Въпросът за корупцията, свързана с неефективното използване на публичните средства, също беше в центъра на разговора.
Панайотов категорично посочи, че липсата на отговорност и отклоняването на милиарди средства от пътната инфраструктура водят до разруха в състоянието на пътищата и увеличават риска от инциденти.
Ключов въпрос в края на разговора беше дали в България има политическа воля да се реализират тези промени.
С новите законодателни промени, насочени към подобряване на безопасността по пътищата, България се опитва да справи с тревожната ситуация на пътно-транспортните произшествия.
"Това, което е положително, е, че за първи път от много години насам промените не са съсредоточени в изменение и допълнение на Наказателния кодекс. Загубата на човешки животи по принцип е огромна трагедия, включително и при пътнотранспортни произшествия. Затова ние с вас неведнъж в това студио сме обсъждали, че е важно да се обърне внимание на причините и условията, които водят до съответния вид престъпност. Трябва да се обърне повече внимание на превенцията, доколкото е възможно, за да не се стига до тези случаи или да се ограничат", заяви бившият вицепремиер проф. Пламен Панайотов в студиото на "Денят ON AIR".
Промените, които вече бяха гласувани на първо четене в Народното събрание, предвиждат намаляване на максималната скорост от 140 на 130 км/ч, нови мерки за контрол чрез камерите на тол системата и местни камери за фиксиране на нарушения, както и възможността за връчване на наказания на място. Въпреки че тези мерки могат да допринесат за намаляване на инцидентите, професор Панайотов подчерта, че основният проблем остава състоянието на пътищата и разходването на средствата за тяхното поддържане и изграждане.
"Ние трябва да се запитаме, при положение, че милиони всяка година се отделят за нови пътища, включително за магистрали, за ремонт на пътищата, които са налични. В крайна сметка, какво става с тези средства? Всички знаем и пътуваме по нашите пътища - те са в безобразно състояние. Следователно, има и други въпроси, на които трябва да се обърне сериозно внимание, ако искаме и тези мерки да не останат просто на хартия", каза още проф. Панайотов пред Bulgaria ON AIR.
Професор Панайотов изтъкна още, че проблемът с безопасността на пътищата не се изчерпва само с технически мерки или санкции. Той подчерта, че за да има дългосрочен ефект, трябва да се обърне внимание и на образованието и възпитанието на младите шофьори. Според него тези, които влизат в шофьорската култура, често попадат в корупционни схеми, които трябва да бъдат сериозно ограничени.
"Много други животи в крайна сметка биват отнемани поради причини, които са свързани с корупцията. Освен това искам да обърна внимание и върху нещо, което според мен също е важен контекст. Ние като граждани в това общество загубихме възможността за нормален контакт помежду си, тъй като загубихме базови ценности, които да ни обединяват. Напротив, онова, което се демонстрира от проспериращи в обществото, независимо в коя сфера, е едно нагло поведение, едно безкрупулно поведение. Хората остават с впечатление, че законите не се прилагат еднакво и точно спрямо всички. Оттам и в крайна сметка огромната отрицателна емоция, която се е насъбрала с основание у мнозинството от българските граждани. Те очакват да бъде удовлетворено чувството им за справедливост", смята проф. Панайотов.
Панайотов сподели, че към момента има заявена такава воля, но изрази съмнения дали намеренията ще бъдат претворени в действия. Положителните намерения трябва да бъдат подкрепени с реални мерки и действия, които да се изпълняват и контролирано прилагат, за да не останат само на хартия, както се е случвало след предишни трагични инциденти.
)