Със смяна на касови апарати и софтуер данъчните вкарват 150 млн. лева в бюджета

Около 330 млн. лева губи хазната годишно от неотчитане на обороти. Данъчните се надяват с промени в наредбата за за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства да вкарат във фиска 150 млн. лева. Това стана ясно от думите на говорителят на Националната агенция по приходите (НАП) Росен Бъчваров.

Държавата ще се опита да изкара „на светло“ оборотите на големи търговци, основно дискотеки и ресторантьори. Основните промени засягат търговците, производителите на фискалните устройства, създателите на софтуери за управление на продажбите и електронните магазини.

От НАП въвеждат нови изисквания към софтуерите, които управляват търговската дейност, електронните магазини влизат в регулация, а оттук нататък техниците и сервизите ще подлежат на разрешителен режим от Българския институт по метрология. Последното се дължи на факта, че техниците си позволяват намеса във фискалните устройства с цел манипулиране.

„Загубите за бюджета от укриване на приходи от търговците на едро и дребно надвишават дори загубите, които се търпят от организирани ДДС измами“, призна пред "Монитор" Васил Панов, директор на "Данъчно-осигурителен контрол" в НАП.

Големите търговци, като магазини, ресторанти и нощни заведения, работят със софтуер за управление на продажбите, с промените ще бъдат избегнато възможността за изпращане на само част от продажбите към НАП чрез наподобяващи фискални бележки от принтери. По данни на НАП при 70 на сто от проверките се установява, че чрез софтуерите се манипулира данните. Подобни загуби идват и от заведения с големи обороти всяка нощ, при които при проверки се установява, че съхраняват данните от продажбите си в Северна Америка.

„Това не е случайно, защото извличането на информацията за натрупания оборот, е невъзможно“, смята Бъчваров. С промените данъчните инспектори ще може да проследят кои е произвел софтуера за продажбите в обекта, кои използва програмите и къде точно се записва информацията. Според разпоредбите, които вече влязоха в сила, продажбата ще се отчита пред данъчните до пет минути по електронен път. Ще се създаде и публичен регистър за търговците, които извършват електронна търговия, които ще бъде качен на сайта на НАП. Към момента данъчните отчитат, че сигналите от гражданите за измами са се изравнили почти по равно между електронните магазини и физическите магазини.

До 31 март 2019 г. 202 000 касови апарата трябва да бъдат приведени с новите изисквания на наредбата. Точно половината няма нужда бъдат сменяни, защото те могат да бъдат доработени с промяна в техния софтуер. Всички, регистрирани по ДДС компании, които притежават тези 202 000 апарата трябва да приведат дейността към изискванията. Всеки търговец, които използва софтуер за управление на продажбите, който е свързан с фискален принтер или фискално устройство, до края на март на 2019 г. в случай, че е регистриран по ДДС, трябва да приведе софтуерът да управлява всички фискални устройства в търговския обект и производителя на софтуера да го преправи, така че да не му позволя произволно печатане на фалшива касова бележка или всяка втора или трета бележка да не бъде записвана във фискалната памет на устройството. За всички останали компании, нерегистрирани по ДДС, срокът е до края на юни 2019 г.

Това са по-малките търговски обекти и за тях същото трябва да се случи – или промяна на софтуера, или смяна на касовия апарат или свързване на софтуера за управление на продажбите с фискалното устройство в търговския обект. Големите търговци, каквито са веригите за храни и стоки, и ползват т.нар. интегрирани системи, ще трябва да приведат дейността си до края на 2019 г.

Днес браншовите браншовите организации се оплакаха, че сроковете за въвеждане на новите изисквания на наредбата са твърде кратки. Затова настояват вместо от 31 март 2019 г. изпълнението й влезе в сила от началото на 2020 г. От НАП коментираха, че всяко нововъведение в данъчната политика се възприема винаги на нож, затова са подготвили разяснителна кампания.

До края на тази седмица всички сервизни фирми за поддръжка на фискални системи ще получат инструкции и описания с промените в законодателството. Такова персонално писмо от НАП ще получи и всяко едно регистрирано по ДДС лице, в което ясно и подробно са описани сроковете, предстоящите стъпки, възможностите софтуерно фискалните устройства да бъдат доработени, или ако не могат, да се види каква хардуерна промяна трябва да се извърши, разясни говорителят на НАП. На сайта на приходната агенция пък ще бъде пуснат софтуерен инструмент, който позволява на всеки търговец да провери дали софтуера, който той използва, е годен за управление на продажбите по смисъла на новите разпоредби чрез отговор на няколко въпроса.

Търговците, които приемат плащания по банков път, няма да правят промени, защото нямат касови апарати. Санкциите, които грозят търговците, са до 2000 лева, но и запечатване на търговските обекти. Колко На пазара се продават касови апарати между 150 и 400 лева, на по-новите устройства ще се наложи само „ъпгрейдване“ със софтуер. Отделно подмяната на устройствата влиза в графата разходи, признати за данъчни цели, коментира говорителят на НАП, така че търговците няма да бъдат ощетени.

Коментари

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Финанси

още

Анкета

Смятате ли, че НЕК носи отговорност за проблемите с тока за бизнеса?

Смятате ли, че НЕК носи отговорност за проблемите с тока за бизнеса?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.