Павел Чолаков, CNS: С интегрираната си система за пътуване в градския транспорт София се нареди до световните столици

  • 19 декември 2022 14:50

  • 976
  • 0
Павел Чолаков, CNS: С интегрираната си система за пътуване в градския транспорт София се нареди до световните столици
©

Павел Чолаков е проектният мениджър на амбициозния проект за интегрираната система за пътуване в градския транспорт на София. Има сериозна експертиза в областта на умните градове и мобилността като услуга. Работи активно по едни от първите проекти за умно сметосъбиране в Европа. Занимава се с възможностите за прогнозиране и оптимизиране на процесите посредством Data Science решения. Има опит и като управляващ партньор на дигитална маркетингова компания – създател на първата по рода си онлайн платформа за профилиране на аудитория, която интегрира данни от многобройни източници и предоставя специфично за избрана аудиторията знание, свързано с различни потребителски интереси и навици. Изпълнителен директор е на компанията Theoremus, която е технологичен партньор на CNS в софтуерните разработки и анализа на данни в проекта за интегрираната система за пътуване в градския транспорт на София.

Транспортът на София направи сериозни крачки към цялостна интеграция в последните години и част от заслугата за това е на новата Система за електронен билет, за която CNS отговаря. На какъв етап е внедряването?

Системата е внедрена и функционира от месец април 2021 г. от консорциум от 3 компании, сред които водещата е CNS. Към днешна дата чрез Системата са издадени и заредени близо 11 милиона  превозни документа. От 1 януари 2023 ще активираме и функционалностите за пътуване за време. Заедно с това пътуването с банкова карта става още по-изгодно. Всяко валидиране с банкова карта автоматично се превръща в 30-минутен билет с възможност за прекачване, а ако пътувате всеки ден от понеделник до петък, в събота и неделя ще може да пътувате напълно безплатно.

Допълнително добавихме още няколко нови времеви тарифи спрямо новата наредба за пътуване в София, която Столична Община прие преди няколко месеца.

Какви са възможностите на Системата?

Системата е съставена от десетки интегрирани софтуерни решения, както и малко над 19 500 хардуерни компонента, интегрирани помежду си. Практически може да приложим всеки тип тарифиране, но по-важното е че всяко генерирано събитие в Системата влиза в постоянен поток от структурирани данни. Именно там се крият големите възможности. В момента обработваме GPS данни за придвижването на целия транспорт, данни от валидации и продажби, данни и кадри, свързани със сигурността и запълняемостта на превозните средства във всеки момент и др. Интегрирането със допълнителни данни за движение от мобилни телефони, предоставени от мобилните оператори, ни даде възможност да правим и анализи, с които се изследва целият модален сплит в София. С други думи, знаем колко хора се придвижват между различните квартали в града, кога и по какъв начин. Добавянето на нови данни и последващите анализи са непрекъснати процеси, тъй като дори и построяването на една жилищна сграда или промяната на маршрута само на една линия от публичния транспорт може да промени движението в даден квартал. Именно по този начин спрямо реалните нужди и навици ще подобрим значително както транспортните услуги, така и самата инфраструктура в града.

През какви предизвикателства се наложи да преминете в CNS като компания – технологичен интегратор на проекта - в хода на реализацията му?

Инсталирахме оборудването в близо 1300 превозни средства в 8 гаража и депа от наземния транспорт, 120 каси за продажба на ЦГМ, 500 бариери на метрото и допълнително около 89 каси в метрото. Изградихме специално два data центъра и един център за видеонаблюдение. Интегрирахме доста нови технологии в единната система. Голямо предизвикателство беше и да обучим около 4 000 души, административен и технически персонал, касиери, шофьори и др. да работят със Системата. Благодарим на всеки един от тях, че участва активно в реализацията на проекта, който е един от най-комплексните на територията не само на града ни, но и на цяла България.

Разкажете повече за пътуването само с банкова карта - как работи то и какви са ползите от него?

Това е модел, който е много популярен в Лондон, а от 2021 г. вече е удобство и за софиянци с подкрепата на Visa и банка ДСК. Тази нова услуга само за 5 месеца доведе над 300 000 нови ползвателя на градски транспорт в София, а единичните пътувания се повишиха с 48%, спрямо миналата година. 

Услугата позволява да пътувате сега, а да платите в края на деня. Пътувате с банковата си карта или с дигиталния портфейл, без да е нужно да имате превозен документ, без да търсите търговски обекти или пунктове за продажба на карти и билети, без да инсталирате допълнителни приложения в телефона си и без предварително да се регистрирате където и да било. Достатъчно е само да доближите безконтактната си банкова карта или мобилен портфейл на входа на метрото или до валидаторите в трамваите, тролеите и автобусите. Системата отчита всяка валидация, а след края на деня, алгоритъм изчислява най-изгодната за вас тарифа. Например, както вече споменах, от 1 януари, ако пътувате с банкова карта и се прекачите в рамките на 30 минути, цялото пътуване ще ви струва само 1,60 лв. А ако всеки ден от една седмица пътувате повече от 4 пъти, през уикенда ще ви е напълно безплатно. 

Неотдавна общински съветници от ДБ подложиха на съмнение прозрачността на Вашата компания. Може ли да хвърлите повече светлина по този въпрос.

В контекста на сериозността на задачата, която имаме, ползите за хората и развитието на града, намираме за недопустима употребата на изградената и внедрена Система за таксуване и видео наблюдение в София за политически цели. Съзнаваме отговорността си по изграждането на тази Система с публичен финансов ресурс и винаги сме давали отчет за дейността си на всеки общински съветник или заинтересована страна. В този ред на мисли CNS е една прозрачна компания, а дискредитирането на г-н Димитриос е чиста проба опит за политически дивидент. Той е гръцки инвеститор в различен тип бизнеси, вкл. CNS. Ще се радваме да работим с общинските съветници по същество и да направим града ни едно далеч по-чисто и приятно място за живеене, защото софиянци очакват именно това. Системата може постоянно да се надгражда и развива, като например всички ремонтните дейности и създаването на нова инфраструктура се планират на базата на данни от нея и спрямо реалните нужди на софиянци. 

Видеонаблюдението е също част от автоматизираната система за градски транспорт. Как се използва то за целите на градската мобилност?

Основна роля на видеонаблюдението е да повиши сигурността в градския транспорт и като цяло в столицата. Благодарение на Системата се предоставят на органите на реда кадри за над 20 криминални случая седмично в градския транспорт. Сега това е сведено до около два, три случая седмично.

Друга роля на видеонаблюдението е свързана с анализ на запълняемостта в превозните средства. Той се базира на моментни снимки от камерите за сигурност, направени при приближаване и отново след потегляне от спирките на автобусите, трамваите и тролеите от цялата мрежа. Обработваме централизирано с deep-learning алгоритми над 2 милиона снимки на ден, което показва в реално време запълняемостта на всяко превозно средство. Имаме оценка на използването на градски транспорт, натоварването по спирките и редица други параметри към всеки един момент от денонощието.

Не са много градовете в България, които могат да се похвалят с подобна Система. Последно Казанлък въведе подобна през август тази година. Каква е причината българските общини все още да са доста консервативни в това отношение?

Радвам се, че можем да покажем в София един работещ успешен модел. Вярвам, че това ще подтикне все повече градове и общини да прегърнат концепцията за „умен град“, не само по отношение на транспортните си услуги, но и на цялостното управление. Модерният град е свързан, динамичен, жив организъм, който постоянно се развива. Осъзнаването на града във всичките му аспекти, вкл. мобилността, е задължителната предпоставка за подобряване качеството на живот в него. Потенциалът на технологиите гарантира устойчивото бъдеще на “умните градове”. 

Как мобилността като услуга може да стане по-широкопопулярна и достъпна?

На първо място, закупуването на всички видове превозни документи трябва да бъде изключително достъпно. Затова целта ни е да се изгради мрежа от дистрибутори на услугата на Столична Община и Център за градска мобилност. Заедно с това да стане възможно и комбинирането на градския транспорт с други видове транспортни услуги. Технологичната инфраструктура и интеграции с различни търговци и доставчици на услуги по мобилност вече е изградена. Веднага след като Столична Община регламентира условията на работа, няколко интегрирани търговеца на превозни документи, като мобилни оператори, банки и технологични компании ще започнат да допринасят за популяризирането и подобряването на услугите.

Във Вашите най-смели мечти как изглежда умния градски транспорт на София след 5 години?

Аз лично вярвам, че още следващата година градът ще започне да се възползва все повече от възможностите, свързани с анализи на големи данни и придвижването ще се промени значително. До 5 години публичният транспорт ще включва допълнителни превозни средства с динамични графици, а например ако имате електронна годишна карта за градски транспорт, ще може да ползвате със същия акаунт не само метро и автобус, а и споделени коли, електрически тротинетки и всички други форми на транспорт в града. Това ще бъде не само най-бързият и предпочитан начин за придвижване в града, но и най-изгодния.

Последвайте канала на

(в материала има продуктово позициониране)

Novini.bg
976 0

Свързани новини

Водещи новини