В интервю за предаването „Интервюто в Новините на NOVA“ Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи подчерта, че движението в аварийната лента е изключително опасно и често води до фатални инциденти.
„За огромно съжаление, в почти всички случаи катастрофите, причинени в аварийната лента, завършват със смърт“, предупреди той.
Според Тодоров има две основни причини, поради които това поведение е толкова рисково:
Възможността от тежък сблъсък с аварирал автомобил.
Пречката за спасителните екипи – линейки, пожарни и полиция – да достигнат мястото на инцидента при задръствания.
Той посъветва шофьорите да използват аварийната лента само в наистина крайни случаи. „Дори ако детето в колата плаче, това не е основателна причина. По-добре да се спре на бензиностанция или отбивка“, каза още Тодоров.
"Действително звучи абсурдно. Аз го чух днес, че ще викат по области", потвърди Илия Тодоров. Той изрази надежда, че това е само временен момент, докато системата се настрои.
От тази събота камерите на ТОЛ системата ще засичат и шофьори, които неправомерно използват аварийната лента на магистралите. Нарушителите ще бъдат санкционирани с глоба и отнемане на шофьорската книжка за срок от три месеца.
Въпреки че приветства новата мярка като стъпка в правилната посока, Тодоров обърна внимание на проблемите с прилагането ѝ. Актът ще се връчва в областта, където е извършено нарушението. Това означава, че шофьор от София, заснет да кара в аварийната лента край Бургас, ще трябва да бъде призован до Бургас, за да му бъде съставен акт. Процесът се усложнява допълнително, ако собственикът на автомобила заяви, че друг е управлявал превозното средство, което изисква и извършителят да се яви.
Проблем остава и санкционирането на чуждестранни водачи и т.нар. „гастарбайтери“, които преминават транзитно през страната и често напускат територията ѝ преди да могат да бъдат санкционирани. Според Тодоров, трябва да се изчисти механизмът за връчване на актове и налагане на глоби на границата. В края на разговора той припомни и за друга дългоочаквана мярка – използването на ТОЛ камерите за измерване на средна скорост, която също би допринесла за пътната безопасност.
26 март 2025 г. в 11:38 ч.
)