Япония ще увеличи вноса на американски ориз в рамките на своята квота за "минимален достъп", която е в съответствие с правилата на Световната търговска организация, заяви японският министър-председател Шигеру Ишиба.
"Никога досега не е имало подобно нещо", заяви Тръмп в социалните мрежи, като добави, че Япония ще отвори пазарите си за леки и товарни автомобили, ориз, някои селскостопански продукти и други стоки.
В комбинация с вече въведената ставка от 2,5 процента през април беше наложена обща ставка от 27,5 на сто върху вноса на леки автомобили.
Според Ишиба споразумението не определя квота за вноса на японски автомобили в САЩ.
Според Япония споразумението не обхваща 50-процентните мита, наложени от САЩ върху вноса на стомана и алуминий.
Сделката беше обявена, след като главният японски преговарящ по митата Риосей Аказава се срещна с Тръмп в Белия дом. Аказава пристигна във Вашингтон в понеделник за осмия кръг от лични преговори с членове на американския кабинет.
Тръмп заяви, че "по негово указание" Япония ще инвестира 550 милиарда долара в САЩ по силата на споразумението.
"Това е много вълнуващ момент за Съединените американски щати, особено поради факта, че ще продължим да поддържаме отлични отношения с Япония", написа Тръмп в социалната си платформа "Трут Сошъл" (Truth Social).
По-късно, на събитие в Белия дом, американският президент добави, че "току-що е подписал най-голямата търговска сделка в историята" с Япония, и добави, че двете страни ще създадат съвместно предприятие за втечнен природен газ в Аляска.
Междувременно японският министър на финансите Кацунобу Като заяви, че двустранното търговско споразумение със Съединените щати не включва сделка за валутните курсове.
Като е обсъждал въпросите, свързани с валутния курс, с министъра на финансите на САЩ Скот Бесънт в разговори, които Токио определя като отделни от двустранните преговори за митата и търговията, отбелязва БТА.
Япония и САЩ постигнаха търговско споразумение, според което на японските автомобили и други продукти ще бъдат наложени 15-процентни мита, което е по-ниска ставка от първоначално предложеното обмитяване от президента Доналд Тръмп, който определи споразумението между дългогодишните съюзници като историческо.
Сделката, обявена за първи път от Тръмп във вторник, сложи край на кръговете от двустранни преговори, в които разчитащата на износа Япония се опитваше да постигне взаимноизгодно споразумение преди крайния срок от 1 август, след който Вашингтон планираше да наложи "реципрочно" 25-процентно мито върху японски стоки, предава "Киодо".
Въведената през април допълнителна 25-процентна ставка за автомобилите беше една от най-големите спорни точки в търговските преговори. Тръмп твърдеше, че Япония не внася достатъчно американски автомобили в сравнение с броя на японските превозни средства, влизащи в страната му.
"Започнахме преговорите, за да защитим това, което трябва да бъде защитено, и да постигнем споразумение, което да отговаря на националните интереси на двете страни", заяви Ишиба пред репортери и добави: "Това е най-ниската митническа ставка сред страните, които имат търговски излишък със САЩ". Борсата в Токио също реагира положително на новината, като водещият индекс Nikkei 225 нарасна в края на търговията до едногодишен връх.
След като управляващата коалиция в Япония загуби контрола си върху горната камара на парламента на изборите в неделя, което отслаби стабилността на правителството на премиера Шигеру Ишиба, изпадналият в затруднение министър-председател заяви в Токио, че в двустранните преговори не са направени отстъпки, които биха навредили на японския селскостопански сектор.
През седмиците преди сключването на споразумението във вторник Тръмп посочи, че постигането на споразумение с Япония преди крайния срок 1 август ще бъде трудно. Той засили натиска, като повтаряше честите си обвинения, че ключовият съюзник на САЩ не желае да внася американски автомобили и селскостопански продукти.
Фокусът на президента Доналд Тръмп върху преодоляването на търговския дефицит на САЩ и предишните му изказвания, в които обвиняваше Япония, че умишлено поддържа йената слаба, засилиха очакванията, че Токио ще бъде подложен на натиск да засили йената спрямо долара, за да даде на американските производители конкурентно предимство.
)