)
Рицарското звание на сър Дейвид Бекъм бележи триумфален момент в неговата 30-годишна кариера. Въпреки това – докато бившият футболист официално беше удостоен с една от най-големите британски почести в петък, медийният фокус се измести към разразилата се семейна драма, предаде ВВС.
Известен както с прецизната си игра на терена, така и с подбраният си публичен имидж, сър Дейвид от години гради внимателно образа на своето семейство. 2024 г. е специална за него – полувековен юбилей и върхов момент за империята му, оценявана на около 500 милиона паунда. Но напоследък интересът към фамилията Бекъм е насочен не толкова към успехите, колкото към спекулации за напрежение между най-големия син Бруклин, съпругата му Никола Пелц и останалите от семейството.
PR експерти забелязват, че медийното отразяване на семейство Бекъм все по-често се доближава до драматизма на риалити сериал. „Тонът вече напомня повече за телевизионна сапунена опера, отколкото за новини за класическите знаменитости“, отбелязва Лорън Бийчинг – специалист по кризисен PR.
Клюките започват преди три години, когато се появиха слухове, че Никола е отказала да носи сватбена рокля, създадена от Виктория Бекъм. Никола по-късно отрече тези твърдения, обяснявайки, че проблемът е бил производствен, а не личен. Въпреки публичните демонстрации на единство – от топли публикации в социалните мрежи до съвместни изяви – подмятанията за раздор периодично се възраждат. Най-скорошният повод: отсъствието на Бруклин и Никола от празненството за 50-годишнината на Дейвид и липсата на публични поздравления.
Източник съобщи пред BBC, че Бруклин е избрал да не присъства на партито заради присъствието на жена, с която е бил свързван в миналото и която сега е половинката на по-малкия му брат Ромео. Това е било „значителен източник на ново напрежение в семейството“. Сър Дейвид и лейди Виктория Бекъм до момента не са адресирали публично слуховете и не са отговорили на запитвания за коментар.
Въпреки тези спекулации, сър Дейвид отбеляза Деня на бащата с колаж от снимки на децата си в Instagram, включително и кадър само с Бруклин, описан с „Обичам те“, придружен от бяло сърце. Виктория също поздрави своя съпруг и спомена всички четири деца в своя публикация.
Лорън Бийчинг коментира, че съществува реален риск именно тези „сапунени“ истории да засенчат постиженията, с които семейство Бекъм желае да бъде признато. „Когато започнат да ви възприемат като риалити телевизионно семейство, трудно е да промените посоката“, казва тя.
От златно момче на Манчестър Юнайтед до глобална марка
Дейвид Бекъм не просто надскочи рамките на футбола – заедно със съпругата си Виктория той създаде бранда Бекъм, съчетавайки футбол, мода и слава, променяйки самата концепция за звезда от новото време.
„Брандовата идентичност на Бекъм винаги е била свързана с пълен контрол върху публичния образ и наследството си“, подчертава PR анализаторът Марк Борковски. Тяхната история е „смесване на дискретни скандали с умна стратегия и висококласни партньорства“.
Бекъм допринесе решително за това мъжката метросексуалност да стане мейнстрийм, показвайки, че може да съчетаеш моделска визия и грижа за себе си с традиционни ценности като лоялност към семейството и отговорност като родител.
„Живях кариерата си под светлините на прожекторите. Трябва да бъдеш определен човек, трябва да създадеш образ и едновременно с това да останеш себе си“, сподели сър Дейвид в интервю за BBC през 2013 г. Именно тази автентичност, в съчетание с внимателно поддържаната публична фасада, е в основата на неговото влияние.
Документалният филм за Бекъм – и навлизането в риалити територията
По традиция семейство Бекъм поддържа определено лично пространство, но според PR експертите, документалният филм на Дейвид за Netflix (2023 г.) е преломен момент за тяхната публичност. „След излъчването му видяхме рязко нарастване на споделеното съдържание в социалните мрежи – те станаха по-достъпни и започнаха да напомнят на риалити звезди“, обобщава Бийчинг. По думите ѝ последните медийни събития са преместили фокуса от оставянето на наследство към сензационни истории, които никога не са били част от уравнението им.
Враждата – идеална за социалните мрежи
Социалният медиен експерт Мат Навара допълва, че феновете и таблоидите търсят сигнали за близост – като последователи, лайкове и поздравителни публикации. Потискането или липсата им обикновено се тълкува като признак за напрежение. Така всяко действие (или бездействие) в Instagram се превръща в повод за нови слухове. Според Навара алгоритмите на социалните мрежи не се интересуват от истинността на историите – за тях важни са ангажираността и сензационността .
„Враждата е перфектно създадена, за да стане сензационна“, казва той – и социалните платформи не само поддържат, но и възнаграждават тези спекулации.
В крайна сметка семейните драми винаги са били по-лесни за популяризиране отколкото статута на рицар или бизнес постиженията. Бийчинг дори открива паралели между ситуацията при семейство Бекъм и продължаващото напрежение в британското кралско семейство, след отделянето на Хари и Меган.
Търсене на идентичност и контрол на разказа
Подобно на Меган Маркъл, Никола Пелц е известна сама по себе си – дъщеря на милиардер и успешен модел, тя не зависи нито финансово, нито като известност от Бекъм. Биографът на Дейвид, Уейн Бартън, твърди, че желанието на Бруклин и Никола да изградят собствена идентичност може да се сблъска с внимателно поддържания семеен имидж, пише vesti.bg.
Въпреки всичко, семейството демонстрира способност да преминава през медийни бури – като отговаря на скандалите с усмивка и контролирани прояви на солидарност. Пример за това е съвместната им поява след обвиненията в изневяра през 2003 г.
Марката Бекъм – леко наранена, но устойчива
Според Навара, марката Бекъм е „натъртена, но не и разбита“ и малко вероятно е настоящата сага да им навреди финансово или по отношение на бъдещи възможности за сътрудничество. Напротив, тази по-човешка страна би могла дори да засили интереса към тях, но би могла да има негативен ефект върху репутацията им, ако семейните конфликти ескалират още повече.
Последвайте канала на