Оценяват на 809 млн. лева годишните загуби от пиратство в България

Икономическите субекти в Европейския съюз губят до 117 милиарда лева годишно от продажбата на фалшификати в 11 основни икономически отрасъла, съобщава офисът на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO) в София. Годишните загуби поради фалшифициране и пиратство в България се оценяват на 809 милиона лева, което се равнява на 15,5 на сто от продажбите в тези 11 отрасъла на икономиката.

Взети заедно, високата стойност, снизходителните присъди и високата възвращаемост на вложените ресурси, определят притегателността на фалшифицирането за престъпните групи, отчитат анализаторите от EUIPO. Начините на действие на тези групи стават все по-сложни с развитието на технологиите и на каналите за разпространение, наред с разширяването на гамата от продукти, които се фалшифицират.

Бизнес моделите, които прилагат фалшификаторите, използват предимно интернет за разпространението на продуктите и за рекламиране на разпространението и потреблението на незаконно цифрово съдържание. Интернет сайтовете, които продават фалшифицирани стоки печелят от допълнителните постъпления от реклами, които са както за високо рисково съдържание (съдържание с ограничение за възраст, хазарт и опасен софтуер), така и за законни търговски марки, които по този начин търпят двойни щети от рекламирането на такива сайтове (щетите за собствените им търговски марки, като и вреди от предоставеното доверие за уеб хостинг).

Освен анализите на предлагането на фалшифицирани стоки и пиратско съдържание, EUIPO изследва също и търсенето, тоест нагласите сред гражданите на ЕС към потребление на стоки и услуги, които нямат права за интелектуална собственост. Сред мотивите за потребителите да купуват фалшифицирани стоки и незаконно да използват съдържание със защитени права са ниските цени, достъпността и не така силното осъдително отношение на обществото към такива действия.

Като ответна мярка на тези тенденции EUIPO, съвместно с публични и частни партньори, предприема и подкрепя действия в отговор на тези предизвикателства. Тези действия варират от предоставяне на носителите на права на информация за нарушенията; работа с Европол по мащабни ответни мерки срещу престъпления срещу интелектуалната собственост; подкрепа за Европейската комисия в борбата с доставката на фалшифицирани стоки за трети страни и в подпомагането на малки и средни предприятия (МСП) да защитят своите продукти, както и предоставяне на информация на гражданите за наличното законно предлагане на цифрово съдържание и за икономическите и социални последици от купуването на фалшифицирани стоки или до незаконното ползване на цифрово съдържание.

Отрасълът на облеклото, обувните изделия и принадлежностите е най-големият от всички проучени по отношение на обем на продажбите и заетост. Според оценката нереализираните продажби в отрасъла в целия ЕС се равняват приблизително на 55,5 милиарда лева всяка година или на 9,7 на сто от всички продажби. В България нереализираните продажби поради фалшифициране в отрасъла на облеклото, обувните изделия и принадлежностите се оценяват на около 199 милиона лева годишно или на около 16,2 на сто от продажбите.

Наличието на фалшифицирани стоки на пазара води до приблизителна загуба от 13,6 милиарда евро годишно за отрасъла на козметиката и личната хигиена в ЕС. Това се равнява на 10,6 на сто от всички продажби в отрасъла. В България приблизителната загуба за отрасъла на козметиката и личната хигиена е 108 милиона лева, което се равнява на 17,6 на сто от всички продажби в отрасъла.

EUIPO е децентрализирана агенция на ЕС със седалище в Аликанте, Испания. Тя управлява регистрацията на марките на Европейския съюз (марки на ЕС) и регистрираните дизайни на Общността (РДО), които осигуряват защита на интелектуалната собственост във всички държави членки на ЕС.

Коментари

  1. 2019.06.06 | 12:57

    А колко е спечелила Британската империя от пиратство?

  2. 2019.06.06 | 11:43

    Да вземат да оценят и годишните загуби от съсирването на индустрията ни.
    Като направят 2500 е. братовчед заплата, ще си купувам музика и филми за по 20 е.

    1. 2019.06.06 | 12:15

      извинявам се за грешките:
      -за сриването на индустрията,
      -2500е. брутна средна заплата.
      и шефовете да спрат да се държат, като робовладелци.

  3. 2019.06.06 | 12:10

    Когато спрат да обират държавата ни и имаме нормални доходи, тогава ще си купувам филми по 20-30лв..

  4. 2019.06.06 | 11:45

    глупости ... нереализирани печалби? човек си купува маратонки адибас за 30лв щото няма пари да си купи оригиналните за 300 и дори да спрат фалшификацията, той пак няма да си купи маратонки за 300лв, а другите, които ще се казват фун дзи, примерно. разликата е, че в този случай ще се чувства и некомфортно щото ще му се смеят снобите

  1. 1

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Технологии

още

Анкета

Смятате ли, че НЕК носи отговорност за проблемите с тока за бизнеса?

Смятате ли, че НЕК носи отговорност за проблемите с тока за бизнеса?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.