„Боинг“ се конкурира с Northrop Grumman, чиято концепция без „канарди“ за изключителна радарна невидимост беше представена това лято.
Компанията „Боинг“ представи F/A-XX, разработения от тях изтребител-бомбардировач от шесто поколение за ВМС на САЩ, проектиран да действа от самолетоносачи. Очаква се самолетът да влезе в експлоатация до 2030 г., като основната му цел е да замени настоящия флот от F/A-18 Super Hornet. Неговите оперативни възможности обещават максимален обхват от над 2736 км, което е с 25% повече от F-35C Lightning II в експлоатация.
Нуждата от нов изтребител става осезаема, тъй като настоящите F/A-18 Super Hornet наближават 9000 летателни часа. Програмата по замяна вече има подкрепата от Конгреса който е отпуснал близо 2,4 милиарда долара финансиране. Изтребителите трябва да издържат на суровите условия на морската среда, да излитат от движещи се палуби и да кацат на писти, по-къси от футболно игрище.
От друга страна, предварителните проекти за F/A-XX показват елегантен, безопашен самолет с делта крила и кабина, наподобяваща „балон“, напомняща на F-47, дизайн на ВВС на Boeing. По-големият му обсег е важен в Тихия океан, където наличието на китайски ракети с голям обсег заплашва американските самолетоносачи. Този изтребител не само ще лети във враждебни небеса, но и ще действа като „мозък“ за безпилотни летателни апарати, изисквайки усъвършенстван изкуствен интелект за управление на данни и разпространението им в глобална мрежа.
В този смисъл, най-отличителната черта на F/A-XX е включването на „канарди“ – малки предни крила, които подобряват маневреността по време на взискателни кацания на самолетоносачи, въпреки че увеличават радарната му видимост. Това решение демонстрира готовността на ВМС да търсят решение, което дава приоритет на маневреността и оцеляването в морски операции, без да се жертва напълно стелтът, посочва сайтът Interesting Engineering.
Освен това, за разлика от F-47 на ВВС, който включва двигател с адаптивен цикъл за по-голям обсег, F/A-XX ще използва производна силова установка. От „Боинг“ твърдят, че този избор ще спести време и пари, като същевременно ще осигури тягата, необходима за хиперзвукови ракети и потенциално оръжия с насочена енергия като лазери. Очаква се самолетът да носи модулни полезни товари, от усъвършенствани ракети „въздух-въздух“ до бъдещи системи с насочена енергия, с мрежови и електронни бойни възможности, предназначени за бъдещи заплахи.
)