По-консервативно финансиране, по-малко имотни сделки, спад в цените с 10-15% - добре дошли в пазара на купувача!

Пазарът за недвижими имоти преживя пълна парализа през двата месеца на карантина, но от началото на май и купувачите, и продавачите се връщат на него, всеки със своите очаквания. Има ли имоти, паднаха ли цените, банките дават ли финансиране - това опитаха да обобщят изпълнителните директори на водещите агенции за недвижими имоти в България на уебинар под мотото “Макроикономика, имоти, кредити – накъде след COVID-19?”, проведен в четвъртък.

“За един нощ от пазар на продавача влязохме в пазар на купувача”, обобщи Страхил Иванов, изпълнителен директор на Явлена. Според наблюденията му купувачите за първи път от много време са в доминираща позиция и могат да поставят и постигнат своите условия.

Повечето банки не промениха услугите и условията си. Иска се малко повече собствен ресурс - преди можеше да се комбинират потребителски и ипотечен кредит и да се купи имот без себеучастие, докато сега човек трябва да разполага с около 20% средно от продажната цена, за да купи. Има временни ограничения за купувачи, които работят в някои рискови сектори, както и за финансиране на имоти в строеж. Досега беше възможно финансиране още на Акт 14, вече повечето банки, макар и не всички, предпочитат Акт 15 или Акт 16, разказа Антон Андонов, собственик на агенция за недвижими имоти Ера, която има офиси в 39 държави и представител на Асоциацията на кредитните посредници в България (АКПБ).

Тази консервативност на банките веднага беше неутрализирана от строителните предприемачи, които адаптираха схемите на плащане за имот ново строителство, като очакват 10-20% при предварителен договор, а останалата част от стойността на имота на Акт 15 или 16, обясни Андонов.

“С изключение на колегите от Германия, които видяха, че има нагласа за спад в цените на имотите, всички останали са на мнение че дори ще има първоначален краткосрочен засилен интерес към сделки. Пазарът беше парализиран за два месеца и е нормално да има кратък пик. Какво ще стане след него - до края на годината очаквам по-малко сделки и по-ниски цени, заради неизвестността, която хората усещат”, сподели Антонов.

По данни на АКПБ през април ипотечните кредити са спаднали с 25%, а потребителските - с 55% спрямо месеците от първото тримесечие на 2020.

“Отчасти причината е административна, тъй като много от институциите не издаваха документи или сроковете за издване бяха удължени”, коментира Полина Стойкова, изпълнителен директор на Bulgarian Properties. По думите й най-лошото за сектора с имоти е зад гърба ни. “Просто 2020 ще бъде 10 месеца, а не 12”, добави тя.

Нито една от агенциите не отчете спад в броя предлагани имоти. Усещането, че офертите са намалели е по-скоро следствие на намалени рекламни бюджети във време, в което нямаше огледи, отколкото на реално изтеглени от пазара имоти.

Най-търсени в момента се оказаха къщите, селските имоти и ваканционни жилища - пазар, на който през последните години нямаше голямо движение.

Хората искат къща на 30-ина километра не само от София, но от всички големи градове, ако може с по-малко съседи и с повече зеленина и свобода, сподели експертите в бранша.

Подобна е картината в сектора с луксозни имоти. “През април видяхме 50% спад на купувачите и 30% по-малко трафик към сайта ни, но през май интересът се връща. Купувачите оставят повече депозити дори спрямо същия период на миналата година, но очакванията им са да постигнат намаление на цената с 30%. Не вярвам, че това ще се случи, така че ще върнем много от тези депозити и по тях няма да има сделка. По-реално е да договорим 10-15% отстъпка, коментира Весела Илиева, изпълнителен директор на Unique Estates. По думите й луксозният сегмент реагира по-бавно и първо се е събудил сегментът “наеми”, тъй като много българи са се върнали от чужбина и търсят място, където да останат.

“Пазарът има нужда от време да се балансира, всички трябва да се пренастроим”, коментира Илиева. Агентите й регистрират засилен интерес към средносрочни наеми - клиентите искат къща за три месеца в Бояна или на първа линия на българското черноморие, а наемодателите все още са с нагласа да отдадат поне за година, трябва им време да свикнат с мисълта за по-краткосрочни наеми макар и на по-добра цена.

В луксозният сегмент не наблюдаваме спад в предлагането, по-скоро имаше собственици, които разбираемо не искаха да провеждат огледи по време на карантината. Нещо повече - появиха се имоти, които са купени за отдаване през airbnb, които сега стоят празни и собствениците им обмислят да продават, сподели Илиева.

Интересна особеност е фактът, че се промени профилът на купувача. Миналата година имахме милениъли, а сега обслужихме много повече купувачи на възраст над 50г. Те са преживели веднъж обезценяване на лева и бързаха да си вложат парите, сподели впечатленията си Гергана Бахчеванова, изпълнителен директор на Адрес Недвижими Имоти. По думите й повечето сделки извън София са извършени без банково финансиране. “В София собствените спестявания рядко стигат за покупка, така че се ползват ипотеки, но броят им намаля значително. По време на карантината около 36% от сделките бяха с кредит, спрямо 60% от сделките, финансирани с ипотека през предходните месеци.

Тя също се съгласи, че очакванията за спад в цените от 25-30% не се потвърждават, но продавачите и наемодателите са склонни на отстъпки от 10-15%.

Не толкова добре изглеждат прогнозите за пазара на офис площи и магазини. Строителните предприемачи също явно вече подхождат предпазливо към този сегмент и през първото тримесечие на 2020 няма издадени разрешителни за строеж на нови административни сгради в никой от големите градове, с изключение на Пловдив.

Коментари

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Пазари

още

Анкета

Ще има ли летен сезон 2020?

Ще има ли летен сезон 2020?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.