-
19 януари 2017 07:17
- 10846
- 0
Пазарът на нови автомобили в България е малко над 20 хиляди, алармираха от ръководството на "Прес-Авто Клуб - България". На фона на останалите европейски държави това е пренебрежително малко и утвърждава страната ни като автомобилно гробище на Европа. За съжаление това очевидно не притеснява никого, коментират от автомобилния клуб.
Към края на 2016 г. броят на регистрираните леки коли е равен на числото Пи /3,14/ в милиони. Общо две трети са над 15 години, само 14 на сто - на възраст под 10 години, а 40 на сто - са абсолютни старци според европейските стандарти - на над 20 години.
Новите леки коли /до 5 години/ в България са едва 4,4 на сто. Преобладават дизелите, а над 80 на сто от бензиновите всъщност имат монтирани уредби.
Българският автомобилен пазар е изключително странен. Вносът и продажбите за година са много големи и неслучайно страната ни е на едно от първите маста в Европа по брой регистрирани коли, спрямо населението. Проблемът е, че почти 90 на сто от реализираните сделки са за потребявани коли, при това в голямата си част на преломна възраст. Това е причината градовете ни наистина да преливат от стари превозни средства и да се "задъхват" от газове и мръсотия. Затова и столицата ни се нарежда измежду най-мръсните градове в Европа.
За последните две години автопаркът в България е скочил с 200 хиляди бройки. Всички регистрирани моторни превозни средства в страната за 2016 г. са 305 393, отписаните от КАТ са 106 694. Така през миналата година в България автопаркът е нараснал със 198 699 бройки. В регистрите на КАТ към 1 януари 2017 г. фигурират 4 031 841 моторни превозни средства.
Данните на КАТ на база регистрации сочат, че чисто нови са едва за 32 799 автомобила, в категориите леки коли /М1/ и лекотоварни с обща маса до 3.5 тона /N1/.
Сред новите автомобили за поредна година водач в класацията е "Дачия" с доставени 3600 превозни средства. Следват я "Рено", с 3491 коли и "Тойота"- с 2430. "Ламборджини" и "Кадилак" - са с по една бройка.
При колите "втора ръка" пазар едноличен лидер е германският "Фолксваген" с 31 720 регистрации, на нивото на почти всички нови коли. Това е и най-популярната марка в България, с над половин милион коли в страната. Към 1 януари тази година, опелите са - 22 939, а "Мерцедес" заема третата позиция на вторичния пазар - с 20 895 автомобила. На края на класацията за 2016 г. са "Шкода", "Сузуки" и "Киа" - с около 2-3 хиляди бройки за годината.
Статистиката на КАТ сочи, че почти 180 хиляди автомобила соцпроизводство все още се движат в България.
Въпреки че старите автомобили са сред основните фактори за замърсяване на въздуха в големите градове, ние живеем в единствената страна в света, където при покупка на стар автомобил се плащат по-малко данъци и такси, отколкото за нов. Улиците на София и на големите градове са все по-претъпкани със стари коли, заемащи всяка педя свободно пространство, включително градинките и тротоарите. Голяма част от тях не помръдват от местата си с месеци и години, повечето семейства разполагат с 2- и 4 автомобила. А когато се движат, тези стари коли замърсяват повече, предизвикват инциденти и катастрофи, гълтат пари за части и сервиз в пъти повече от новите, съвременни модели. Фактите показват, че тази тенденция продължава с пълна сила и няма изгледи за промяна в посока развитие на автопарка в близко бъдеще.
2017 г. ще е една от важните години, в които ще трябва да се очертаят тенденциите за близкото бъдеще. Ще се пренасочим ли към покупката на повече нови коли, ще се увеличи ли интересът към алтернативните по-екологични задвижвания, ще се включи ли държавата в тази битка за по-чист въздух, по-сигурно пътуване, по-малко технически проблеми и жертви на пътя?
На този етап афинитет към зелените технологии и алтернативните задвижвания почти не се забелязва, отчитат автомобилистите в България. Това според тях може да се обясни с три различни групи доводи.
Първият и най-важен, за съжаление, е безхаберието на огромната част от нас, българите и абсолютното нехайство към важните неща, които не се отнасят пряко към днешния ден или състоянието на джоба ни, коментира Борислав Цаков, председател на "Прес-Авто Клуб - България".
Вторите са свързани с цената на екологично чистите машини. А третите са, че държавата изобщо не се замисля да подпомогне модерната тенденция - липсват данъчни облекчения, няма субсидии за възстановяване на част от стойност на екологичните коли към клиентите, каквато практика има в много европейски държави. Единственото облекчение в тази посока у нас е микроскопична и е само за ползвателите на електрически коли, които не плащат за паркиране в централните зони на София и големите градове.
Обнадеждаващото е все пак, че въпреки отпора на държавата регистрираните през миналата година хибрида са 2474 и 274 електромобила. Поглед към екологичните автомобили като цяло показва, че в страната има едва 805 електрически превозни средства, като от тях едва 215 са коли.
А вече са ясни и финалните претенденти в българския конкурс за кола на годината за 2017 г. Организираният от "Прес автоклуб България" конкурс протече на два етапа и днес е официалната церемония по връчването на наградите в конкурса и коронясването на "Автомобилът на годината - 2017". В категорията леки автомобили за високия приз се борят Сitroen C3, Mercedes E-класа, Renault Megane, Suzuki Baleno и Volvo S90.
При мнoгофункционалните автомобили - това са Citroen Jumpy, Great Wall, Steed 6, Nissan Navara, Peugeot Expert и Toyota Hilux. Претендентите в категорията на кросоувърите или /4х4/ автомобилите са - Ford Edge, Jaguar F-Pace, Peugeot 3008, Seat Ateca 5 и Skoda Kodiaq, пише БТА.
Последвайте канала на
Свързани новини
Осло забрани дизеловите автомобили в центъра на града
17 януари 201716:12
6 технологии, които революционират автомобилите
16 януари 201718:39
Най-скъпите коли в света, вижте ги
15 януари 201716:14
Най-очакваните автомобили през 2017 г.
13 януари 201716:53
Прототипът на Honda Civic Type R направи своя дебют в Токио
13 януари 201712:04
Освен за катаджиите, ще има и нови автобуси за пет областни дирекции на МВР (снимки)
12 януари 201717:55
В Русия ще правят "Мерцедес Бенц"
21 февруари 201720:18
Трактор на Lamborghini на половин век бе продаден на търг за 15 хил.евро
14 февруари 201713:28
12 големи града, които колите скоро ще бъдат забранени
03 февруари 201716:16
ЦСКА - София спря победната серия на Лудогорец с гол в 91-ата минута
Томаш поиска футболисти с индивидуална класа за ЦСКА - София и даде пример с Лудогорец
Кубрат Пулев в "Гостът на Sportal.bg": Най-големият успех е да направиш нещо за обществото
Ипсуич 1:1 Ман Юнайтед, Аморим вкара Хойлунд и Зиркзее в търсене на успех, но "трактористите" не се предават
Станимир Стоилов изведе Гьозтепе до фантастичен обрат и знаменита победа над Бешикташ
Леганес 0:0 Реал Мадрид, Винисиус вече се скара с домакините
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Йордан Цонев: Ако ви кажа, че санитарният кордон не ни притеснява, ще бъде много самохвално
24 ноември 202419:01
Бившият правосъден министър Антон Станков: Президентът е естественият баланс при липсата на кабинет
24 ноември 202417:58
Емил Димитров: Яз. "Камчия" остава без вода след 108 дни в случай, че не завали
24 ноември 202418:38
Тодор Тагарев нарече Русия непряка "военна заплаха" за България
24 ноември 202417:52
Татяна Дончева: Има голямо пропадане на качеството в политическия живот
24 ноември 202418:16
Даниела Бобева: Има голям риск от фискална криза, защото водим безразсъдна политика
24 ноември 202418:47
Иво Сиромахов: Към Апостола всеки от нас може да има само един ориентир и това е сърцето ни. Вътрешното ни аз
24 ноември 202417:43
Кой опита да отвлече български посланик в Йемен: провалена оръжейна сделка зад опита за покушение
24 ноември 202417:28
Журналистът Светослав Иванов: Ние сме склонни на компромиси, но другите не са - дежа вю
24 ноември 202417:06