„Начинът, по който се изпитват децата, определя и начина им на подготовка. За тези задачи не се изисква специална подготовка, а стабилни базови знания“, коментира в интервю за "24 часа" Йорданка Фандъкова.
По думите ѝ ефектът от реформата ще стане видим в рамките на две-три години, когато новите учебни програми и подходът към оценяването дадат резултат.
„Важно е наказанието да не се превръща в награда. Много ученици биха се зарадвали да напуснат часа, затова трябва да останат в училище и да бъдат ангажирани с полезна дейност“, посочи Фандъкова.
„Над 80% от обществото подкрепя забраната, защото телефоните намаляват концентрацията и възпрепятстват учебния процес“, допълни тя.
„Религията няма да е задължителна за никого. Идеята е децата да формират морална основа и да развиват човечност“, обясни Фандъкова.
Очаква се дисциплината да започне да се преподава най-рано през учебната 2026/2027 година.
„Нужни са инвестиции в модерни инсталации за производство на ток – това е единственото устойчиво решение“, заяви тя.
Като положителен пример за модернизация Фандъкова посочи концесията на „Софийска вода“, която два пъти е била предоговаряна при по-изгодни условия.
„Общината се оказа без действащи договори и трябва да работи в кризисен режим. Това можеше да се предотврати, ако поръчките бяха пуснати поне година по-рано“, обясни тя.
Образованието в България навлиза в нов етап, насочен към практическото прилагане на знанията. От тази учебна година около една четвърт от задачите в националните изпити по математика след 7. и 10. клас ще бъдат практически. Промяната има за цел учениците да развиват умения за решаване на реални казуси, а не просто да възпроизвеждат заучени факти.
Паралелно с това се планират промени, които да засилят дисциплината в училищата. Учителите ще имат право да отстраняват незабавно ученик от час при сериозно нарушение, като детето няма да напуска училището, а ще бъде ангажирано с дейности като самоподготовка или работа в библиотеката.
Сред обсъжданите промени е и въвеждането на пълна забрана за използване на мобилни телефони в училище. Очаква се тя да влезе в сила до няколко месеца след приемането на законовите изменения, като изключения ще има само за учебни цели или при спешни ситуации. Всяко училище ще може само да избере организацията на ограничението.
Нов предмет с фокус върху ценностите и добродетелите също е част от реформите. Той ще носи името „Добродетели и религии“ и ще помогне на децата да развиват уважение, съпричастност и емпатия. Предметът няма да бъде задължителен и няма да се оценява, а родителите ще могат да избират между няколко различни програми.
Извън темата за образованието Йорданка Фандъкова коментира и предизвикателствата пред столицата. Според нея бъдещето на „Топлофикация София“ зависи от сериозни инвестиции в инсталации за производство на електроенергия, които да осигурят финансова стабилност на дружеството.
Кризата с почистването на София е резултат от забавени обществени поръчки и неправилно зададени условия, смята Йорданка Фандъкова. По думите ѝ настоящото ръководство на общината е правилно да не подписва договори с „космически цени“, но проблемът е, че процедурите са били организирани неправилно.
)