КЗП: Все по-често получаваме сигнали за заблуждаващи намаления в интернет

  • 23 юни 2018 11:05

  • 3148
  • 1
КЗП: Все по-често получаваме сигнали за заблуждаващи намаления в интернет
©

В Комисията за защита на потребителите (КЗП) зачестяват сигналите от граждани, които не получават обещаните отстъпки при пазаруване през интернет, съобщи председателят Димитър Маргаритов пред ТВ СКАТ.

„Потребителите подават сигнал към нас, че са видели в електронен магазин цена на стока, поръчали са я, появил се е допълнителен прозорец за намаление, след което са потвърдили крайната цена. Впоследствие търговецът отрича да е имало такова намаление и стоката да е продавана на тази цена. Т.е. има опит за едно шиканиране”, разказва за некоректната практика Маргаритов.

Той даде пример с анонсирана цена от 75 лв. за определен модел обувки. При разглеждане на артикула изскача прозорец, който показва, че точно в този момент има намаление и че цялата покупка ще струва заедно с доставката 58 лв. След направена и потвърдена поръчка търговецът иска 75 лв. и казва, че никога не е продавал тези обувки по-евтино. Според Маргаритов търговците понякога опитват да използват това, че невинаги има следа от кореспонденцията между търговеца и клиента в електронната платформа.

„Хубавото е, че потребителите все по-често си пазят имейлите от предварителната комуникация и потвържденията на поръчките. Благодарение на това ние успяхме да решим тези случаи и да се произнесем за нелоялна практика, която санкционираме и забраняваме”, коментира той.

Председателят на КЗП добави, че макар такива случаи да са по-чести напоследък, все още не са се превърнали в симптоматика. Онлайн ориентираните потребители най-вече се оплакват в КЗП, когато след упражнено право на отказ търговецът не им е върнал парите в 14-дневния срок.

„В някои случаи, макар с известно основание, търговци не искат да признаят правото на отказ, защото твърдят, че стоката не просто е изпробвана, а е използвана”, добави Маргаритов.

Именно поради това т.нар. Нова сделка за потребителите предвижда по-детайлни правила в този посока. В търговската мрежа най-честите нарушения при кампаниите за намаления са липсата на достатъчно наличности от артикули в промоционални брошури. Проверки на КЗП са установявали, че при отпечатани и разпространени над 200 000 брошури за няколко квартала от намалението стоки има единични бройки. Понякога и не само при намаления и промоции се среща таксуване на по-висока от обявената цена.

„Имали сме случаи, в които установяваме, че стоката е обявена с една цена на щендера, а на касовия апарат се маркира друга цена. Обикновено оправданията на търговците са, че е техническа грешка, че не е въведено във фискалната памет поради големия асортимент от стоки в обекта и т.н. Това не е извинително обстоятелство и ние винаги се произнасяме за нелоялна търговска практика”, категоричен бе Маргаритов.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
3148 1

Свързани новини

Коментари 1

Добави коментар
Е, и какво от това

2018.06.24 | 20:33

1
Кой проблем с измамите и недобросъвестността в Интернет-търговията решихте? Какъв е КПД-то на тази институция? Какво изобщо свършва тя? Предложи ли нов закон или промени - за вида, съдържанието и изнудваческите договори, за нищо негарантиращите гаранции, за "обезщетенията". Или направи нещо за отровните храни, за двойния стандарт на ЕС...? Чие задължение е това, а?

Добави коментар

Водещи новини