-
29 януари 2023 19:47
- 1469
- 4
Автомобилният сектор изпитва недостиг на части, което забавя производството на нови коли. Прогнозите са, че ще има 20-процентов спад в световен мащаб през следващите три години. Великобритания е сред държавите, които най-много са засегнати от световната криза за полупроводници и чипове.
В автокъщата на Георги Грозданов в Дупница, а и в другите около него, английският автопазар не е на мода. Оттам коли рядко се внасят у нас за препродажба.
"Ако си купиш маратонки за 300 евро, продавачът ти даде две десни маратонки, щото са 100 евро, ще си ги купиш ли, те са неудобни… ми те така са и тия коли от Англия. С десен волан, ти като я докараш тая кола, за да й обърнеш дирекцията, струва една чанта пари, после има технотестове, които я мине технотест, я не мине. Така че те не са апетитна хапка за нас – търговците", казва той пред Нова телевизия.
Не така стоят нещата с пазара в Италия. Оттам е най-големият коридор, който захранва българските шофьори със западни коли втора ръка. В момента обаче този коридор е позапушен, защото собствениците в Италия не продават колите си, нови няма откъде да купят.
"Паркингите за новите коли са препълнени, колата е готова, но седи, не може да отиде в магазина, защото й липсва нещо – някой чип, част… такива неща, които някъде някой не ги е пратил, и не могат да се монтират в завода и колата седи", споделя Грозданов.
И така веригата, която години наред безотказно водеше коли втора употреба в България в момента е прекъсната. "Докато тия коли не отидат в магазините да се продават на клиентите, втората употреба коли липсва", обясни той.
В момента в автокъщите в Дупница има значително по-малко коли спрямо минали години. Причината е в свитите пазари, но не само. "Купуваме коли, спрямо продажбите. Продадеш 10 коли, отиваш, купуваш нови 10. Въртиш. Сега ако си продал две коли, с парите от тия две коли, купуваш една – защото са по-скъпи", разкри Грозданов.
А изискванията на купувачите в момента не биха изненадали никого. Хората избират първо по цената, после по всичко останало.
Рекорден спад на производство и продажби на нови автомобили отчита и Великобритания. През миналата година от заводите в страната са излезли едва 775 000 коли, което е най-малкият брой за последните 66 години. От организацията на производителите и търговците на автомобили обясняват това с нарушени доставки на части от Китай по време на пандемията, а също и със затварянето на някои заводи заради Брекзит.
Регистрираните нови превозни средства на Острова през изминалата година стигнаха 30-годишно дъно, което означава, че в момента жителите на Обединеното кралство по-рядко сменят колите си и ги карат по-продължително. Следователно има по-малко предлагане на автомобили втора ръка, на които разчитат пазарите в Източна Европа.
През последните две години цените им скочиха с близо 30%. А имаше периоди, в които спокойно във Великобритания можеше да се купи кола за няколко стотин и да се препродаде за хиляди в България. Много от работещите в Западна Европа българи се възползваха от това. Всяка ваканция се връщаха в родината с автомобил, който оставяха в автокъща да бъде продаден.
Последвайте канала на
Свързани новини
Над 300 са вече автомобилите, които са засечени с над 200 км/ч в София, ще има ли наказани?
28 януари 202319:56
АПИ: Тръгвайте на път с автомобили подготвени за зимни условия
25 януари 202316:49
Косово: Сърбия е нарушила споразумението за регистрационните номера на автомобилите
19 януари 202311:10
България с най-голям ръст на регистрирани нови автомобили в ЕС
18 януари 202315:48
България с най-голямо увеличение сред страните от ЕС на регистрираните нови автомобили през 2022 г.
18 януари 202315:32
Студен душ за шофьорите, чиито автомобили са на метан
16 януари 202310:44
Спад на жилищните продажби в Турция с 18% през февруари
15 март 202312:13
Продажбите на нови коли в ЕС растат
21 февруари 202311:41
"Рено" намалява дела си в "Нисан"
30 януари 202311:00
ЦСКА - София увеличи драстично капитала, за да реши сериозен проблем - собствениците наливат нови 20 млн. лева в клуба
Усик отново подчини Фюри и вече няма какво да покорява
Кметът на София подписа договора за "Герена"
Балкан диктува темпото в Ботевград, дисквалификация за звезда на Черно море
Ето кой е най-вероятният следващ съперник на Александър Усик
Тайсън Фюри: Може би ще се бия отново, но е възможно да не се случи повече
Коментари 4
Добави2023.01.30 | 09:42
2023.01.29 | 22:53
2023.01.29 | 20:46
Добави коментар
Водещи новини
На конференцията на ДПС: Новото начало е факт, предстоят да се случат още много хубави неща за хората
22 декември 202412:10
Вътрешният министър: Няма да се откажем от издирването на 13-годишния Николай
22 декември 202412:46
Златанов: Готови сме да посрещнем предизвикателството за опазване на границите по нов начин след приемането ни в Шенген
22 декември 202412:23
Етнолог: На Бъдни вечер не се събираме да ядем и пием
22 декември 202413:14
Проф. Петрова: Употребата на имуностимулатори без нужда е „отворена врата” към автоимунните заболявания
22 декември 202413:44
Колеги на атентатора от Магдебург: Беше в отпуск по болест в продължение на седмици
22 декември 202413:49
Путин: Русия е готова да нормализира отношенията със САЩ, но без да накърнява интересите си
22 декември 202412:47
Защо руският генерал Игор Кирилов беше легитимна мишена за Киев
22 декември 202413:13
Жълт код за валежи в 9 области
22 декември 202412:41
2023.01.30 | 15:45