Кремация и табу

  • 12 юни 2024 09:00

  • 1459
  • 0
Кремация и табу
© Пулвис

“Смъртта е важна само защото ни кара да мислим за ценността на живота”
- Андре Малро

Срещата със смъртта винаги е сложна. Тя повдига много въпроси, кара ни да се замислим, притеснява ни, дори ни смразява. Но именно нейната неизбежност ни позволява да оценим живота, да му се радваме и да бъдем благодарни.

Неминуемият край повдига много теми, по които често хората се притесняват да говорят. Било то философски, емоционални или прагматични, модерното общество по-скоро се затваря и предпочита да игнорира смъртта.

Приемайки смъртта и производните ѝ теми за табу, срещата с нея се превръща в нещо, с което хората не успяват да се справят подобаващо и пълноценно. Разбира се, реакцията винаги е субективна и справянето с тази среща е напълно индивидуално, но колкото повече темата навлезе в ежедневието, толкова по-нормално и философски бихме могли да приемем този неизбежен факт от нашия живот.

Пример за по-отворени възприятия за смъртта можем да вземем от древните египтяни. Известни със своята фиксация върху задгробния живот, те са гледали на смъртта по-скоро като на трансформация към вечен живот, отколкото като на край. Това е и причината подготовката и грижата за мъртвите в Древен Египет да е била толкова сериозна и важна.

В много култури по света ритуалите, свързани със смъртта са дълбоко вкоренени в традицията и религиозните вярвания. Една от практиките, които често е смятана за табу, е кремацията. Въпреки нарастващата си популярност, тя продължава да среща съпротива и да буди притеснение сред някои хора. В страни като Япония и Индия кремацията отдавна е доминираща практика поради религиозните вярвания и практическите съображения. През последните години в западните страни се наблюдава значителна промяна към кремацията. В Съединените щати, например, Националната асоциация на погребалните директори съобщи, че процентът на кремация е надхвърлил процента на погребението за първи път през 2015 г. и тази тенденция продължава да нараства до ден днешен.

Тази промяна отразява по-широкото приемане и нормализиране на кремацията като уважителен и достоен метод за работа с човешки останки. Тъй като все повече хора избират кремацията, тя става по-позната и приета практика, помагайки да се разсее стигмата, която традиционно я заобикаля.

Снимка: The Cremation Society (https://www.cremation.org.uk/statistics)

Има много причини, поради които темата за кремацията трябва да се нормализира. Една от основните и най-актуалните за днешната действителност са екологичните съображения - традиционните погребения все по-често се оказват неустойчиви, тъй като заемат ценно пространство, а следователно са и по-скъпи. Кремацията, обаче, позволява много по голяма свобода на близките. Освен, че минимизира използването на земята, тази опция дава редица от възможности на семействата да решат какво да правят с пепелта - дали да бъде разпръсната, да бъде положена в колумбарий или да запазят урната близо до себе си.

Каквото и решение да вземат близките, икономически, кремацията е по-достъпната опция. Все по-често се наблюдава, че цената на традиционното погребение се оказва непосилна за много семейства, взимайки предвид колко много разходи включва тази опция. Кремацията, от друга страна, елиминира голяма част от тях, предоставяйки по-достъпна опция за близките.

Разбиването на табуто около кремацията и урните у нас и по света е нелека задача, която малко бизнеси успяват да постигнат по начина, по който Pulvis Art Urns успява. Компанията е българска, в основата на която стои идеята на един съвременен художник и един потомствен майстор на керамиката и един млад предприемач.

Снимка: Пулвис (Архив)

Бидейки хора на изкуството, те успяват да пресъздадат края, по начин, който ни позволява да сме благодарни за красотата на живота. Това споделя и съоснователят на Pulvis Art Urns художникът Александър Юзев - “Всъщност е красиво човек да се превърне в изкуство, защото то е вечно и носи смисъл”.

Снимка: “The Passage” Urn - Пулвис

Именно красотата е начинът да се разбият предразсъдъците - това прави българската компания, широко разпознаваема на запад. Урните на Pulvis са проектирани да отразяват индивидуалността и духа на онези, които вече не са сред нас, превръщайки този предмет, обгърнат в предразсъдъци, в произведение на изкуството, което може да бъде изложено гордо и което да резонира с естетиката и ценностите на близките. И най-важното - Pulvis Art Urns не просто продава урни, а разказва истории и събужда спомени и емоции. Изработени от висококачествена керамика (двойно изпечена на над 1200°), урните на Pulvis се отличават с изключителен дизайн и естетика. Подходящи както за съхранение в дома, така и в градина или нишова клетка, всяко от изделията притежава скрита символика.

Снимка: Пулвис (Архив)

От създаването си в края на 2016-та година компанията постигна значителен успех в разпространението на продуктовата си гама в световен мащаб.

Днес Пулвис работи с над 30 партньора на 5 континента, включително и някои от най-големите дистрибутори в САЩ и Австралия. Сред партньорите на компанията са част от най-големите онлайн магазини за погребални стоки в САЩ, Обединеното Кралство, Холандия, Франция и Австралия. В България, компанията работи с Крематориум София и част от най-елитните погребални агенции.

Урните на Pulvis Art Urns достигат световната сцена, като моделът „Крила“ се използва в сериала „Sex Education“ на Netflix. Тези уникални керамични произведения на изкуството, известни със своя изискан дизайн и емоционална символика, привличат вниманието с тяхната естетика и креативност.

Снимка: Netflix, Sex Education” series

Последвайте канала на

(платено съобщение)

Novini.bg
1459 0

Водещи новини