-
07 септември 2016 16:25
- 11681
- 1
Комисията за защита на потребителите (КЗП) поставя акцент върху контрола на дейността на финансовите институции, които отпускат бързи заеми и ипотечни кредити. Причината за това е новата вълна на агресивни реклами за предоставяне на такъв тип услуги и влизането в сила на новия Закон за кредитите за недвижими имоти на потребители. Това съобщи председателят Димитър Маргаритов пред БНР.
„Оказва се, че това е един доста специфичен бизнес. Търговците търсят различни начини да представят на потребителите нещата така, че едва ли не ще трябва да върнат по-малко, отколкото са взели. От друга страна пък самите потребители, които имат нужда от такъв тип кредити, по-лесно се доверяват, защото ги притеснява някаква необходимост. Когато видят примамлива оферта, почти не се замислят за това, че няма как да върнат по-малко или колкото са взели, особено когато става въпрос за някакъв по-кратък период от време и за едно много бързо усвояване на сумата”, коментира Маргаритов.
Той посочи, че инспекторите ще проверяват анонсите при офертите и дали преди отпускането на заема конкретният потребител е запознаван предварително с всички условия.
„Знаете, че вече има и нов закон, който ще регулира предоставянето на ипотечни кредити на физически лица. Там има доста детайлни изисквания към търговците, които са длъжни да дадат 14-дневен срок за размисъл, да предвидят възможността да има независими консултанти, които ще бъдат вписани в нарочен регистър и ще подлежат на по-строг контрол и от БНБ. Тези консултанти ще трябва да предоставят на потребителите съвети как да постъпят в ситуация, в която искат да получат кредити”, добави Маргаритов.
„Има документ, наречен Стандартен европейски формуляр със задължителни реквизити, който във всички случаи преди подписването на договор за получаване на такъв кредит трябва да бъде представен на вниманието на потребителя. В него трябва да се съдържа цялата информация - кога ще получите сумата, кога и какво независимо от лихвения процент ще върнете, включително какъв е съвсем конкретният размер на евентуални предвидени макар и допустими по закон допълнителни такси. Формулярът е публикуван на нашия сайт (https://kzp.bg/kampanii/finansovi-uslugi-ot-razstoyanie) и изчитайки го, потребителите могат предварително да се подготвят какво ще се очаква от тях вече като клиенти по един действащ договор за кредит”, обясни председателят на КЗП.
„В момента разработваме територията на т.нар. „непоискани SMS-и”. Оказва се, че има – включително за различен тип игри – случаи, в които се получава следното: анонсът е, че вие можете да се включите в тази игра и ако не изпратите SMS, с който да се откажете, след това започвате да получавате такива съобщения, които се таксуват и то с едни доста съществени суми. Вероятно скоро ще имаме произнасяне по тези казуси”, съобщи още Маргаритов.
Той припомни, че комисията е постигнала с два от мобилните оператори потвърдени от съда споразумения за намаляване на до три месечни такси на неустойките при предсрочно прекратяване на срочни договори. Срещу третия се води колективен иск, като се очаква скоро и той да приеме същите условия.
„Прави се опит в определени офиси на единия от двата мобилни оператора, с които имаме спогодба, клиентите да бъдат заблуждавани, че това важи само за договори, които са сключени след 1 юли, а това не е така. Действително потвърденото от съда споразумение е в сила от тази дата, но условията важат както по отношение на новите, така и по отношение на заварените договори. Имаме няколко жалби и сигнали, по които сме реагирали и случаите са се решили благоприятно за потребителите. Самият факт, че във всички тези случаи, когато ние сме се намесили, извършили сме проверка, мобилният оператор е направил необходимото, за да си изпълни задълженията, показва, че няма спор, а най-вероятно става въпрос за недостатъчно коректно изпълнение на служебните задължения от страна на определени служители на този оператор. Срещу другия телеком, с когото такова споразумение сме сключили преди повече от година и то се изпълнява оттогава насам, нямаме постъпила нито една жалба относно проблеми при прекратяването или пък, че самите потребители считат, че тези условия са неизгодни”, коментира Маргаритов.
Председателят на КЗП потвърди, че най-големият процент от постъпващите в КЗП жалби и сигнали на граждани са свързани с дейността на мобилните оператори – около 35-40% от случаите.
„Макар и в по-голямата част от тях ние да успяваме да се намесим така че въпросите да се решат благоприятно за потребителите, мисля, че това е един доста висок процент и на този терен има още много работа да се върши. Знаете, че – наред с тези пробиви – имаме и няколко други произнасяния, включително потвърдени от съда, за нелоялни практики, които вече са забранени и прекратени. Такъв е случаят с мобилния интернет, който трябваше да бъде изчисляван на килобайти, а пък всяко влизане в мрежата се таксуваше по 1МВ. Такива са и случаите, в които оспорването на фактура по едни договор можеше да спре предоставянето на услуги по останалите”, допълни Маргаритов.
Той каза още, че инспекторите продължават проверките в търговската мрежа и онлайн пространството за заблуждаващи послания за изгодни цени или несъществуващи предимства при продажбата на стоки за ученика като раници и облекла, както и на комплекти от ученически принадлежности.
Последвайте канала на
Свързани новини
Глоба до 30 000 лв. за хотела, предлагал нахапани кюфтета
07 септември 201608:16
50 бона глоба при продажба на бележници и лични карти само в комплект
02 септември 201607:19
Шефът на КРС: Гоним до дупка мобилните оператори за преносимостта на номерата (видео)
01 септември 201607:45
Продажба на разреден алкохол е сред най-честите нарушения по курортите (видео)
30 август 201610:50
Димитър Маргаритов: Трябва с добри практики да запазим туристите, които ни посещават
10 август 201613:00
Несъществуващи намаления по морето подлъгват туристите
09 август 201615:31
КЗП спря заблуждаващи оферти за обзавеждане
23 септември 201610:29
КЗП дебне търговци, които мамят пенсионерите с ортопедични възглавници и одеала
14 септември 201610:50
Два отменени гола в добавеното време донесоха радост на Крумовград срещу Славия
България допусна обрат от Черна гора и се отдалечи от ЕвроБаскет 2025
Кириякос Георгиу разказа за премеждията си в Спартак (Варна)
ПФК Ботев: Ситуацията около Антон Зингаревич става все по-странна и лишена от прозрачност
Салах: Разочарован съм, по-скоро съм вън от Ливърпул, отколкото вътре
Областна администрация София-град и Столична община подписаха договора за прехвърляне на собствеността на "Герена"
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
ПП-ДБ: Борисов за премиер е неприемливо, няма да участваме в търговия за постове
25 ноември 202417:19
Кузман Илиев: Радев е добър политик, бих работил и с Пеевски, и с Борисов, и с Петков
25 ноември 202417:47
Димитър Ганев: Ако ПП-ДБ и ГЕРБ направят истиски разговор за кабинет, той няма да бъде пред медиите
25 ноември 202417:41
Ваня Григорова: За да няма сива икономика, трябва да премахнем тавана на осигурителния доход
25 ноември 202417:55
От прокуратурата искат постоянен арест за трима от биячите в мола
25 ноември 202418:09
Шофьор на тролей е със счупени нос и ръка след побой от пътник в София
25 ноември 202418:11
Очаква се скок в цената на водата
25 ноември 202417:07
Водещите новини! Бабикян: Борисов води разговора с Пеевски, а не с ПП-ДБ. Войната в Украйна доведе до нова ескалация между Запада и Москва (и още…)
25 ноември 202419:18
Осло не откри доказателства за връзка между норвежеца, собственик на българска фирма, и взривените пейджъри на "Хизбула"
25 ноември 202420:41
2017.03.27 | 10:03