Има недостиг на учители по математика, по биология и химия, и по други предмети
Тя отбеляза, че над 92 000 са педагогическите специалисти в страната - учители и директори, от детските градини до 12-и клас.
Трябва да се промени наредбата за придобиване на учителска правоспособност
Трябва да се променят и политиките, свързани с учебните програми
Според Янка Такева трябва да се променят и политиките, свързани с учебните програми и с учебното съдържание. Добре е, че се работи по тях, но това е много труден и дълъг процес, отбеляза тя.
От всички тези педагогически специалисти в училищата и в детските градини у нас директорите са 4299, учителите са 82 785, а другите педагогически специалисти са 5535.
От общия брой на възраст до 35 години, включително, са 13 889 педагогически специалисти. Това е 15 процента от общия брой.
В бюджета за 2025 г. трябва да бъдат предвидени не по-малко от 689 милиона лева за увеличение на работните заплати на учителите и на непедагогическия персонал в училищата и в детските градини от 1 януари догодина. Това каза в интервю за БТА Янка Такева - председател на Синдиката на българските учители (СБУ) към КНСБ, попитана за бюджета за училищното образование за 2025 г.
"Трябва да се предвидят и над 800 милиона лева за издръжката на училищата и детските градини, които са свързани с подобряването на училищната среда. С около един милиард и 300 милиона лева трябва да бъде по-голям бюджетът за средното образование - за училищата и детските градини, през 2025 г. спрямо бюджета за 2024 г. Това са средства за работните заплати на учителите и на непедагогическия персонал, и за издръжката на училищата, на детските градини и на останалите звена към средното образование. Сега водим преговори с Министерството на финансите, с Министерството на образованието и науката, записали сме тези искания в меморандума на КНСБ, който е изключително важен за защитата на бюджета", заяви Янка Такева.
Тя каза, че има и "разбиране в политическите партии, че работните заплати на учителите в средното образование да не бъдат по-ниски от 125 процента от средната брутна работна заплата за страната". "Ние, с тези пари, които искаме за работна заплата, този процент не е вече 125, а е 140. И настояваме политиците да запишат в програмите си, че работната заплата на учителите в България да бъде 140 процента от средната брутна работна заплата за страната, а в последните години настоявахме да е 125 процента. Заплатите във висшите училища бяха увеличени и за да има равнопоставеност, и справедливост, трябва учителските заплати да станат 140 процента от средната брутна работна заплата", обясни председателят на СБУ.
Сега има недостиг на учители по математика, по биология и по химия, а и малко студенти изучават тези специалности, каза Янка Такева. Тя отбеляза, че това са много трудни специалности и държавата, ако иска да има образование, да има учители и да има кадрова обезпеченост на образователната система, трябва работната заплата на учителите да бъде 140 процента над средната брутна работна заплата", заяви председателят на СБУ.
Трябва да има увеличение и на заплатите на непедагогическия персонал, както е предвидено в Колективния трудов договор, каза Янка Такева. По думите й в големите градове - София, Пловдив, Варна, много трудно се намират помощник-възпитатели, готвачи и друг помощен персонал, без който детските градини и училищата не могат да функционират заради ниските им заплати.
Основният приоритет сега на СБУ е свързан с бюджета, а другият ни приоритет е за подготовката на учителите във висшите училища. Трябва да се промени наредбата за придобиване на учителска правоспособност, за да може подготовката на бъдещите учители да е адекватна на днешното и на утрешното време, каза Янка Такева.
По думите й трябва да има повече практически часове, както и повече часове за персонализирано обучение. Това е един нов подход, за който говорим много малко, а той е изключително важен. Трябва да има подготовка на учителите не само за персонализираното обучение, но и да могат педагозите да работят в среда на дигитализация на образователния процес и на изкуствения интелект. Това са новостите, които навлизат в образованието.
Много важна е и квалификацията на учителите, която трябва да се промени, защото "учителите не искат да бъдат обучавани в нещо, което са го учили университета, а искат иновации", заяви председателят на СБУ. Такева отбеляза, че българските учители са много иновативни и креативни, отговорни са към професията си и към учениците, и към децата в детските градини.
"Българската образователна система трябва да възпитава учениците в родолюбие, в гражданственост и отговорност - пред държавата и пред народа. И трябва да има много сериозни изменения в гражданското образование, което формира отношението към държавата и държавните институции, и дава лична мотивация на младите хора да бъдат успешни", заяви председателят на Синдиката на българските учители.
Кадровото обезпечаване на образователната система преминава през три основни фактора. Първият от тях е свързан с добрата подготовка на учителите във висшите училища. Вторият фактор е за поддържащата квалификация, а третият - за позитивната училищна среда, в която учителите да ходят с любов на работа и това е свързано с повишението на работните заплати и с условията на работа в училищата и детските градини, коментира Янка Такева.
Общият брой на педагогическите специалисти във всички образователни институции в системата на предучилищното и училищното образование в България е 92 619, съобщиха за БТА от пресцентъра на Министерството на образованието и науката (МОН) по повод на Световния ден на учителя, който беше отбелязан на 5 октомври.
)