евлоги Георгиев”. Малко след 8:30 часа, когато трафикът там е натоварен, в колоните с автомобили попада председателя на автоинструкторите Йонко Иванов.
„Загубите са големи, те са от възможността за съсипване на агрегатите на автомобила, по-точно съединителя на автомобила при това рязко потегляне, рязко спиране, износване на спирачката система на автомобила, повишаване разхода на гориво,” обясни автоинструкторът.
Има обаче и пряка връзка между задръстванията и шофьорските умения, твърди специалистът. Разсейването на светофарите води и до излишен разход на гориво.
„Ако тапата е голяма, задължително трябва да изключим двигателя от ход, защото първо замърсяваме околната среда, след това, когато работят всичките консумативи, това води на разход от порядъка на 5% до 8%, когато трябва да стигнете до работа,” обясни Йонко Иванов.
Освен това специалисти са изчислили, че престоят в задръстване води до пропуснати ползи за около 250 млн. лева годишно за икономиката като цяло.
По думите на Петър Ганев от Института за пазарна икономика София губи по 1 млн. лв. на ден само в задръстванията. „Според допусканията от 600 000 души в София половината ще бъдат в задръствания и ще загубят около 30 минути на ден – време, което не отделяш за някакви социлани дейности, но от икономическа гледна точка не го отделяш и за нещо продуктивно. Това, разбира се, води до закъснение до работа, което вече директно рефлектира върху работния процес,” обясни икономистът.
От силния трафик има и печеливши. Таксиметрови шофьори разказват, че техни колеги се възползват. „Даже чакат светофарите да светнат червено, а ако са с личните си автомобили, биха минали и на жълто,” разказва един от шофьорите.
Големите автомобилни компании вече разработват специални системи- асистент при движение в задръстване. Колата потегля и спира сама на определена дистанция от предната.
Факт е, че пускането на метрото в София намали задръстванията. От Столичната община отчитат, че с изграждането на двете линии на метрото трафикът по улиците е бил облекчен с една четвърт. Вредните газове също намалели с над 70 000 тона годишно. Подземната железница е довела и спад в шума с около 15-20%, а спестеното време на столичани е 130 000 часа дневно.
Последвайте канала на
Свързани новини
Страхотни задръствания по бул. "Цар Борис III" в столицата
15 април 201308:51
Шефът на КАТ: Българинът става все по-дисциплиниран шофьор
02 януари 201307:55
Най-големите задръствания са в Истанбул
18 октомври 201215:57
Задръствания блокираха центъра на София
08 октомври 201208:53
София започва 2015 година със сериозна строителна програма
02 януари 201514:17
Мексико сити е на първо място в света по задръствания
02 юли 201321:42
Раздават антистрес топки на шофьори
18 юни 201307:53
Левски се завърна на победния път с успех над Локомотив (София)
Милан 0:0 Ювентус
Генчев коментира слуховете за Уелтон, наставникът на "сините" обяви върху какво трябва да наблегне отборът
Манчестър Сити 0:1 Тотнъм, Мадисън шокира шампионите
Ботев (Пд) се завърна на "Колежа" с победа
Кипър иска да открадне Везенков за Европейското
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
"Продължаваме Промяната" иска срещата с ГЕРБ да е пред медиите
23 ноември 202417:52
Асен Василев изброи на ГЕРБ условията, при които могат да започнат каквито и да било разговори
23 ноември 202417:46
Румен Христов, ГЕРБ-СДС: Засега държим Бойко Борисов да бъде премиер
23 ноември 202418:11
Киселова: Мандат на ГЕРБ с кандидат за премиер г-н Борисов не е приемлив за "БСП-Обединена левица"
23 ноември 202418:46
Павела Митова, ИТН: Не гарантираме, че Силви Кирилов няма да бъде служебен премиер
23 ноември 202418:07
"България може": стратег на Радев основа партия, хвалят президента, привличат "отвратените"
23 ноември 202416:47
Рибата в Черно море изчезва
23 ноември 202419:21
България остава без психиатри до 5 години: кой мисли за психичното здраве на българина?
23 ноември 202415:42
Защо американците избраха Доналд Тръмп за президент?
23 ноември 202417:10
2013.06.05 | 21:33