-
16 декември 2014 09:10
- 1794
- 1
В последно време все повече се говори за т. нар. умни градове, като над тази концепция се трудят голямо количество архитекти, икономисти, психолози, еколози и т. н. Става дума за създаването на напълно нова среда за живот и работа на територията на вече съществуващите големи населени места и на близки до тях територии.
Едно от определенията за „умен град” гласи, че това е град, който използва всички познати информационно-комуникативни технологии, за да стане по-ефективен в използването на ресурси, което ще доведе до пестене на средства и енергия, повишаване на качеството на обслужването и качеството на живот, намаляване на въздействието върху околната среда, като едновременно с това се набляга на иновациите и екологически чиста икономика, пише в. "Монитор".
Според експертите в първата десетка на градовете, които в съвременния свят могат да бъдат определени като умни, влизат Виена, Торонто, Париж, Ню Йорк, Лондон, Токио, Берлин, Копенхаген, Хонконг и Барселона. Според статистиката до 2016 г. градовете от този списък ще похарчат близо 40 милиарда долара за развитие на „най-умните” градски технологии.
В първия в списъка град – Виена, определящ фактор за развитие е използването на съвременните технологии, разработването им и непрекъснатото внедряване на нови идеи. По замисъла на градските власти във Виена до 2020-а ще има 300 000 кв. м. соларни инсталации. Проектирането на новите сгради се осъществява с мисълта те да произвеждат повече енергия, отколкото са потребностите им. С тази цел в града се строи особен квартал– Асперн Зеещат.
В рамките на програмата за развитие Виена планира да стане водещ град в областта на изследването и развитието на новите технологии. Асперн ще бъде разположен на 240 хектара, площ, приблизително равна на центъра на Виена. От 1982 г. там се намира заводът на „Дженеръл мотърс”, който е станал отправна точка в усвояването на тази територия. Преди това там се е намирало малко регионално летище. Мястото е обкръжено от зелени площи, като те играят ролята на естествена граница и няма да бъдат застроявани.
Асперн е нещо като лаборатория на „умния град”, където се развиват различни технологии и научно-изследователски дейности. Един от предметите на изследване е изучаването и адаптацията на различните видове съвременни сгради. В случая те са три – жилищна сграда, училище и студентско общежитие, като в тях активно се използват всички налични съвременни технологии. Става дума за топлинни помпи, соларни панели и интелектуални системи за преработване на замърсения въздух. Основната цел е максимално ефективното използване на енергията. Днес тук работата върви в три основни насоки – умни мрежи, умни сгради, призовани да пестят енергия и съвременни информационни и комуникационни технологии. Във Виена смятат, че няма единна концепция за „умния” път на града и всеки се развива по собствен път.
Всеки град има силни и слаби страни, затова се изисква внимателен анализ, за да се избере най-подходящият път. Планът за развитие на Виена е разработен още през 2005 г., като при това е решено, че перспективната посока на развитие ще бъде на север от Дунав и центъра.
Подробният анализ на територията е показал, че въпросните територии вече се развиват достатъчно динамично и имат добри перспективи. Освен това там е имало достатъчно проста структура на собственост на земята – само двама собственици – местната община и държавата, т. е. отсъствала е необходимостта да се потъне в безкрайната процедура на изкупуване на земята от частни собственици.
Заедно със жилищната част в Асперн се създават и работни места в различни сфери. Основното ограничение е стремежът в района да няма тежка промишленост и грандиозна логистична дейност, за да се избегне движението на тежкотоварни превозни средства.В момента от този район може да се стигне за близо половин час до центъра на града с метрото, което е съизмеримо с останалите крайни квартали. Едновременно с това се създава и най-модерна инфраструктура. Все пак акцентът в района е върху обществения и екологичния транспорт, като на комфорта на пешеходците и велосипедистите се обръща много повече внимание, отколкото на автомобилистите. Улиците са по-тесни за автомобилите и по-широки за останалите участници в движението с мисълта колите да са с 20 на сто по-малко – автомобилите ще се събират в специални паркинги в периферията на квартала.
Паркоместата са предвидени по следния начин – на 100 апартамента по 70 места.Първите етажи на сградите са по-високи от останалите, за да могат активно и ефективно да се използват за нуждите на бизнеса. В квартала не се планират големи търговски центрове, като се набляга на „магазина наблизо”: човек няма да има нужда да ходи далеч, за да си купи хляб и най-необходимото – ще бъде достатъчно да слезе долу на първия етаж. В крайна сметка проектантите разчитат улиците да бъдат търговски в класическия смисъл на думата. При това идеята кварталът да е в същинския и в съвременния смисъл на думата удобен и приятен за живеене.
Последвайте канала на
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Петър Чобанов: Минималната заплата крие повече рискове, отколкото решения на проблеми
25 ноември 202420:50
От прокуратурата искат постоянен арест за трима от биячите в мола
25 ноември 202418:09
Шофьор на тролей е със счупени нос и ръка след побой от пътник в София
25 ноември 202418:11
Юлиян Попов: Цената на водата в България е ниска, трябва да се инвестира в напояване
25 ноември 202418:46
Общини напират да вдигнат цената за паркиране
25 ноември 202422:30
Водещите новини! Бабикян: Борисов води разговора с Пеевски, а не с ПП-ДБ. Войната в Украйна доведе до нова ескалация между Запада и Москва (и още…)
25 ноември 202419:18
Нетаняху може да бъде арестуван, ако пътува до Германия
25 ноември 202419:28
Белият дом: Преговорите за спиране на огъня между Ливан и Израел вървят към споразумение
25 ноември 202422:53
Осло не откри доказателства за връзка между норвежеца, собственик на българска фирма, и взривените пейджъри на "Хизбула"
25 ноември 202420:41
2014.12.16 | 21:44