Румънци се отказаха от БДЖ

  • 25 март 2013 06:32

  • 2182
  • 1
Румънци се отказаха от БДЖ
©

ТД "Груп Феровиар Ромън" няма да подава оферта за "БДЖ-Товарни превози" и съответно няма да плаща 20 млн. евро депозит за участие в конкурса на Агенцията за приватизация, твърди "Стандарт".

Най-голямата румънска частна жп компания, която участва и в първата процедура за раздържавяване на "БДЖ-Товарни превози", просто е дошла на разузнаване, коментираха жп експерти. Румънците минали на пълен оглед във вагонните депа на БДЖ в София, Пловдив, Стара Загора, Карнобат, Синдел и Мездра, като навсякъде се интересували единствено от вида и количеството на складираните резервни части и от наличния скрап, твърдят жп служители.

Групата експерти на румънците била водена от Адриан Тачя, бивш шеф на "Българска железопътна компания" (БЖК), която е собственост на ТД "Груп Феровиар Ромън". Освен това с участието си в процедурата румънците получили пълна и актуална информация за всички тарифи и клиенти на най-големия си конкурент на жп пазара у нас - "БДЖ-Товарни превози". Хората по света плащат луди пари за икономически шпионаж, а румънците само срещу 10 хил. лв. за тръжната документация получиха всичко наготово, коментираха стари железничари. Вярно, че комшиите малко се поохарчиха, тъй като първо купиха документи чрез дъщерния си превозвач БЖК, който обаче не отговаряше на тръжните условия и след публикация на "Стандарт" купиха втори комплект. Освен това комшиите получили и пълна информация за реалното състояние на всички локомотиви и вагони. Сега им остава само да направят лек дъмпинг и да дръпнат и малкото останали клиенти на "БДЖ-Товарни превози".

Много е вероятно след огледите, които вече са направили, и останалите трима кандидати да се откажат да подадат оферти на 28 март.
Причината за това е отчайващото състояние на компанията и редица ръководни решения. Оказало се например, че шефовете на депата, посетени от кандидат-купувачите, са началници само по трудов договор. На практика обаче те нямат счетоводство, нито могат да подписват някакви документи. Нямат право дори да назначават и да уволняват служители. Но за сметка на това вземат заплати за началници.

(На този фон всички служители на "БДЖ-Товарни превози" са демотивирани да работят. И как да са мотивирани, като получават по 400 лв. заплата, вярно - без забавяне, но не си дават много зор да работят с обяснението - "за толкова ми плащат - толкова работя"! Като повечето само се оглеждат откъде какво да задигнат, за да допълнят мизерния си доход.

Освен това кандидат-купувачите се тревожели и от факта, че проблемът със задълженията на практика не е решен. Вярно е, че в информационния меморандум на "БДЖ-Товарни превози" е посочен дълг от 94 млн. лв., който вече е нараснал на около 125 млн. лв. и трябва да бъде поет от купувача, но не това е проблемът. Проблемът е, че бъдещият собственик няма никаква гаранция, че кредиторите няма да го подгонят не само за дълговете на фирмата, която е купил, но и на целия "Холдинг БДЖ". Вярно е, че разделянето на БДЖ е станало през 2007 г., но дълговете са натрупани преди него. Затова няма да е изненада, ако кредиторите в един момент решат, че разделянето на активите и пасивите на БДЖ е направено с умисъл те да бъдат ощетени и подадат жалби в съда, които той да уважи. Възможно е съдът да постанови, че дълговете на холдинга трябва да се изплащат солидарно от всички компании, на които навремето са разделили БДЖ. Още повече, че "БДЖ-Товарни превози" е единственото дружество, което носи реални приходи на "Холдинг БДЖ", докато "БДЖ-Пътнически превози" инкасира огромни загуби и съществува само благодарение на космическите ежегодни държавни субсидии.

Нищо чудно тогава защо при огледите представителите на един от останалите кандидат-купувачи, се интересували от теглото на вагоните и локомотивите и на останалите метали. Явно гледат на част от активите на "БДЖ-Товарни превози" единствено като на скрап.

Последвайте канала на

Novini.bg
2182 1

Свързани новини

Коментари 1

Добави коментар

2013.07.27 | 09:06

1
Работят колкото да не заспят,плащат им колкото да не умрат от глад

Добави коментар

Водещи новини