История и еволюция на лаптопа през годините

Веднага щом персоналният компютър (РС) става реалност през 1971 г., се появява и следващата задача – създаването на преносимо компютърно устройство. Алън Кей, изследовател в Парка за изследвания на компанията Xerox в Пало Алто си представил първия преносим компютър, описвайки идеята си през 1972 г. в труда си „Dynabook”. През 1973 ІВМ създава първия прототип на лаптоп. Пак ІВМ пуска и първия лаптоп на пазара през 1975 г. Техният лаптоп носи името ІВМ 5100.

По-късно, когато започва тази тенденция, започват да се появяват все повече модели лаптопи на пазара. Първият лаптоп с размерите, които днес приемаме за стандартни, е представен от Epson през 1980 г. на една конференция в Лас Вегас и пуснат в продажба две години по-късно. Лаптопът Epson HX-20 разполага с LED екран, акумулаторна батерия и размерите на тетрадка А4. В описание на патента му се появява за първи път наименованието „лаптоп” и „ноутбук”.

От тогава лаптопът претърпява безброй подобрения и допълнения с всяка изминала година. Започвайки от 1983 г. лаптопът получава тъчпада си (Gavilan SC, 1983), „pointing stick”-а на клавиатурата (IBM ThinkPad 700, 1992), функцията за разпознаване на ръкопис (Linus Write-Top, 1987) и др. От 1990 започват да се появяват процесорите, програмирани да консумират колкото се може по-малко енергия от батерията (Intel i386SL).

През 1988г. се появяват първите дисплеи с резолюция 640х480 (VGA), създадени от Compaq, а цветните екрани стават стандартно оборудване през 1991 г. През 2003 г. започва възходът на лаптопите с диаметър 17 и повече инча. Пак през първите години на новия век се появяват и първите CD-ROM-ове и CD-writer-и (записвачките).

Въпреки кратката си история, лаптопът е представян в разнообразен дизайн, достигайки до днешната му стандартна форма: две съставки части – едната представляваща екран, а другата – клавиатурата. Двете части могат да се затварят лесно, за да се пести пространство, когато лаптопът не се използва. Екранът и клавиатурата не са достъпни, когато лаптопът е затворен. Тези устройства са получили наименованието традиционни лаптопи или ноутбуци (notebook). Традиционният лаптоп продължава да бъде най-използваният модел, въпреки че междувременно се появят и други като Chromebook, Ultrabook или лаптопи 2 в 1, които се хвалят, че са още по-лесно преносими от обикновените лаптопи.

Друг, до някъде различаващ се от традиционните лаптопи, модел е нетбука (netbook), който представлява по-лека версия. Нетбукът, както навежда и самото му наименование, е мини-лаптоп, предназначен предимно за достъп до интернет. Нетбукът се появи през 2008 г., теглото му не надвишава 1 килограм и разполага с екран от максимум 9 инча.

С времето лаптопът започва да измества настолните компютри (desktop). Това се случва и поради факта, че лаптопите вече са достигнали сходни с настолните компютри технически характеристики, като все пак разполагат с голямото предимство, че са преносими. Освен това, през последните години се появяват все повече подкатегории – от гейминг до бизнес лаптопи. Практически, пазарът на лаптопи е диференциран в зависимост от основните цели на употреба на тези устройства.

Понастоящем, един не много претенциозен лаптоп има достъпна за всеки цена. В зависимост от спецификациите и от предназначението на лаптопа, той може да поскъпне до няколко хиляди лева като гейминг лаптопите, например.

 

(платено съобщение)

Коментари

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Технологии

още

Анкета

Каква заплата получавате?

Каква заплата получавате?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.