Три компании ще започнат да доставят „зелен“ метанол за кораби в пристанище „Сингапур“ от 1 януари 2026 г., пише морската и пристанищна администрация в прессъобщение.
„Това (действие) бележи важна стъпка към реализацията на амбицията на Сингапур да се превърне в устойчив център на бункериране с множество горива“, обяви администрацията.
„Силният интерес, който предизвика поканата, показва растящото внимание на сектора към нискоемисионните морски горива“, отчитат пристанищните власти.
Световният морски транспорт, който традиционно използва дизел и други тежки горива, допринася за най-малко 3 на сто от глобалните емисии на парникови газове, показват последните оценки на Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD).
Сингапур ще започне от следващата година да издава разрешителни за зареждане на компании, които доставят „зелен“ метанол (e-methanol) като корабно гориво, с цел да подпомогне намаляването на въглеродните емисии от морския транспорт. Това обяви Морската и пристанищна администрация на страната (Maritime & Port Authority Of Singapore - MPA), цитирана от Франс прес.
Сингапур е най-големият център в света за бункериране (зареждане на кораби с горива или моторни масла), благодарение на стратегическото си местоположение по протежение на Малакския проток (между индонезийския остров Суматра и Малайзия), развитата си инфраструктура и лесния достъп до рафинерии.
Зеленият метанол (известен и като биометанол) се произвежда от остатъчен въглероден диоксид (CO₂) и „зелен водород“, който се създава чрез използване на възобновяема енергия за разделянето на молекулите на водата (електролиза). Според корабните компании той има значително по-нисък въглероден отпечатък от традиционните морски горива и може да намали въглеродните емисии с до 65 на сто.
„Глоубъл Енерджи Трейдинг“ (Global Energy Trading), „Голдън Айлънд“ (Golden Island) и подразделението в Сингапур на „ПетроЧайна интернешънъл“ (PetroChina International) бяха избрани измежду 13 компании, кандидатствали за лиценз след поканата за участие в търгове, обявена през март, уточни пристанищната администрация.
Разрешителните ще имат срок на валидност пет години, за да подкрепят „ранния етап на развитие на снабдяването с биометанол, като осигурят на получилите лицензи достатъчна свобода да увеличат капацитетите си, да укрепят веригите си за доставки и да стабилизират първоначалните си инвестиции с развитието на пазара“, се посочва в съобщението.
Новите насоки на Международната агенция по мореплаване (IMO) към ООН определят, че емисиите на парникови газове от търговското корабоплаване трябва да бъдат намалени с поне 40 на сто до 2030 г. и да достигнат нулеви нетни емисии към 2050 г., в съответствие с Парижкото споразумение за климата.
)