)
Напомпали сте гумата, всичко изглежда наред – няма съскане, няма изпускане на въздух, няма пирон. Но минава ден-два и стрелката на манометъра отново пада, сякаш гумата е решила да „отслабне за лятотo”…
Разбира се, в такава ситуация шофьорът е в недоумение къде може да е изпускането на въздух, ако няма спукване. Всъщност това се случва по-често, отколкото изглежда.
Нека разберем защо една гума може да загуби налягане дори без видими повреди и какви малки неща шофьорите често пренебрегват.
Микропукнатини в гумата
Дори най-добрата гума старее с времето. Под въздействие на ултравиолетова светлина, реактиви, температурни промени и постоянно натоварване, микропукнатини могат да се появят по страничните стени и близо до протектора. Те са малки и не се виждат с просто око, докато въздухът бавно, но постоянно излиза през тях.
Проверете внимателно страничните стени, особено близо до джантата. Сухата и напукана гума е причина да се замислите за подмяната ѝ, дори ако протекторът е все още „жив”.
Проблем с вентила
Това е малък, но коварен елемент. Ако вентилът е хлабав, напукан или дори с незабележима пукнатина в основата, той може да пропуска въздух, особено в движение. Случва се вътрешната вложка на самия вентил да започне да „съска” при натискане. Или капачката да е завинтена твърде плътно (или да липсва напълно), поради което попадат мръсотия и влага.
Опитайте да нанесете сапунен разтвор върху вентила – ако се появят мехурчета, това означава, че има изпускане на въздух. Смяната на вентила е дреболия и ефектът може да бъде неочаквано забележим.
Изпускане от джантата
Ако джантата е крива, ръждясала или покрита с микроскопична корозия, гумата може да не приляга добре към нея. Това се случва особено често след шофиране през дупки или през зимата, когато лед, сол и прах могат да попаднат между гумата и джантата.
Понякога помага да свалите колелото, да почистите вътрешния ръб и да го монтирате с нов уплътнител. Такова изтичане на въздух обикновено не се вижда – и затова обърква шофьорите.
Скрита стара пукнатина или ремонт
Ако гумата вече е била ремонтирана – турникет, лепенка и т.н., и това е държало години наред, то с течение на времето лепилото все пак губи свойствата си, лепенката се отлепва или на старото място се появява микропукнатина.
Дори да сте сигурни, че гумата е била добре ремонтирана и в ред, проверете мястото на ремонта със сапунена вода или още по-добре – в сервиз за гуми под налягане, пише "Технюз".
Колебания във времето и естествена загуба на налягане
Не всички изпускания на въздух означават неизправност. Въздухът в гумите се губи естествено: около 1-2 PSI (0,1-0,2 бара) на месец е нормално. А когато застудее, налягането пада още повече: всеки -6°C навън означава минус 0,1 бара в колелото.
Ето защо гумата може да изглежда „спукана”, а всъщност просто е хладна нощ и не сте проверявали налягането от дълго време.
Проблем в спирателния вентил на помпата (ако използвате компресор у дома)
Понякога изглежда, че гумата „изпуска” сама, но всъщност проблемът е в компресора. Ако използвате ръчна или електрическа помпа с дефектен вентил или манометър, тя може да покаже твърде високо налягане при напомпване и след това да изпусне част от въздуха обратно при изключване.
След напомпване незабавно проверете налягането с втори, независим манометър. По този начин можете да изключите грешка на инструмента.
Бавно изпускане с повреди, които не се забелязват веднага
Понякога, ако колата е преминала през бордюр, камък или е паднала в дупка, на страничната стена на гумата може да се появи издутина или разкъсване отвътре, което не излиза навън. Може да не е спукване в буквалния смисъл, но все пак да позволи преминаване на въздуха през влакната на каркаса (корпуса на гумата).
Такива дефекти често се откриват само в сервиз за гуми след демонтаж и проверка на вътрешността.
Заключение
Нека обобщим. Какво да направите, ако гумата „бавно” изпуска, но няма спукване – проверете вентила, огледайте джантата (ръжда, стружки, вдлъбнатини), проверете старите лепенки и обърнете внимание на промените във времето.
Ако все още не сте открили външни, дори едва забележими причини – консултирайте се със сервиз за гуми. По-добре е да проверите веднъж под налягане, отколкото да проверявате „уморена” гума всеки ден и да се изнервяте.
Основното е да не се пренебрегват симптомите. В крайна сметка, постоянното шофиране на леко спаднала гума води до ускореното ѝ износване, прегряване и в най-лошия случай до повреда и експлозия на гумата при висока скорост.
По-добре е да откриете проблема и да го остраните, отколкото постоянно да живеете с компресор в багажника и чувство на безпокойство на всеки завой.
Последвайте канала на