Китайският директор на фирма, чийто кораб Тайван подозира, че е повредил подводен комуникационен кабел, заяви, че няма доказателства, че корабът е замесен в инцидента, който разтревожи Тайпе, съобщава "Ройтерс".
Бреговата охрана на Тайван съобщи, че е изпратила кораб да разследва информация от телекомуникационния доставчик Chunghwa Telecom, че подводен комуникационен кабел е бил повреден край северното крайбрежие на острова.
Директорът на компанията Гуо Венджие отрече всякакво участие на кораба, но потвърди, че е бил в района. Той уточни, че тайванските власти не са задържали плавателния съд след радиообмен с капитана
Инцидентът разтревожи служителите по сигурността на Тайван, които тази седмица трябва да информират базираните в Тайпе дипломати по въпроса.
На местопроизшествието бил открит корабът Shunxin 39 с китайски екипаж, регистриран както в Камерун, така и в Танзания. Бреговата охрана е поискала корабът да се върне на пристанището в Тайван за разследване.
През 2023 г. два подводни кабела с контролираните от Тайван острови Мацу, които се намират близо до китайския бряг, бяха повредени, което остави без интернет техните 14 000 жители.
Разменени са радиокомуникации с кораба, който е регистриран на хонконгската компания Jie Yang Trading.
Тайван се тревожи относно уязвимостта на подводните комуникационни кабели след инциденти и оплаквания от страна на балтийските държави след нахлуването на руските сили в Украйна през 2022 г.
Тайванското цифрово министерство информира, че морският кабел е бил прекъснат на 3 януари, но услугата не е била засегната след активирането на резервните кабели.
Тогава властите съобщиха, че първоначалните констатации показват, че китайски риболовен кораб и китайски товарен кораб са причинили повредата, но няма доказателства, че Пекин умишлено е засегнал кабелите.
"Трябва да информираме всички, че подобно поведение не засяга само Тайван. То може да засегне и международните комуникации", заяви високопоставен служител по сигурността на Тайван. "Това е от значение за интересите на много страни".
Тайван, който Китай счита за своя територия, многократно се оплаква от китайските дейности в "сивата зона" около острова, предназначени да му оказват натиск без пряка конфронтация, като прелитане на балони и драгиране на пясък.
"Няма никакви доказателства", изтъкна Гуо и отхвърли обвинението, че е отговорен за щетите. "Говорих с капитана на кораба и за нас това беше нормално пътуване".
Бреговата охрана съобщи, че лошото време ѝ е попречило да се качи на борда на кораба за проверка, но "не може да изключи възможността" той да е участвал в дейности в "сивата зона". Не бяха обаче предоставени никакви преки доказателства за това.
Миналия месец президентската канцелария на Тайван проведе първото си "настолно" учение с участието на правителствени агенции извън въоръжените сили, симулирайки сценарии като военна ескалация с Китай и прекъсване на международните морски връзки.
През последните години Тайван работи за укрепване на капацитета си за справяне с извънредни ситуации - от бедствия до военни конфликти, включително алтернативни комуникации като сателити, в случай че международните му морски кабели бъдат прекъснати.
)