Целта на нашето правителството е да превърне железопътния транспорт в гръбнак на обществения транспорт в страната.
Това заяви на брифинг в МС министърът на транспорта Гроздан Караджов.
"Секторът страда от десетилетия от остро недофинансиране и от непровеждане на реформи. В Плана за възстановяване и устойчивост е записано, че трябва бъде проведена реформа в пътническите железопътни превози и срокът е до края на годината. Включването на частни оператори има потенциал да направи нашата железница атрактивна, устойчива и ефективна. Конкуренцията няма да е просто борба за субсидии, а състезание за по-добро обслужване на пътниците. До момента има издадени три железопътни лиценза, но нито един от тях не е направил реални постъпки да стане реален оператор на пътнически железопътни услуги, макар че още от 2019 г. законът предвижда такава възможност. Ето защо в ПВУ сме записали, че ще се гарантира премахването на всички пречки за достъп до пазара, включително разделянето на договора на няколко позиции с ограничен обем. Разделили сме мрежите влаковете в страната на три - Западен, Северен и Южен. През следващата седмица предстои да обявим конкурсната процедура. Достъп до нея ще имат всички лицензирани железопътни оператори на територията на държавите от ЕС. Срокът за подаване на документи ще бъде три месеца. Реалната дейност по влизане на новите оператори ще стане от 13 декември 2026 година. Продължителността на договорите ще бъде 12 години. Операторите ще имат достъп до подвижния състав, който държавата е закупила след 2009 година. Те ще го ползват безплатно, но собствеността ще остане на държавата. Целият състав, закупен преди 2009 година, ще остане в собственост на БДЖ. Целта е да се предостави по-високо качество на пътниците. Ще наложим системата бонус-малус и който не изпълнява високите критерии, ще бъде глобяван. Кой изпълнява критериите, ще получава премии. Така ще стимулираме конкуренцията", добави Караджов.
"Годността на морското средство за плаване подлежи на контрол от "Морска администрация". Това е записано в наредбата, в която е дефинирана дейността парасейлинг. За парашута обаче не е дефинирана отговорност. След инцидента в Несебър правителството разгледа казуса много подробно. Има пропуски в административната уредба, когато тези дейности се организират по търговски начин, липсва ясна правна аргументация как и на какви технически условия трябва да отговорят. Затова беше поставена задача министрите на икономика, на спорта и на туризма с прилежащите им агенции - за акредитация, стандартизация и метрология, да изготвят нормативни текстове, които да влезнат спешно в НС. Те ще се отнасят за всички такива дейности - парашути, балони, скок с бънджи, парапланер, делтапланер и други", коментира Гроздан Караджов тежкият инцидент със загиналото 8-годишно дете в Несебър.
"В конкретния случай не е намерен пропуск от страна на "Морска администрация". В началото на сезона е извършена първоначална проверка, на 16 юли и инцидентна проверка на плавателни средство и на капитана за неговата правоспособност, проверен е и центърът за водни дейности. Нито веднъж не са открити нарушения. Допълнително на 17 юли заедно с Гранична полиция са проверени и каналите за излизане и влизане на такива атракционни, и тук няма нарушения", каза още министърът на транспорта.