Никой не би хвърлил котва, там където е забранено. Това заяви пред NOVA капитан Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани.
По думите на капитан Димитров, няма международно изискване за система на кораба, която да известява екипажа, че котвата е във водата.
„На един кораб съм бил, на който имаше такова устройство, но беше повредено и не работеше. От доста години не съм следил новите кораби, но по-скоро нямат такива устройства”, каза капитан Димитров.
"В района е имало силни ветрове и вълни. А последвалата часове по-късно проверка на екипажа на „Вежен” е установила, че лява котва е „изтекла“ и влачена по дъното, след като стопърите ѝ са били повредени", обясни изпълнителният директор на Български морски флот Александър Калчев.
По думите му е много трудно кабелът да е бил умишлено засегнат, и то докато морето е бурно. „Не виждам начин без да се отиде до носовата част на кораба някой да направи нещо. Но за да отиде дотам в лошо време, трябва връзване с осигурително въже. Да се движи по борда. Много е опасно, никой не го прави в лошо време”, заяви капитанът.
Той коментира случая с българския кораб „Вежен”, който беше задържан от шведските власти по подозрение в саботаж. Става дума за скъсан оптичен кабел между Латвия и Швеция, който, според властите там, е повреден именно от този морски съд. Формално корабът е под малтийски флаг, но командният му екипаж е български, както и собствеността.
Той допълни, че всеки кораб е задължен да има карта, която указва къде не бива да се пуска котва, защото по дъното има телекомуникации. „Кабелите си имат тяхното осигуряване. Но с бурното развитие на технологиите и комуникациите, моретата се напълниха с подобни съоръжения и няма как да бъдат предпазени от всичко. Балтийско море е плитко, по дъното има движение на пясък, на тиня. И това променя конфигурацията в определени моменти на дъното”, обясни капитанът.
)