Novini.bg

МФ с последни данни за бюджета и КФП

281
© Novini.bg

Данните за изпълнението на консолидираната фискална програма към 31 януари 2025 г. са публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите, в категория „Статистика” . Освен статистическите данни, е публикуван и Информационен бюлетин за изпълнението на държавния бюджет и основните показатели на консолидираната фискална програма, който представлява кратък анализ на изпълнението на основните бюджетни параметри на консолидирано ниво и по съставни бюджети.

Бюджетното салдо по КФП е положително в размер на 563,9 млн. лв. (0,3 % от прогнозния БВП), като най-голямо превишение на приходите над разходите се отчита по бюджетите на общините (432,9 млн. лв.). На съпоставима база (при елиминиране на постъпилите еднократни приходи) положителното салдо по КФП е 0,2 млрд. лв. (0,1 от прогнозния БВП).

Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма (КФП) към края на месец февруари 2025 г. се очаква да бъде отрицателно в размер на 1,0 млрд. лв. (0,5 % от прогнозния БВП). За сравнение на съпоставима база (при елиминиране на трансакцията за възстановени разходи от сметка за чужди средства на МРРБ) бюджетното салдо по КФП към края на февруари 2024 г. е дефицит в размер на 0,2 млрд. лв. (0,1 на сто от БВП). На месечна база се очаква дефицитът за февруари 2025 г. да възлезе на около 1,6 млрд. лв.

Данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) са в размер на 5 232,4 млн. лв. Постъпленията от данъци и осигурителни вноски нарастват със 777,2 млн. лв. (17,4 %) спрямо отчетените за същия период на предходната година, като формират 82,6 % от общите постъпления по КФП за периода.

Изпълнението на бюджета за януари 2025 г. е в условията на неприет Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 г. Това съответно налага определени ограничения по държавния бюджет, които Министерството на финансите следва да прилага.

Неданъчните приходи са в размер на 727,9 млн. лв. (ръст от 9,1 млн. лв., 1,3 % спрямо същия период на 2024 г.) и се формират основно от приходи от държавни, общински и съдебни такси, приходи и доходи от собственост, приходи от концесии, приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове и други.

Нелихвените разходи са в размер на 5 465,3 млн. лв., като нарастват с 831,1 млн. лв. (17,9 %) спрямо отчетените за януари 2024 г. Текущите нелихвени разходи са в размер на 5 244,5 млн. лв. Капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 219,2 млн. лв. Предоставените текущи и капиталови трансфери за чужбина са в размер на 1,6 млн. лв. Лихвените плащания са в размер на 149,8 млн. лв. (при отчетени 157,4 млн. лв. за януари 2024 г.).

Основни параметри по консолидираната фискална програ (КФП) за януари 2025 г.

Приходите, помощите и даренията по КФП за януари 2025 г. са в размер на 6 333,8 млн. лв., в т.ч. 348,6 млн. лв. еднократни приходи по бюджета на Министерство на отбраната. На съпоставима база спрямо януари 2024 г. (при елиминиране на еднократните приходи) приходите нарастват със 752,2 млн. лв. (14,4 %). За този ръст принос имат най- вече данъчните приходи, които нарастват номинално спрямо януари 2024 г. със 777,2 млн. лв. Неданъчните приходи са в размер на 727,9 млн. лв. и остават близки до постъпленията за същия период на предходната година.

Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към февруари 2025 г. са в размер на 12,0 млрд. лева. За сравнение, разходите по КФП за първите два месеца на 2024 г. бяха в размер на 9,0 млрд. лв., като следва да бъде взето предвид, че през месец февруари 2024 г. има отчетена трансакция по възстановяване на разходи от сметка за чужди средства на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) обратно към бюджета на министерството 1 в размер на 1,2 млрд. лв. Съгласно бюджетната методология на касова основа възстановените разходи от сметката за чужди средства са отчетени в намаление на разходите по бюджета на МРРБ в частта на капиталовите разходи, където през декември 2023 г. е отчетен касов разход в същия размер. Поради тази причина в касовия отчет към края на февруари 2024 г. капиталовите разходи по КФП са отрицателни в размер на 0,8 млрд. лв. При елиминирането на тази трансакция, с оглед съпоставимост на данните с 2024 г., разходите към края на февруари 2025 г. нарастват с 1,9 млрд. лв. (18,2 %). Нарастване на разходите се очертава при социалните плащания, вкл. разходите за пенсии, както и при разходите за персонал, субсидии и други.

Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) за януари 2025 г. възлизат на 5 770,0 млн. лв. В номинално изражение разходите нарастват спрямо януари 2024 г. с 959,4 млн. лв. (19,9 %). Нарастване на разходите има при социалните плащания, включително разходите за пенсии, както и при разходите за персонал, субсидии и други. Номиналният ръст на разходите надвишава отчетения ръст на приходите на съпоставима база.

Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 28.02.2025 г. от централния бюджет, възлиза на 0,3 млрд. лв., което е в изпълнение на действащото към момента законодателство в областта на собствените ресурси на ЕС.

Изпълнението на бюджета през първите два месеца на 2025 г. е в условията на неприет Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 г. (ЗДБРБ за 2025 г.). Това съответно налага определени ограничения по държавния бюджет, които Министерството на финансите следва да прилага. Разпоредбата на чл. 87, ал. 1 от Закона за публичните финанси регламентира, че разходите и трансферите по държавния бюджет се извършват в размер не по-голям от размера им за същия период на предходната година, до размера на постъпилите приходи, помощи и дарения, като се отчитат влезли в сила актове на Народното събрание и Министерския съвет, които предвиждат допълнителни или намалени бюджетни средства. Тези норми са доразвити в Закона за събирането на приходи и извършването на разходи през 2025 г. до приемането на Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2025 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2025 г. (ЗСПИР през 2025 г.), и съответно Министерството на финансите следи стриктно за параметрите по приходите, разходите и трансферите по държавния бюджет.

На база на данните от отчетите за касовото изпълнение за януари 2025 г. на първостепенните разпоредители с бюджет превишението на приходите над разходите и трансферите по държавния бюджет е положително в размер 0,1 млрд. лв. при прогнозиран дефицит от 0,4 млрд. лв. Това се дължи основно на постъпилите непредвидени в разчета за януари 2025 г. средства по споразумение между Министерството на отбраната на Република България и Министерството на отбраната на Кралство Дания за сътрудничество в областта на материалните ресурси за отбрана в размер на около 0,35 млрд. лв. Това изпълнение позволи нормалното финансиране на бюджетните системи, вкл. дължимите социални плащания, разходи за персонал и други.

На база на предварителни данни и оценки се очаква приходите, помощите и даренията по КФП към февруари 2025 г. да бъдат в размер на 11,0 млрд. лв. и нарастват с 1,1 млрд. лв. (10,6 на сто) спрямо отчетените за първите два месеца на 2024 година. За този ръст принос имат най-вече данъчните приходи, които нарастват спрямо февруари 2024 г. c 13,0 % (1,0 млрд. лв. в наминално изражение) докато неданъчните приходи и постъпленията в частта на помощите и даренията са близки до отчетените за същия период на 2024 г.

На база на предварителни оценки към края на месец февруари разходите и трансферите по държавния бюджет са по-високи от размера на приходите и помощите за този период. Това наложи Министерският съвет със свое решение да одобри финансиране на трансфери от държавния бюджет към бюджета на държавното обществено осигуряване и към бюджетите на общините за сметка на наличности от предходната година. По този начин бе обезпечено необходимото финансиране за нормалното функциониране на всички бюджетни системи, в т.ч. изплащане в нормативно регламентираните размери на дължимите социални плащания, разходите за персонал и други.

По предварителни данни и оценки разходите и трансферите по държавния бюджет надвишават приходите, помощите и даренията за първите два месеца на 2025 г., като се очаква салдото по държавния бюджет да е дефицит в размер на около 1,5 млрд. лв. (0,7 % от прогнозния БВП).

Приходите от помощи и дарения са в размер на 373,5 млн. лв., в т.ч. 348,6 млн. лв. еднократни приходи по бюджета на Министерство на отбраната.

Размерът на фискалния резерв към 31.01.2025 г. е 12,1 млрд. лв., в т.ч. 10,5 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1,6 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.

Разпоредбата на чл. 87, ал. 1 от Закона за публичните финанси регламентира, че разходите и трансферите по държавния бюджет се извършват в размер не по-голям от размера им за същия период на предходната година, до размера на постъпилите приходи, помощи и дарения, като се отчитат влезли в сила актове на Народното събрание и Министерския съвет, които предвиждат допълнителни или намалени бюджетни средства. Тези норми са доразвити в Закона за събирането на приходи и извършването на разходи през 2025 г. до приемането на Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2025 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2025 г., и съответно Министерството на финансите следи стриктно за параметрите по приходите, разходите и трансферите по държавния бюджет.

Статистическите данни и Информационният бюлетин за изпълнението на държавния бюджет и основните показатели на консолидираната фискална програма, на база на данни от месечните отчети за касовото изпълнение на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет към февруари 2025 г. ще бъдат публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите в края на месец март 2025 година.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
281

Свързани новини