„Това не е доклад, това е приемно-предавателен протокол, при който са констатирани съответно някакви недостатъци, които, естествено, са отстранени към момента“, коментира Георги Гвоздейков, министър на транспорта и съобщенията.
„Хеликоптерът ще може да видите да лети още другата седмица“, заяви Димчо Добрев.
Всички констатации в протокола са отстранени с изключение на една, уверяват от „Хели Мед Сървиз“.
Ден след срещата с Гвоздейков, здравният министър също признава за технически проблеми по хеликоптера.
Директорът му твърди, че единствено е останало да бъде поставена системата за обективен контрол CVFDR - или така наречената черна кутия.
И от Министерството на транспорта, и от здравното ведомство засега не дават отговор за документа, удостоверяващ отстранените забележки. Очаква се хеликоптерът да бъде лицензиран до края на тази седмица или най-късно в началото на следващата.
Какво е състоянието на първата въздушна линейка в момента?
На въпрос към здравното министерство каква е причината за забавянето в лицензирането на хеликоптера, те пренасочват пренасочиха към министерството на транспорта.
Според него по данни на италианската страна софтуерът на черната кутия ще бъде лицензиран до края на март.
Според полковник Валентин Киров, доцент във Висшето военновъздушно училище, обаче констатираните нередностите крият рискове за сигурността на полета.
Част от тях са:
„Лично аз не бих приел за нормално да експлоатираме вертолет, който ще лети и трябва да е готов за полети денонощно, във всякакви метрологични условия, във всякакви часови интервали - да лети без CVFDR. Аз лично не приемам това за нормално, но всичко зависи от това какъв договор е подписан“, посочва доц. д-р. инж. Валентин Киров.
„Нито една маловажна забележка няма в констатирания протокол. В никакъв случай това не са дребни неща, в никакъв случай. Тук имаме въздухоплавателно средство. Ако тази врата не се заключва, не се затваря и летим с 300 км в час - несериозно ли е?“, попита той.
„Процедурите по сертификацията и на неговата летателна годност тръгват, след като той стане български. Така че тук закъснението е затова, че хеликоптерът е закъснял. Иначе, хеликоптерът е напълно технически изправен и оборудван“, коментира Димчо Добрев, изпълнителен директор на "България Хели Мед Сървиз" ЕАД.
„Черната кутия е опция, тя не пречи на летателната годност и на оперирането на хеликоптера. Има съответните документи, има си от италианска страна съответния документ за липсата на технически възражения. Няма пречка хеликоптерът да оперира“, коментира Димчо Добрев, изпълнителен директор на "България Хели Мед Сървиз" ЕАД.
"Има някои допълнителни технически проблеми, които се откриват в хеликоптера, който сега дойде в България. Tой трябва да бъде оборудван – дребни неща са, но той трябва да бъде напълно годен", коментира в телевизионен ефир проф. Христо Хинков.
Не е инсталиран и не е сертифициран CVFDR.
Лява пътническа врата има проблем с механизма за отваряне/затваряне.
Уплътненията на пилотските врати не са монтирани качествено - има отлепвания.
Гумен предпазител на лявата пътническа врата е с нарушена цялост и е за подмяна.
Първият медицински хеликоптер у нас е без поставена черна кутия. Това установяват експерти на дружеството "България Хели Мед Сървиз". Проверката им преди месец констатира още 7 забележки - като незатваряща се врата и липса на уплътнения, например.
На 21 февруари от телевизията отправят първото си официално запитване до "България Хели Мед Сървиз" и до транспортното министерство - с молба за предоставяне на въпросния документ и с покана за интервю. На следващия ден е отправена нова молба. Пет дни по-късно е направен трети опит. Без официален отговор от двете институции.
Първият медицински хеликоптер за спешна помощ кацна у нас на 1 февруари. Три дни по-късно директорът на компанията за спешна медицинска помощ по въздух "България Хели Мед Сървиз" изпраща писмо до министрите на здравеопазването и на транспорта. В него ги информира, че по машината има констатирани нередности. БТВ разполага с документа от комисията, която ги е установила - ден преди пристигането на хеликоптера.
)