Няколко може да са причините за свлачище: земетресение, претоварване в горната част на свлачището, подкопаване в долната или подпочвени води. Най-вероятно комбинация от високи подпочвени води и запушени дренажни ребра са довели до инцидента
Около 5 000 кубични метра пръст ще трябва да бъдат изкопани, за да се разчисти свлачището.
От Пътната агенция обещаха, че ще подобрят отводняването на участъка.
Очаква се движението в участъка да бъде напълно възстановено през втората половина на седмицата.
Следователно почвата не следва да е била силно преовлажнена, сериозна сеизмична активност също не е имало в района.
Според доцент Божинова дренажните ребра, които е следвало да отвеждат водата са се запушили, което е увеличило хидродинамичния натиск върху подпорната стена.
Стечение на няколко обстоятелства най-вероятно са довели до падането на подпорната стена на магистрала Струма.
"Това, което аз предполагам, е че някои от тези ребра са се затлачили, запушили и не са позволили на водата да премине, да влезе точно в тях", коментира доц. д-р инж.геол. Ася Божинова, Факултет по транспортно строителство от УАСГ.
"Ако беше правен постоянен мониторинг може би щеше да бъде установено, че тези ребра са запушени или има някакви проблеми", каза доц. д-р инж.геол. Ася Божинова.
"Подпорната стена трябва да знаем, че тя е изградена 2011 година, което означава, че 13 години е работила тази подпорна стена, тоест предполагам, че е станало нещо необичайно, което да предизвика това явление, точно в този малък участък на магистралата, за която всички знаем, че е в сложни геоложки условия", каза доц. д-р инж.геол. Ася Божинова, Факултет по транспортно строителство от УАСГ.
"Тук има изпълнени укрепителни мероприятия, има дренажни ребра, очевидно, че тези проекти и съоръжения не са издържали на обилните дъждове, на формирания голям земен натиск", обясни проф. Стефчо Стойнев, ръководител катедра "Хидрогеология и инженерна геология".
"Ще бъдат предприети допълнителни мерки за подобряване на отводняването на отводнителите по стените, ще бъдат продухани за всеки случай тъй като единствената причина е задържалата се вода следствие на валежите предходните две седмици", обясни инж. Даниел Иваничков , директор "Поддържане на пътната инфраструктура" от АПИ.
Продължава работата по свлачището на АМ "Струма", където падна подпорна стена и блокира движението в района на 16 км. Големият въпрос е защо се стигна до там - 24 м. от подпорното съоръжение буквално да рухнат на пътя и по чудо сега да не говорим за пострадали хора. Като основна версия за падането на стената се посочват валежите от последните 2 седмици.
В района на свлачището не се е наблюдавала голяма снежна покривка през зимата. В първата половина на април температурите са минавали 30 градуса, а валежи не е имало, за сметка на последните 2 седмици, когато са отчетени валежи с няколко литра над климатичната норма.
"На 16 км от АМ "Струма" 46 л. на кв. м. е климатичната норма за април, а падналата количество валеж е 64 л. Малко над нормата, недостигайки един път и половина тази норма, което се смята за проблемно спрямо климатичната норма", заяви Анастасия Стойчева, синоптик от НИМХ.
"Не можем да говорим за нещо, което да е свършено некачествено, моят коментар е, че ние се намираме в един участък който се знае, че е от слабите зони на магистралата", каза за БНТ проф. Стефчо Стойнев, ръководител катедра "Хидрогеология и инженерна геология".
Остава частично ограничено движението в района на 16 км на АМ "Струма" след като в неделя 24 метра от подпорна стена се срути върху две от пътните ленти. Багери в непрекъснат режим продължават да изкопават земната маса. Най-вероятно активизирало се свлачище е бутнало стената. Според пътната агенция, почвата е била преовлажнена и това допълнително е натежало.
)