Основният дял на нелегалния пазар на горива в България се пада на дизела – 612 млн. литра, което означава, че 16,32 на сто от потреблението му е в сивия сектор. При бензина делът е значително по-малък – 5,79 на сто от потреблението.
Експертите отхвърлят тезата, че основната част от нелегалното гориво идва от безмитните бензиностанции от Турция или от злоупотреби със субсидирано земеделско гориво.
Това е второто мащабно проучване на нерегистрираното гориво в България след пилотния анализ през 2020 г., чиято цел е да даде максимално пълна и обективна оценка на пазара, отбелязват от сдружение "Българска петролна и газова асоциация".
Загубите за българския бюджет от потребяването на нерегистрирано гориво надхвърлят 550 млн. лева през 2024 година. Това сочи съвместен анализ на сдружение "Българска петролна и газова асоциация", "Център за изследване на демокрацията", Национална агенция за приходите и Агенция "Митници". Според анализа, сивият сектор при горивата в България остава значителен, въпреки известното намаляване на финансовите щети след пика от пандемията.
През 2024 година 12,39 на сто от потребеното гориво в България е било нерегистрирано. Това се равнява на 659 млн. литра, за които не са платени налози. Щетата за бюджета в резултат на неплатени акциз и ДДС се оценяват на общо 578 млн. лева за 2024, според анализа.
Основната хипотеза на изследването е, че незаконните продажби се реализират и през високооборотни бензиностанции чрез заобикаляне на електронните системи с фискална памет (ЕСФП) на НАП, както чрез ведомствени обекти в различни сфери на икономическия живот (напр. строителството, извънпътната техника и др.).
Анализът отчита, че автопаркът у нас се увеличава устойчиво, достигайки 3,83 млн. автомобили през 2024 година, като хората шофират по-малко, поради което се наблюдава спад в средния пробег. Ключов фактор за потреблението на горива е скокът на транзитния трафик - с близо 45 на сто повече чужди превозни средства преминават през страната спрямо 2019 година.
)