Агентите с изкуствен интелект (ИИ-агенти) са поредната новина в сферата на тази технология, която привлича внимание и дава една от насоките ѝ за развитие.
Какво точно представлява ИИ-агентът?
В момента ИИ-агенти се използват вече в много области, като например обслужване на клиенти, програмиране, създаване на съдържание, придобиване на знания, финанси, инвестиционни проучвания, асистенти за смартфони, промишлено производство.
Например, ако дадете инструкция „купи кафе“, големият модел ще ви каже: „Не мога да ви купя директно“ и ще ви даде други опции.
„Общо казано, той е нещо като „малък асистент“, който може да разбира и да помага на хората“, казва Чън Хао, заместник-директор на Центъра за авангардни технологии към Пекинския институт за изследване на изкуствения интелект.
ИИ-агентът обаче най-напред ще анализира как се купува кафе и ще формулира стъпките за поръчката и плащането с приложение за това, ще осъществи контакт с приложението за доставка, ще се свърже с програмата за поръчване и плащане, без да е необходимо лицето да дава инструкции за всяка стъпка, пише bulgarian.cri.cn.
А Пу Джъцян от Института по автоматизация към Китайската академия на науките, обяснява, че ИИ-агентът може да бъде разглеждан като „човекоподобна интелигентна система“. В допълнение към осигуряването на вербална комуникация, която е широко използвана от големите модели, ИИ-агентът може да изпълнява и по-сложни задачи.
Много специалисти смятат, че ИИ-агентите ще бъдат в основата на бъдещите тенденции в сферата на изкуствения интелект. Така например, в „Доклад за граничните приложения на дигиталните технологии 2024“ се посочва, че те може да станат следващо поколение платформи.
Неотдавна, OpenAI очерта петстепенна пътна карта за постигане на общ изкуствен интелект, включваща следните етапи: L1 е чатботът, L2 е разсъждаващият, т.е. изкуствен интелект, способен да решава проблеми като човек, L3 е ИИ-агент или система на изкуствен интелект, която не само мисли, но и предприема действия, L4 е новаторът, а L5 е организаторът.
В някои сектори промените са революционни. Например, при създаването на съдържание ИИ-агентът е в състояние да генерира видеоклипове само от едно изречение или късометражни филми с по-сложно съдържание чрез съчетаването и използването на множество големи модели. В творческото писане създаването на сценарии и генерирането на нови идеи чрез ИИ-агенти се възприема от все повече хора.
И това е естествен процес, тъй като, благодарение на бързото развитие на технологията на изкуствения интелект, много хора го използват повече като „инструмент“, отколкото като „играчка“, за да подобрят ефективността на работата в ежедневието.
)