Автомобилният бранш заема водещо място в индустрията ни

Развитието на автомобилния сектор у нас е положително и все по-динамично, като 2019 г. вероятно ще се окаже най-силната за автомобилната индустрия в България. Това съобщи за БТА арх. Любомир Станиславов, Изпълнителен директор и член на борда на директорите на Automotive Cluster Bulgaria. 

Според арх. Станиславов броят на фирмите, които работят в този бранш вече е над 250, а заетите в този вид индустрия са над 65 000 души, което го прави най-бързо развиващият се сектор у нас. Тенденцията е автомобилният бранш да заеме водещо място в страната, като изпревари IT индустрията и туризма. 

В момента в България се работи по над десет нови проекта, като успешното им осъществяване ще доведе до инвестиции на обща стойност около 1,5 млрд. лв., съобщи изпълнителният директор на Automotive Cluster Bulgaria.

Не на последно място трябва да се има предвид и фактът, че заетите в аутомотив промишлеността са малък процент от общия брой работещи, но допринасят за създаването на много по-голям процент от БВП, т.е. в автомобилния бранш е налице по-висока добавена стойност в сравнение с останалите клонове на икономиката ни, допълни арх. Станиславов. Делът на аутомотив промишлеността е около 10 на сто от БВП, като по всяка вероятност, както броят на фирмите, така и оборотът им ще надхвърли значително измерените показатели през 2018., коментира Станиславов. 

Според изпълнителния директор на Automotive Cluster Bulgaria през 2018 и първата половина на 2019 г. в бранша са били направени инвестиции за приблизително половин милиард лева, които са открили близо 10 000 нови работни места. 

Забележителна е тенденцията много от тези нови инвестиции да се случват в Северна България, коментира арх. Станиславов. В Плевен Leoni инвестира 32 млн. евро и откри 2000 нови работни места. В Русе WITTE Automotive разшири завода си с инвестиция за 10 млн. евро, като общият брой служители вече наближава 1300 души. Северна България притежава изключителен потенциал и градове като Видин, Ботевград, Враца, Русе и Плевен ще имат все по-съществена роля на аутомотив картата на България през втората половина от 2019 и 2020 г., според експерта.

Основна задача пред България е позиционирането на страната ни като място, където революционните технологии на бъдещето могат да се развиват. В тази връзка все още у нас няма завод за производство на батерии за електромобили. Надеждите са такъв да се появи през 2020 г., смята арх. Станиславов. 

Според него нуждата от батерии за електромобили ще бъде значителна в следващите десетина години, а Европа изостава от азиатските лидери в тази област. Проекти за подобни заводи вече има в Германия, Норвегия и някои други западноевропейски страни - защо и ние да не се намесим в битката за подобно съоръжение, коментира той. 

Автономните технологии също ще играят все по-важна роля и сега е моментът България да се възползва от многото IT специалисти, за да изгради мрежа от R&D центрове и условия за проектиране, развитие и тестване на автономни автомобили, е мнението на експерта. 

Според последни данни на Асоциацията на автомобилните производители в Европа /АСЕА/ повече от 12,6 милиона души в ЕС са заети пряко в автомобилния бранш или в други сходни производства, което прави този сектор един от най-преуспяващите на Стария континент.

Заетите в автомобилния бранш в ЕС представляват около 11 на сто от общата заетост в промишлеността на държавите-членки, а генерираните данъчни постъпления в бюджета на ЕС са близо 396 милиарда евро и произвеждани годишно около 20 милиона броя нови автомобили.

По последни данни на АСЕА само за м. юни 2019 г. в ЕС са регистрирани около 1,5 млн. нови автомобила, а за полугодието техният брой е 8,2 млн. броя. В тази статистика не влизат автомобилите, произведени и продадени в САЩ, Китай, Япония и Турция, които са сред най-големите потребители на европейски автомобили.

Освен това, според данните на АСЕА, автомобилният сектор в ЕС е ключов двигател на знанието и иновациите, като браншът е най-големият европейски частен вносител на научноизследователска и развойна дейност, с повече от 50 милиарда евро инвестирани годишно. 

Друг важен показател за автомобилния бранш на ЕС е факта, че търговията с автомобили между ЕС и САЩ понастоящем възлиза на около 10 на сто от общата търговия между двата региона. През м.г. европейските автомобилни производители са направили близо 3 милиона броя автомобила в дестинации в САЩ, като в това производство са били ангажирани над 120 000 американски работници.

Анализът на АСЕА за автомобилния бранш в ЕС включва и Топ 5 на страните-членки, в които има най-много ангажирани работници в автомобилното производство. 

По този показател номер 1 е Германия - 870 000 работни места. Следват: Франция - 223 000, Полша - 203 000, Великобритания - 186 000 и Румъния - 185 000 души, ангажирани в автомобилния бранш.

Други страни-членки с висока ангажираност на работни места в автомобилостроенето са още Чехия - 177 000, Италия - 162 000, Унгария - 97 000, Словакия - 77 000 и др. 

Коментари

  1. 2019.07.18 | 13:05

    То е добре ама и заплатите да са както в тези държави, аз работя в такъв завод в Чехия и взимам 1200 Евро заплата, в Леони Плевен до колкото чух заплатите са 830лв.бруто, мога да ида да работя в Леони Плевен защото имам 2 години стаж в подобен завод ама за тези пари който взимам тук.

  2. 2019.07.18 | 07:26

    Автомобилен бранш??? Какъв автомобил се сглобява в България или се произвежда така може да разтягаме локуми че развиваме и ракетния бранш.

  3. 2019.07.18 | 07:15

    Какви точно автомобили произвеждаме, та станахме българският Детроит, освен ремаркета, волски и конски каруци, даже електрокарите с коиро се прославихме, останаха в соца.

  1. 1

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.